Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem
19.9.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Porsche v osmdesátých letech pracovalo na lehkém a zábavném roadsteru. Sériovou výrobu nepoznal, vznikl ale dříve než Miata.
Jak už jsme napsali před nedávnem. Porsche se nyní rozhodlo udělat radost všem svým fanouškům a otevřelo ve svém muzeu časově omezenou expozici „Project: Secret!“, na níž bude od tohoto týdne až do poloviny ledna příštího roku vystavovat vzácné koncepty, nikdy nevystavené designové studie, stejně tak i zamaskované prototypy. Každý ze čtrnácti exponátů bude rozhodně něčím zajímavý a rozhodně odlišný od současné produkce.
My jsme však bereme na mušku jednu konkrétní studii, na níž stuttgartská automobilka v tajnosti pracovala mezi léty 1984 až 1987. Výsledek nám totiž dost okatě připomíná jeden z nejpopulárnějších vozů na zábavu - legendární Mazdu MX-5, jejíž novou generaci jsme přivítali před pár dny. Stejně jako hirošimský příspěvek měl být stuttgartský prototyp 984 předzvěstí levného kompaktního dvoumístného roadsteru z něhož nakonec o několik let později vzešel dobře známý Boxster, jenomže nelze odhodit fakt, že se ukázal veřejnosti pět let před uvedením první Miaty.
Podle Porsche vznikla studie 984 z projektu Seatu. Automobilka ho hodlala prodávat ve velkém za 40 tisíc německých marek, tedy za podobné sumy, na které přijdou zákazníka dnešní Boxstery v základní motorizaci a výbavě, za něž si bylo možné koupit tehdejší model 924. Samozřejmě, že Miata od Mazdy byla levnější, ale s Porsche měla společnou nízkou hmotnost a zacílení na mladší klientelu. Zuffenhausen zkrátka hledalo model pro ty, kteří si nemohli dovolit 991 otevřenou devětsetjedenáctku, jako nejlevnější model ale zamýšlen nebyl.
O pohon jen 3,8 metru dlouhé a pouhých 934 kilogramů těžké 984 se staral dvoulitrový čtyřválcový vzduchem chlazený boxer uložený za sedadly, který disponoval skromným výkonem 135 koní, což údajně stačilo na dosažení maximální rychlosti 230 km/h, ale také k dosažení vysoké provozní efektivity - tedy nízké spotřeby paliva. Později ho v rámci experimentů nahradila také větší 2,4litrová jednotka chlazená tentokrát už vodou, kterou však Porsche poprvé použilo až s modelem 911 generace 996. Zajímavostí byly také pokusy se celou pohonnou soustavou, neboť zpočátku byla poháněna na studii zadní a později dokonce všechna kola. Na parádní jízdní vlastnosti si můžete vsadit, třebaže se jízda v něm poštěstila maximálně lidem z automobilky a to jen těm vyvoleným.
Automobilce se s tímto konceptem podařilo předčít nejen MX-5, ale také Mercedes a jeho SLK, protože již v osmdesátých letech byla 984 vybavena pevnou skládací střechou, která dokázala zmizet po jednoduché manuální operaci za zadní sedadla. Interiér v mnohém připomínal 944, zatímco design karoserie zase evokoval vzpomínky na větší 928. Na šasí byl přidělán rámový ocelový monokok a plastové panely karoserie zpevňovala skelná vlákna.
Bohužel, vůz se nakonec do sériové výroby nedostal, protože mu v roce 1987 vystavila automobilka z důvodů vysoké finanční náročnosti stopku. Červenou barvu ve stejném roce uzřela také čtyřdveřová 911 - projekt 989 - o níž se zmíníme zase někdy jindy. Technologická nadvláda Porsche nad ostatními automobilkami nabízejícími vozy za podobné peníze však každopádně byla patrná už tehdy - však model 959 z roku 1986 toho byl jasným důkazem.












Porsche 984 je zapomenutou studií, která v mnohém předběhla dobu. Podobně, jako například pozdější model 959
Zdokumentovaný transport v muzeu
Zdroj: Motor-Klassik.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kalendář MS-Superbike 2026 včera 10:28
- O víkendu se koná Suzuka Eight Hours včera 08:36
- Petr Najman po Chimay: „Upevnění první pozice v IRRC“ včera 07:50
- Bude Can Öncü čtvrtým továrním pilotem Yamahy v WorldSBK? 30.7.2025
- Aprilia RS 125 GP 2025: replika závodního stroje 30.7.2025
Nejnovější články
Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek
před 11 hodinamiPoslední „normální” BMW v současné nabídce značky končí, za pár týdnů se rozloučí asi poslední specialitou
včeraChystaný ostrý Mercedes při testech odpravil gumy během pár kol, předem ukazuje, co je na něm špatně
včeraŠéf Škody se vyjádřil k budoucnosti tlačítek v interiérech českých aut, snad mu lze věřit
včeraPropouštění už nestačí. Obří německý dodavatel automobilek musí zbylým zaměstnancům snížit mzdy, ti se bouří
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva