Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster
22.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Stuttgartský výrobce se nikdy nevzdal koncepce s motorem za zadní nápravou, jedna testovací 911 ale motor za sedadly měla.
Ostrá diskuze na téma nejvhodnější koncepce probíhá mezi pravověrnými fandy modelů Porsche od pradávna. Ať už mají pravdu jedni nebo druzí, nikdy nepřesvědčí protistranu. Motor za zadní nápravou si však nejklasičtější zástupce (911) zachoval dodnes a nevypadá to, že by se ho hodlal zbavit ani do budoucna. Snad ho k tomu nepřinutí ani poslední „žhavá” kauza GT3.
Příznivci tohoto řešení si ho nemohou vynachválit výtečnou trakci, odpůrci zase tvrdí, že nejlepší z hlediska ovladatelnosti je koncepce s pohonem zadních kol a motorem uprostřed. Občas se do toho vloží ještě někdo s Panamerou a Cayenne, i když ti jsou u fandů klasik docela ignorováni. Pravou zůstává, že 911 se zadním pohonem bývala kladivem vyžadujícím pevnou a zkušenou ruku. Dnešní generace jsou daleko neutrálnější a méně zákeřné, přesto patří k tomu nejrychlejšímu a nejagilnějšímu, co se dá za podobné peníze koupit. Na druhé straně je tu brilantní Cayman, kvůli kterému někteří už po 911 déle neprahnou.
Myslíte si, že Porsche nikdy nemyslelo na 911 s motorem uprostřed? Myslelo a dokonce i jednu takovou udělalo. Po osmiválcové verzi z roku 1984, označované jako Typ 965, která měla nahradit technologicky skvostnou 959, nám teď přímo z muzea ukazuje celkem běžně vypadající 911 (typ 964). Zkušenější pozorovatele a znalce této generace z let 1988-1994 však zarazí prvky modelu Targa s odjímatelným střešním panelem v kombinaci s vytaženými zadními blatníky a masivním spoilerem verze Turbo. Zbytku ale přijde normální.
Jakmile nahlédnete pod tónované zadní sklo, zjistíte, že motor je uložen přímo za sedadly. Že by se u Porsche tehdy připravovali umlčet kritiku odpůrců? Nikoliv. Tento prototyp sloužil jako testovací mula pro tehdy vznikající Boxster. Produkce jeho první generace se ostatně rozběhla už v roce 1996. Nebylo snad geniálnějšího nápadu, než ukrýt připravovanou techniku a veškeré mechanické komponenty do takové skořápky. Nejrůznějších špionů tehdy sice nebylo ani zdaleka tolik jako dnes, ovšem Porsche tak mohlo testovat bez strachu z předčasného odhalení. Veřejnost nemohla mít ponětí, co se chystá.
Pozdější Boxster měl úspěch a to nejen kvůli ceně, ale i pro jeho parádní jízdní vlastnosti. Nakonec z něj Porsche udělalo ještě výtečného Caymana, puristický supersport Carrera GT, který prý zabíjí, a nakonec se s motorem uprostřed ukázal i poslední hypersport 918 Spyder, byť v jeho případě je škoda, že s sebou musí tahat stovky kilogramů akumulátorů, elektromotorů a drátů s sebou. Pravdou zůstává, že jediná a dost možná i poslední 911 s motorem uprostřed je dodnes právě tato konkrétní...


























Porsche 911 s motorem uprostřed se stalo testovací mulou pro techniku Boxteru. Jednotka přímo za sedadly byla zamaskována tónovanými skly a karosérií Targa
Video z muzea Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 11 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 4 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 5 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 7 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 8 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva