Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120
11.6.2024 | Petr Prokopec
Jako by tohle auto nebylo už doteď extrémní každým coulem, stalo se nyní ještě extrémnějším. Motor v něm je skutečně vymontovaný z monopostu F1 a s vyšším výkonem se teď stará o pouhých 920 kilo hmotnosti.
Před pěti lety se britská společnost Lanzante opravdu vytáhla, neboť klasické Porsche 911 generace 930 osadila motorem z McLarenu. Již něco takového nutí k pozdvižení obočí, o palcové titulky se však tehdy postaral fakt, že pohonné ústrojí nebylo převzato ze silničních vozů značky, nýbrž ze skutečných monopostů Formule 1. Ty v 80. letech minulého století postavilo pro britskou stáj právě Porsche, které z dvakrát přeplňovaných 1,5litrových šestiválců za pomoci společnosti TAG dostalo až 1 000 koní při takřka 10 000 otáčkách.
Konverze zvaná TAG Turbo 911 až tak daleko nezašla, firma Paula Lanzanteho výkon pohonného ústrojí snížila na 510 koní. Ovšem i to je na velmi lehký vůz nemalý výkon. Není tak divu, že si jeden z exemplářů pořídil i Stefan Johannson, bývalý pilot McLarenu. V jeho případě přitom výjimečnosti bylo učiněno maximálně zadost, neboť švédský závodník dostal dokonce motor, který v roce 1987 jako pilot F1 sám používal. A jak sám vzpomíná, pohonná jednotka byla na monopostu tím nejlepším.
I když se ale může zdát, že Lanzante už dál zajít nemohlo, Britové opětovně dokázali, že nastavené laťky je třeba překonávat. Aktuálně totiž oznámili, že příští měsíc na Festivalu rychlosti v Goodwoodu odhalí provedení zvané TAG Championship. To vznikne pouze ve třech kusech, přičemž každý dostane znovu autentický šestiválec z McLarenu MP4/3. S jednotkou si ale v mezičase pohrál Cosworth, který zvedl výkon na 625 koní a červené pole z 9 000 na 10 200 otáček.
Motor byl přitom spojen s šestistupňovým manuálem z Porsche 911 generace 993, převodovka ale samozřejmě prošla řadou modifikací. Mimo jiné i proto, aby majitelům umožnila dosáhnout nejvyšší rychlosti 322 km/h. Zcela nová je pak karoserie, která je z karbonu, stejně jako sedadla Recaro či brzdy. Rozsáhlé použití odlehčených materiálů přitom vyústilo v hmotnost pouhých 920 kilogramů, a to přesto, že v kabině je možné počítat nejen s ochrannou klecí, ale i klimatizací.
To je - pro srovnání - skoro na kilo přesně hmotnost někdejší Škody 120. Ta ovšem měla výkon 49,2 koně (sic), v této 911 je skoro 13krát silnější motor. Bude tedy zajímavé sledovat, zda se některé ze tří aut objeví na okruhu a jakých výkonů bude schopno. Co se nicméně týče ceny, ta bude enormní i bez toho, neboť původní TAG Turbo 911 bylo k mání od 1,5 milionu dolarů (cca 33,87 mil. Kč). Díky tomu tak i zcela nová 911 Carrera rázem působí jako sporťák pro chudé.




Překonvertované Porsche 911 zvané TAG Championship dostane skutečný motor z F1 naladěný na 625 koní, jenž budou spárovány s hmotností pouhých 920 kg, za čímž stojí rozsáhlé použití karbonu. Foto: Lanzante Limited, tiskové materiály
Zdroj: Lanzante Limited
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
VW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
před 13 minutamiRolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před hodinouMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 3 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva