Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opuštěné sídlo zkrachovalého týmu Formule 1 je už po pár letech v naprostém rozkladu
16.1.2020 | Petr Prokopec
Ještě v roce 2016, vonělo novotou, nyní je už jen smutným mementem nájezdů vandalů. V dezolátním stavu je všechno od kanceláří až po sklady.
Vzpomínáte ještě na rok 2012? V té době šampionát Formule 1 používal osmiválcové motory, v jejichž případě si rozhodně nešlo stěžovat na nedostatečný zvuk. Sebastian Vettel se tehdy vezl na vítězné vlně a na konci sezóny získal třetí mistrovský titul. Do poslední chvíle ale titul jistý neměl, druhý Fernando Alonso nakonec skončil těsně za ním, navíc s hořkou chutí na jazyku. Finální Velkou cenu Brazílie následovaly dohady kvůli Vettelovu spornému předjetí Jeana-Erica Vergna, to ale nakonec FIA nechala být bez trestu.
Spíše než na souboj několikanásobných šampionů ovšem chceme upozornit na druhý konec pořadí. V šampionátu se vůbec poprvé objevil také tým Caterham, který vznikl přejmenováním Lotusu. Tím je míněna malajsijská stáj, která v seriálu působila v letech 2010 a 2011 a jejímž majitelem byl malajsijský miliardář Tony Fernandes. Tomu ovšem Proton již odmítl dále poskytovat licenci na užití názvu britské značky, proto došlo na odkoupení Caterhamu a přejmenování týmu. Přejmenován byl i Renault, a to právě na Lotus kvůli rozšíření sponzorských aktivit.
Zatímco však Francouzi vlastněná stáj dokázala bojovat o příčky nejvyšší a dokonce se v onom roce 2012 dočkala i vítězství, Caterham na tom až tak dobře nebyl. Jeho nejlepším umístěním bylo jedenácté místo Vitalije Petrova ve Velké ceně Brazílie, které již nebylo překonáno ani v dalších dvou sezonách. Ještě před polovinou roku 2014 tak Fernandes členům týmu oznámil, že pokud se stáj nezlepší, miliardář ukáže F1 záda. To se skutečně stalo, dokonce ještě dříve, než kdokoliv počítal - již v červenci 2014 totiž tým ovládalo švýcarsko-středovýchodní konsorcium.
Finanční potíže ovšem nezmizely, stejně jako se nedostavily výsledky. Problémy Caterhamu tak ještě vzrostly a stáj dokonce absentovala při závodech v Americe a Brazílii. Na finále v Abú Zabí sice díky finanční podpoře veřejnosti na startu nechyběla, byl to však její poslední závod. Následovala insolvence a posléze i bankrot. Fernandes se v dané době věnoval už pouze divizi silničních aut, kterou vlastní dodnes.
Daleko zajímavější ovšem je, co se stalo se závodním týmem a zejména s jeho ústředím. Caterham se na počátku roku 2012 přesunul do technologického centra v Leafieldu, kde dříve měly své zázemí týmy Arrows a Super Aguri. Po vyhlášení bankrotu sice došlo na rozprodej stájových aktiv, nemovitost nového majitele dosud nenašla. To se logicky projevilo na stavu budov, které správce konkurzní podstaty nechává chátrat.
Proč se tak děje, nevíme. Nicméně stav centra se prudce zhoršil zejména v posledních třech letech. Ještě v létě 2016 byly veškeré budovy čisté a dokonce v nich fungovala i elektřina. Stačilo tedy stisknout vypínač, a rázem se po pečlivě vycíděných místnostech rozlilo světlo. O něčem takovém si ale nyní někdejší ústředí Caterhamu může nechat pouze zdát - v mezičase se stalo terčem vandalů.
Tragický stav byl patrný již v roce 2017, kdy správci „pozůstalosti“ stáje zřejmě nad budovami a nalezením nového vlastníka zlomili hůl. Objekt nechali svému osudu a své choutky si na něm začali uspokojovat ti, které baví něco ničit. Aktuálně tak již na místě nenajdete kromě samolepek či koláží nakreslených na stěnách a kolážích již nic, co by připomínalo slavnou minulost. Vše, co bylo shledáno cenným, bylo totiž rozkradeno a zbytek byl poničen.
Technologické centrum v Leafieldu je tak již jen smutným mementem doby, kdy ve Formuli 1 závodilo hned dvanáct týmů a na startovní rošt se tak stavělo čtyřiadvacet řidičů. Letos je stájí deset, kromě Caterhamu již v šampionátu skončily také týmy HRT a Marussia, byť ta se jen přejmenovala na Haas.








Stav bývalého sídla Caterhamu aktuálně bere u srdce
Ještě v roce 2016 přitom bylo ústředí někdejší stáje F1 v pořádku a připomínalo...
...rok 2012, kdy se Caterham stal součástí šampionátu a kdy došlo na přestěhování do této lokality
Zdroj: Formula Rapida, Mirror
Bleskovky
Konec jedné éry: Za posledním lidovým autem s 492koňovým V8 se zavřela voda, i když zájem o něj byl do poslední chvíle enormní
před 11 hodinamiPolicista nezvládl pronásledování ujíždějícího auta a havaroval, jeho řidič měl víc štěstí než rozumu
včeraDoba je zlá, když si policisté v označených autech pletou kolegy v těch neoznačených se zločinci a bourají do nich
9.12.2023
Nejnovější články
Ford prodává už dva obří motory 7,3 V8 pro osobní auta, Godzilla a Megazilla nabízí až 624 koní od 192 tisíc Kč
před 2 hodinamiEuro NCAP se překvapivě obul do moderních aut, SUV a elektromobily označuje za „problém”
před 3 hodinamiS koupí ojetého dieselu v Německu bychom počkali do příštího roku. Budou levné a mohou být ještě levnější
před 5 hodinamiLitevci začali prodávat své vlastní Porsche 911. Musíte si ho poskládat sami, ušetříte ale miliony
před 6 hodinamiProdeje elektromobilů v Německu se dál propadají i těsně před dalším omezením dotací, králem poražených je Škoda
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Poradte auto 6 valec komfortne do 10k € najlepsie benzin 4x4 ale nemusi byt 12.11. 18:26 - rado11
- Benzina paliva 12.11. 18:18 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 12.11. 18:02 - řidičBOB
- BMW Divize 12.11. 15:10 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.11. 10:00 - Truck Daškam
- Tiguan 2009 vs Duster 2010-13 12.11. 08:47 - Ditar7Nadir
- Onboard videa 12.10. 19:38 - brnenska.odchytova
- Samosvorné diferenciály pro BMW 12.10. 17:04 - pavproch