Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster
22.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Stuttgartský výrobce se nikdy nevzdal koncepce s motorem za zadní nápravou, jedna testovací 911 ale motor za sedadly měla.
Ostrá diskuze na téma nejvhodnější koncepce probíhá mezi pravověrnými fandy modelů Porsche od pradávna. Ať už mají pravdu jedni nebo druzí, nikdy nepřesvědčí protistranu. Motor za zadní nápravou si však nejklasičtější zástupce (911) zachoval dodnes a nevypadá to, že by se ho hodlal zbavit ani do budoucna. Snad ho k tomu nepřinutí ani poslední „žhavá” kauza GT3.
Příznivci tohoto řešení si ho nemohou vynachválit výtečnou trakci, odpůrci zase tvrdí, že nejlepší z hlediska ovladatelnosti je koncepce s pohonem zadních kol a motorem uprostřed. Občas se do toho vloží ještě někdo s Panamerou a Cayenne, i když ti jsou u fandů klasik docela ignorováni. Pravou zůstává, že 911 se zadním pohonem bývala kladivem vyžadujícím pevnou a zkušenou ruku. Dnešní generace jsou daleko neutrálnější a méně zákeřné, přesto patří k tomu nejrychlejšímu a nejagilnějšímu, co se dá za podobné peníze koupit. Na druhé straně je tu brilantní Cayman, kvůli kterému někteří už po 911 déle neprahnou.
Myslíte si, že Porsche nikdy nemyslelo na 911 s motorem uprostřed? Myslelo a dokonce i jednu takovou udělalo. Po osmiválcové verzi z roku 1984, označované jako Typ 965, která měla nahradit technologicky skvostnou 959, nám teď přímo z muzea ukazuje celkem běžně vypadající 911 (typ 964). Zkušenější pozorovatele a znalce této generace z let 1988-1994 však zarazí prvky modelu Targa s odjímatelným střešním panelem v kombinaci s vytaženými zadními blatníky a masivním spoilerem verze Turbo. Zbytku ale přijde normální.
Jakmile nahlédnete pod tónované zadní sklo, zjistíte, že motor je uložen přímo za sedadly. Že by se u Porsche tehdy připravovali umlčet kritiku odpůrců? Nikoliv. Tento prototyp sloužil jako testovací mula pro tehdy vznikající Boxster. Produkce jeho první generace se ostatně rozběhla už v roce 1996. Nebylo snad geniálnějšího nápadu, než ukrýt připravovanou techniku a veškeré mechanické komponenty do takové skořápky. Nejrůznějších špionů tehdy sice nebylo ani zdaleka tolik jako dnes, ovšem Porsche tak mohlo testovat bez strachu z předčasného odhalení. Veřejnost nemohla mít ponětí, co se chystá.
Pozdější Boxster měl úspěch a to nejen kvůli ceně, ale i pro jeho parádní jízdní vlastnosti. Nakonec z něj Porsche udělalo ještě výtečného Caymana, puristický supersport Carrera GT, který prý zabíjí, a nakonec se s motorem uprostřed ukázal i poslední hypersport 918 Spyder, byť v jeho případě je škoda, že s sebou musí tahat stovky kilogramů akumulátorů, elektromotorů a drátů s sebou. Pravdou zůstává, že jediná a dost možná i poslední 911 s motorem uprostřed je dodnes právě tato konkrétní...

























Porsche 911 s motorem uprostřed se stalo testovací mulou pro techniku Boxteru. Jednotka přímo za sedadly byla zamaskována tónovanými skly a karosérií Targa
Video z muzea Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před hodinou
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 2 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 4 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 5 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
