Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120
11.6.2024 | Petr Prokopec
Jako by tohle auto nebylo už doteď extrémní každým coulem, stalo se nyní ještě extrémnějším. Motor v něm je skutečně vymontovaný z monopostu F1 a s vyšším výkonem se teď stará o pouhých 920 kilo hmotnosti.
Před pěti lety se britská společnost Lanzante opravdu vytáhla, neboť klasické Porsche 911 generace 930 osadila motorem z McLarenu. Již něco takového nutí k pozdvižení obočí, o palcové titulky se však tehdy postaral fakt, že pohonné ústrojí nebylo převzato ze silničních vozů značky, nýbrž ze skutečných monopostů Formule 1. Ty v 80. letech minulého století postavilo pro britskou stáj právě Porsche, které z dvakrát přeplňovaných 1,5litrových šestiválců za pomoci společnosti TAG dostalo až 1 000 koní při takřka 10 000 otáčkách.
Konverze zvaná TAG Turbo 911 až tak daleko nezašla, firma Paula Lanzanteho výkon pohonného ústrojí snížila na 510 koní. Ovšem i to je na velmi lehký vůz nemalý výkon. Není tak divu, že si jeden z exemplářů pořídil i Stefan Johannson, bývalý pilot McLarenu. V jeho případě přitom výjimečnosti bylo učiněno maximálně zadost, neboť švédský závodník dostal dokonce motor, který v roce 1987 jako pilot F1 sám používal. A jak sám vzpomíná, pohonná jednotka byla na monopostu tím nejlepším.
I když se ale může zdát, že Lanzante už dál zajít nemohlo, Britové opětovně dokázali, že nastavené laťky je třeba překonávat. Aktuálně totiž oznámili, že příští měsíc na Festivalu rychlosti v Goodwoodu odhalí provedení zvané TAG Championship. To vznikne pouze ve třech kusech, přičemž každý dostane znovu autentický šestiválec z McLarenu MP4/3. S jednotkou si ale v mezičase pohrál Cosworth, který zvedl výkon na 625 koní a červené pole z 9 000 na 10 200 otáček.
Motor byl přitom spojen s šestistupňovým manuálem z Porsche 911 generace 993, převodovka ale samozřejmě prošla řadou modifikací. Mimo jiné i proto, aby majitelům umožnila dosáhnout nejvyšší rychlosti 322 km/h. Zcela nová je pak karoserie, která je z karbonu, stejně jako sedadla Recaro či brzdy. Rozsáhlé použití odlehčených materiálů přitom vyústilo v hmotnost pouhých 920 kilogramů, a to přesto, že v kabině je možné počítat nejen s ochrannou klecí, ale i klimatizací.
To je - pro srovnání - skoro na kilo přesně hmotnost někdejší Škody 120. Ta ovšem měla výkon 49,2 koně (sic), v této 911 je skoro 13krát silnější motor. Bude tedy zajímavé sledovat, zda se některé ze tří aut objeví na okruhu a jakých výkonů bude schopno. Co se nicméně týče ceny, ta bude enormní i bez toho, neboť původní TAG Turbo 911 bylo k mání od 1,5 milionu dolarů (cca 33,87 mil. Kč). Díky tomu tak i zcela nová 911 Carrera rázem působí jako sporťák pro chudé.
![Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 1 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 2 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 3 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 4 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Překonvertované Porsche 911 zvané TAG Championship dostane skutečný motor z F1 naladěný na 625 koní, jenž budou spárovány s hmotností pouhých 920 kg, za čímž stojí rozsáhlé použití karbonu. Foto: Lanzante Limited, tiskové materiály
Zdroj: Lanzante Limited
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinouNejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.27. 12:04 - GeneHawkins
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha