Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Patolog vyšetřující smrt princezny Diany v knize popsal, co se tehdy skutečně stalo
13.4.2019 | Petr Prokopec
Tragická nehoda princezny z Walesu byla probrána z mnoha stran, až nyní se ale dozvídáme, jako neskutečná řada nešťastných okolností k ní vedla. A je stále poučná i pro nás.
Letos v létě uplyne již 22 let od tragické smrti princezny Diany. Ta zemřela 31. srpna 1997 v důsledku havárie Mercedesu S280 v nájezdu do pařížského tunelu Pont de l'Alma. Spolu s ní se oběťmi nehody stali i její tehdejší přítel Dodi Al-Fayed a řidič Henry Paul. Jako jediný vyvázl živý Dianin bodyguard Trevor Rees-Jones, který jako jediný měl zapnutý bezpečnostní pás. Princezna z Walesu přežila prvotní náraz, na rozdíl od Fayeda a Paula, přesto si pro ni zubatá posléze přišla.
Právě takové výsledky lze vyčíst z nové knihy forenzního patologa Dr. Richarda Shepherda. Ten byl po pohřbu pověřen vyšetřováním princezniny smrti, neboť Dodiho otec Mohamed Al-Fayed se odmítl smířit s myšlenkou, že se jednalo pouze o tragickou nehodu. Dle jeho názoru za vším stála britská tajná služba MI6, která jednala na pokyn britské královské rodiny, pro niž Diana měla představovat trn v oku. Nakonec však po desetiletém boji akceptoval oficiální verdikt, prý z úcty k Dianiným dětem.
Oficiálně tedy stěžejní díl viny padá na Henryho Paula, který měl v době nehody v krvi 3,5krát vyšší míru alkoholu, než je ve Francii povoleno. Navíc se řítil rychlostí přes 100 km/h (v době nárazu jel Mercedes mezi 95 a 110 km/h) v místech, kde je povolená padesátka. Diana a Dodi chtěli uniknout paparazzi, kteří je pronásledovali na motorkách. Cesta od hotelu Ritz, ze kterého dvojice vyrážela, a místem neštěstí, trvala tři minuty, pasažéři se přesto za tu dobu nepřipoutali.
Právě to - a nešťastná shoda mnoha okolností - se dle Shepherda stalo Dianě osudným. „Ve skutečnosti měla jen několik zlomených žeber a malé pohmoždění hrudníku. Po žebry se ale skrývala natržená žíla spojující srdce a plíce. Dianino poranění bylo velmi malé, ale na špatném místě. Navíc bylo tak unikátní, že jsem za celou svou kariéru neviděl nic podobného,“ uvedl dále forenzní expert.
„Dianina smrt je klasickou ukázkou toho, co říkáme na konci skoro každého dne - kdyby jenom... Kdyby jenom narazila do sedadla před sebou v trochu jiném úhlu. Kdyby jenom byla vymrštěna kupředu rychlostí nižší o nějakých 16 km/h,“ říká dále Shepherd s tím, že největší „kdyby jenom“ je spojeno se samotnou osobou princezny. „Kdyby byla připoutaná, pravděpodobně by se za dva dny ukázala s monoklem a zlomenou rukou.“
Tím, že Diana pás nepoužila, si v podstatě podepsala ortel smrti. Ta pak, jak již bylo zmíněno, přišla v důsledku nešťastné shody okolností. Samotná nehoda se odehrála 23 minut po půlnoci, policie pak na místo dorazila o sedm minut později a ambulance o dalších pět minut později. Princezna v tu chvíli byla při vědomí a se záchranáři komunikovala. Evidentní byl přitom její šok, nikoliv však jakákoliv zranění.
Z vozu však byla vystříhána až v jednu hodinu po půlnoci. Následně byla umístěna do sanitky, kde náhle došlo k zástavě srdce. Po resuscitaci se zdálo, že princezna je v pořádku, místo nehody proto v sanitce opouštěla až v 1:41 a do nemocnice dorazila krátce po druhé ranní hodině. Zde bylo zjištěno, že při nehodě se její srdce přesunulo na pravou stranu hrudníku, což způsobilo přetržení plicní žíly. Lékaři tedy v tu chvíli konečně věděli, jak mohou Dianě pomoci, bylo už ale příliš později. Přes veškerou snahu lékařů ve čtyři hodiny ráno zemřela.



Princezna Diana zemřela při havárii Mercedesu v Paříži v roce 1997
Tato značka patřila mezi její oblíbené, jak dokazuje její osobní SL500. I „pařížská” třída S by ji byla bývala zachránila, musela by se ale připoutat. To neudělala a způsobila si vzácné a na první pohled nezjistitelné zranění, kterému o pár hodin později bohužel podlehla
Zdroj: Daily Mail
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program GP Francie v Le Mans včera 15:07
- Divoké karty pro Most 5.5.2025
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix 5.5.2025
- Wild card pro Taku Nakagamiho 5.5.2025
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu 5.5.2025
Nejnovější články
Škoda masivně, až o 110 tisíc zdražila Octavii, měsíc lásky si představuje zvláštně. Pod psychologickou hranicí už nekoupíte nic
včeraNadšenec si koupil elektromobil od začínající automobilky a poznává, co to je. Z její „skvělé péče” má dnes noční můry
včeraKrásné BMW 3 ze zlatých časů značky nemusí stát tolik, tohle světově unikátní kupé postavili na přání prvního a jediného majitele
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraNový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.06. 21:29 - Vrooom
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 05.06. 16:27 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.06. 16:27 - pavproch
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy