Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 38 lety stačilo v Nizozemsku na novou Škodu jen pár platů, o něčem takovém už si mohou nechat jen zdát
9.1.2023 | Petr Prokopec
Řadě Čechů přijde, že současnost ovládla drahota a dříve bylo lépe, jenže optikou rychlého ekonomického vývoje naší země to přes veškeré nedávné zdražování prostě není. V Nizozemsku je situace docela odlišná.
Před pár dny jsme si připomínali 30leté výročí rozdělení Československa na Českou a Slovenskou republiku. V souvislosti s tím došlo na oživení řady vzpomínek, které nemalou měrou ovlivnil vývoj v posledních měsících. Rekordní inflace totiž vedly ke zdražování prakticky všeho a posunulo naši životní úroveň o několik let zpátky ve vývoji. Mnozí tak začali brblat, že dříve se měli lépe, neboť litr benzinu nestál pomalu padesátikorunu a za nové auto jste nemuseli platit statisíce korun. Málokdo si nicméně vzpomene na to, jaké byly v té době platy.
Pokud se vrátíme na přelom let 1992 a 1993, můžeme poukázat třeba na Škodu Favorit. Její nejlevnější verze vyšla na 144 658 Kč, což z dnešního pohledu, kdy průměrná mzda vyšplhala na více než 39 tisíc korun, opravdu není horentní suma. Na mladoboleslavský hatchback byste díky ní měli ušetřeno za necelých pět měsíců, přičemž by vám ještě zbylo na pojištění a pohonné hmoty. Jenže před 30 lety bylo vše jinak, lidé v průměru brali necelých 5 000 Kč. Na onen Favorit tak ušetřili až po dvou letech a pěti měsících. A za komunismu nebylo lépe.
Zajímavější je pohled našich kolegů z Nizozemska, kteří se ve vzpomínkách rozhodli zajít ještě dál a nastavili zrcadlo současné situaci v zemi. Podívali se na ceny nejlevnějších aut roku 1985, který byl významný z globálního i tuzemského pohledu. V Praze se konalo mistrovství světa v ledním hokeji, v jehož finále ČSSR porazila Kanadu a místní hokejisté získali titul mistrů. Jen o pár týdnů později pak byl zadržen spartakiádní vrah Jiří Straka, k čemuž shodou okolností došlo ve stejný den, kdy byl Gustav Husák potřetí zvolen československým prezidentem.
Na mezinárodní scéně můžeme zmínit především 14. červen 1985, kdy Francie, Německo, Belgie, Nizozemsko a Lucembursko uzavřely tzv. Schengenskou smlouvu. Tím byly položeny základy pro aktuální volný pohyb osob po Evropě. V zemi tulipánů se tou dobou prodávala řada aut, která byla dnešní optikou za babku. A vlastně nejen dnešní.
I za ekvivalent 120 tisíc dnešních korun si šlo vybírat. Vůbec nejlevnějším autem na trhu byla tehdy Škoda 105, kterou si Nizozemci mohli pořídit ve standardu za 98 000 Kč. To jsou skoro legrační peníze nejen dnešní optikou, ale i tehdejší. Nizozemsko neprošlo transformací a rapidním ekonomickým vývojem, a tak už tehdy Nizozemci brali v průměru okolo 36 000 Kč za měsíc. Takovou Škodu 105 tedy mohli mít za méně jak tři měsíční platy, to se pak člověk nediví, že i tato auta byla tehdy na západě relativně úspěšná.
Dnes Nizozemci berou v průměru okolo 80 tisíc Kč v přepočtu, což je pochopitelně také o dost víc, třeba Škoda Scala - ať nepřeháníme s ekvivalenty - ale startuje v přepočtu na 597 tisících Kč. Optikou cen dostupných obyčejných aut stejného ražení (pochopitelně, dnešní dostupná auta jsou jinde, ale to je evoluce) si tedy Nizozemci za oněch 38 let opravdu nepomohli - na takový vůz budou vydělávat v průměru 7,5 měsíce.
Mladoboleslavský kompakt byt tehdy nejlevnějším vozem v zemi tulipánů, jak už jsme ale zmínili, tamní klientela mohla volit z mnohem širší nabídky. Třeba Lada 1200 neboli nám dobře známý žigulík byla k mání od 105 000 Kč, zatímco další zástupce východního bloku, tedy Zastava Yugo, vycházel na 109 000 Kč. V případě legendární Kachny, tedy v dané moment již extrémně letitého Citroënu 2CV, pak klientela musela sáhnout do kapsy pro více jak 116 000 Kč.
Výrazně dražší tou dobou ovšem nebyly ani vozy z Dálného východu. Subaru Mini Jumbo vycházelo na 109 000 Kč, zatímco za Suzuki Alto bylo třeba zaplatit alespoň 120 000 Kč. K mání nicméně bylo i Daihatsu Cuore, a to za 113 000 Kč. Ani tak nízká částka však nevedla k velkému úspěchu, prodáno bylo v roce 1985 jen 632 kusů korejského hatchbacku. A výrazně lépe si nevedl ani zbytek zmíněných aut, třebaže propadáky to nebylo. Ostatně při daných cenách a nizozemských platech nemělo zase tolik lidí důvod kupovat až tak laciné zboží.



Za Škodu 105 platili Nizozemci před osmatřiceti lety ani ne 100 tisíc korun, stačily jim na ni necelé tři průměrné platy. I když dnes berou více jak dvakrát tolik, za podobných podmínek už si nekoupí nic, natož pak srovnatelnou Škodu. Foto: Škoda Auto/Zastava
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 10 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
VW začal odhalovat další nový Amarok, tenhle udělá bez Fordu. Ale nebojte, vám ho neprodá
9.4.2025Němci jsou vážně kouzelníci, i neskonale elegantní Porsche 911 dokázali pár tahy zprasit k nepoznání
9.4.2025Vstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
9.4.2025Levně k mání je nejetá vzpomínka na dobu, kdy motor V6 s pohonem 4x4 šlo mít i v malém autě. Jen tak, bez velkých dramat
10.4.2025Číňané začali prodávat auto jako žádné jiné. České zahrádkáře, pejskaře nebo výletníky by mohlo uhranout i cenou
10.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva