Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120

Jako by tohle auto nebylo už doteď extrémní každým coulem, stalo se nyní ještě extrémnějším. Motor v něm je skutečně vymontovaný z monopostu F1 a s vyšším výkonem se teď stará o pouhých 920 kilo hmotnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120

11.6.2024 | Petr Prokopec

Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120

/

Foto: Lanzante Limited, tiskové materiály

Jako by tohle auto nebylo už doteď extrémní každým coulem, stalo se nyní ještě extrémnějším. Motor v něm je skutečně vymontovaný z monopostu F1 a s vyšším výkonem se teď stará o pouhých 920 kilo hmotnosti.

Před pěti lety se britská společnost Lanzante opravdu vytáhla, neboť klasické Porsche 911 generace 930 osadila motorem z McLarenu. Již něco takového nutí k pozdvižení obočí, o palcové titulky se však tehdy postaral fakt, že pohonné ústrojí nebylo převzato ze silničních vozů značky, nýbrž ze skutečných monopostů Formule 1. Ty v 80. letech minulého století postavilo pro britskou stáj právě Porsche, které z dvakrát přeplňovaných 1,5litrových šestiválců za pomoci společnosti TAG dostalo až 1 000 koní při takřka 10 000 otáčkách.

Konverze zvaná TAG Turbo 911 až tak daleko nezašla, firma Paula Lanzanteho výkon pohonného ústrojí snížila na 510 koní. Ovšem i to je na velmi lehký vůz nemalý výkon. Není tak divu, že si jeden z exemplářů pořídil i Stefan Johannson, bývalý pilot McLarenu. V jeho případě přitom výjimečnosti bylo učiněno maximálně zadost, neboť švédský závodník dostal dokonce motor, který v roce 1987 jako pilot F1 sám používal. A jak sám vzpomíná, pohonná jednotka byla na monopostu tím nejlepším.

I když se ale může zdát, že Lanzante už dál zajít nemohlo, Britové opětovně dokázali, že nastavené laťky je třeba překonávat. Aktuálně totiž oznámili, že příští měsíc na Festivalu rychlosti v Goodwoodu odhalí provedení zvané TAG Championship. To vznikne pouze ve třech kusech, přičemž každý dostane znovu autentický šestiválec z McLarenu MP4/3. S jednotkou si ale v mezičase pohrál Cosworth, který zvedl výkon na 625 koní a červené pole z 9 000 na 10 200 otáček.

Motor byl přitom spojen s šestistupňovým manuálem z Porsche 911 generace 993, převodovka ale samozřejmě prošla řadou modifikací. Mimo jiné i proto, aby majitelům umožnila dosáhnout nejvyšší rychlosti 322 km/h. Zcela nová je pak karoserie, která je z karbonu, stejně jako sedadla Recaro či brzdy. Rozsáhlé použití odlehčených materiálů přitom vyústilo v hmotnost pouhých 920 kilogramů, a to přesto, že v kabině je možné počítat nejen s ochrannou klecí, ale i klimatizací.

To je - pro srovnání - skoro na kilo přesně hmotnost někdejší Škody 120. Ta ovšem měla výkon 49,2 koně (sic), v této 911 je skoro 13krát silnější motor. Bude tedy zajímavé sledovat, zda se některé ze tří aut objeví na okruhu a jakých výkonů bude schopno. Co se nicméně týče ceny, ta bude enormní i bez toho, neboť původní TAG Turbo 911 bylo k mání od 1,5 milionu dolarů (cca 33,87 mil. Kč). Díky tomu tak i zcela nová 911 Carrera rázem působí jako sporťák pro chudé.


Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 1 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 01Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 2 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 02Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 3 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 03Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 4 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 04
Překonvertované Porsche 911 zvané TAG Championship dostane skutečný motor z F1 naladěný na 625 koní, jenž budou spárovány s hmotností pouhých 920 kg, za čímž stojí rozsáhlé použití karbonu. Foto: Lanzante Limited, tiskové materiály

Zdroj: Lanzante Limited

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše