Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy

(+ videa) První kilometry za volantem nového Boxsteru ukazují, jak velký kus cesty budou muset jeho konkurenti ujít, aby se tomuto kompaktnímu roadsteru mohli rovnat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy

11.5.2012 | Pavel Janda | 15 příspěvků

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy

/

(+ videa) První kilometry za volantem nového Boxsteru ukazují, jak velký kus cesty budou muset jeho konkurenti ujít, aby se tomuto kompaktnímu roadsteru mohli rovnat.

Když jsem vám na sklonku loňského roku představoval novou 911, věnoval jsem poměrně mnoho prostoru tomu, do jaké pasti se Porsche s tímto modelem dostalo. Devětsetjednáctka si i se svou koncepcí „vše vzadu” vydobyla během prvních pár dekád existence takové renomé, že si automobilka nemohla dovolit ji nahradit jakkoli jinak koncipovaným modelem. A kdo z manažerů firmy se o to pokusil, se zlou se potázal.

Tento model navzdory své takřka absurdní koncepci funguje skvěle, přesto se vám při každé jízdě s ním krade na mysl otázka, jak mimořádné auto by Porsche muselo postavit, pokud by stejnou péči věnovalo ladění vozu s poněkud příhodnějším základem. A je tak trochu ironií osudu, že odpovědi jsme se dočkali přímo od automobilky.

Vlastně již v předminulé dekádě se totiž Porsche rozhodlo nabídnout menší sporťák, který se v nabídce zařadí pod ikonickou 911. Asi nebude napínavým vyvrcholením, že šlo o model Boxster, u něhož se automobilka jakožto u zcela nového projektu nemusela držet žádných „historických limitů” a nadělila mu tu nejlepší možnou koncepci s motorem umístěným uprostřed před zadní nápravou. I ta má svá omezení, nic lepšího ale nikdo nevymyslel, však všechny nejlepší supersporty planety jsou koncipovány právě takto.

Novinka si svým jízdním projevem ihned získala respekt a od té doby (a ještě více po příchodu odvozeného kupé Cayman v rámci druhé generace Boxsteru) se mnozí ptají na něco trochu jiného - co by se asi stalo, kdyby Porsche dovolilo nadělit menšímu kupé či roadsteru tak silné motory, které můžete mít v 911. Dost možná by se ukázalo, že půjde o rychlejší auta, ale to si automobilka chycená v pasti obráceného kladiva nemůže dovolit ani náznakem připustit. A tak nejsilnější Cayman nebo Boxster jsou vždy slabší než nejslabší 911.

Právě z tohoto důvodu také někteří nemají tuto dvojici rádi - její možnosti jsou prý příliš dány uměle nastavenými mantinely, které nedovolují projevit přirozené možnosti jejich koncepce. Něco pravdy na tom určitě je, já vám dnes ale nabídnu trochu jiný pohled.

První zkušenosti se třetí generací Boxsteru S z českých silnic totiž nedávají prostor k pochybám o tom, že ve Stuttgartu dále ladili a možnosti tohoto modelu dotáhli zase o kus dále. A nebo - chcete-li - zase trochu popustili uzdu interním omezením a Boxsteru dovolili do hájemství 911 nakouknout více než kdy dříve.

Jak se to projevuje v praxi? Uvidíte, stačí, když ještě chvíli zůstanete věrni tomuto článku.


Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 1 - Test Porsche Boxster S 981 2012 001Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 2 - Test Porsche Boxster S 981 2012 004Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 3 - Test Porsche Boxster S 981 2012 005

Malá Carrera GT

Nejsem z těch, pro které by vzhled auta znamenal nějak zvlášť vysokou hodnotu. Pravda, třeba původní SsangYong Rodius bych si asi nikdy nekoupil dříve než pěti pivech, takže extrémy vnímám, jinak ale jde o faktor, který rychle pominu, jakmile usednu za volant. Auto musí v prvé řadě fungovat, pak mu rád odpustím, že není zrovna nejkrásnější.

I mimořádně hezkých aut si ale všimnu a mám pocit, že nový Boxster je jedním z nich. Soudě dle prvních ohlasů po jeho virtuální premiéře se mnou asi řada z vás nebude souhlasit a ani se vám nebudu divit. Mě z fotek také nějak zvlášť nezaujal, jenže naživo vyvolává pocity docela odlišné.

Nedá se přitom říci, že by to bylo dáno barevným provedením, neboť do rukou jsme dostali to samé, které najdete i na jedné ze sad oficiálních prezentačních fotek - se stříbrnou karoserií, červenou střechou a stejně laděným interiérem. Co mě oslovilo byla ladnost jednotlivých křivek, kterou ploché snímky nejsou s to vystihnout. Všimněte si hlavně linky směřující od předního světla přes střechu až k zadním partiím. Je tak neskutečně jemná, nenucená, elegantní... Vůz vypadá dobře jak s nataženou, tak se sundanou střechou a to se u roadsteru ne vždy podaří.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 4 - Test Porsche Boxster S 981 2012 008Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 5 - Test Porsche Boxster S 981 2012 010Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 6 - Test Porsche Boxster S 981 2012 011

Ani trochu baculatá záď není pro ostudu, když všechny ty jemné křivky uzavírá do jakéhosi spletence v podobě zadních světel, která jsou spojena výsuvným spojlerem. Mohutnější partie v případě testovaného vozu vyvažovala 20" kola z lehkých slitin, na nichž Boxster S vypadal naopak velmi lehkonoze. A jak za chvíli uvidíte, podvozek je tak dobrý, že si i taková kola může na českých silnicích dovolit používat.

Nakonec mě možná oslovil i fakt, že vůz trochu připomíná někdejší Carreru GT. Podívejte se na některý ze snímků zachycující přední a boční partie a uznejte - přední světla, skoro vodorovné linie bočních oken, dveří a prahů, k tomu vstupy pro chladící vzduch motoru, stříbrná barva... Jistá podoba tu je a konec konců, také zadní partie, kde jsou obě světla spojena spojlerem, musí být inspirována tímtéž vozem.

Na nový Boxster jsem se vydržel pár minut jen tak dívat a několikrát jsem si pro sebe zamumlal něco o krásném autě. A soudě dle pozdějších reakcí kolemjdoucích jsem k podobnému závěru nedošel sám, vizuálně dokáže tohle auto opravdu zaujmout.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 7 - Test Porsche Boxster S 981 2012 015Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 8 - Test Porsche Boxster S 981 2012 017Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 9 - Test Porsche Boxster S 981 2012 020

Složitější, ale velmi kvalitní interiér

Jestli se u Porsche rozhodli v posledních letech u svých sportovních modelů něco zásadně změnit, pak jsou to interiéry. Ne snad, že by dříve byly špatné, to spíše naopak, ale byly jednoduché, na danou dobu až nepochopitelně subtilní, nevýrazné, dalo by se říci neobklopující. Smutné je, že já jsem v této jednoduchosti spatřoval krásu a vyjádření toho pravého sportovního ducha daných modelů. To všechno je ale u 911 od dob příchodu nové 991 pryč a velmi podobná změna postihla i Boxster.

Asi bych lidem od Porsche nevyčítal nové prvky výbavy, jakkoli taková ventilovaná sedadla s čistým a lehkým sporťákem dohromady moc nejdou. Ale to už je na volbě každého, můžete je mít a můžete je nemít a podle toho si z vozu udělat buď příměstskou stylovku nebo víkendového okreskového raubíře. Potíž je architektura interiéru, kterou změníte leda sekyrou.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 10 - Test Porsche Boxster S 981 2012 075Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 11 - Test Porsche Boxster S 981 2012 083Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 12 - Test Porsche Boxster S 981 2012 084

Pozitivní je, že na rozdíl od 911 Boxsteru příliš nenabobtnala palubní deska, asi se dovnitř ani žádná větší nevešla. Ta nová se tak zdá být podobně drobná a jaksi nenuceně přítomná, to samé ovšem nejde říci o středovém tunelu a výplních dveří. Nevím, kde se v lidech berou pozitivní pocity z „obklopujících interiérů”, ale ten v Boxsteru je nyní právě takový. Mezi snad o 10 centimetrů vyšší středový tunel a asi o 5 centimetrů širší výplně dveří zapadnete jak Lajka do Sputinku a i když netrpím klaustrofobií, moc příjemné mi to není. Krom toho, tvrdé madlo dveří trochu tlačí do kolene a to se při nemalých odstředivých silách, kterým dokáže Boxster odolávat, zrovna nehodí.

Přesto byl převažující pocit z interiéru jiný. Opravdu nešlo nevnímat o další mílový krok vpřed posunutou kvalitu materiálů, zpracování i záplavu nové výbavy, která učinila jízdu o mnoho komfortnější, než jaká mohla být kdy dříve. Tohoto pocitu u Porsche určitě chtěli docílit, a tak jim rád přiznám „kredit” za to, že se jim to podařilo. Jak moc je to podstatné pro vás, to už je jiná otázka, sám dodám jen tolik, že vůz byl napěchován příplatkovou výbavou za milion korun, což se i na vnímání ďábelsky rudého interiéru dozajista pozitivně podepsalo. Je tedy docela dobře možné, že nižší specifikace tento bez nadsázky luxusní dojem vytvářet nebudou.

Ale čert už vem statické dojmy, pojďme jezdit.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 13 - Test Porsche Boxster S 981 2012 087Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 14 - Test Porsche Boxster S 981 2012 090Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 15 - Test Porsche Boxster S 981 2012 094

Diskuze 15 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše