Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První automobilová výrobní linka se rozjela před 104 léty, nadobro změnila svět
14.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jak zkrátit dobu výroby jednoho auta z 12 hodin na 93 minut? A zároveň skoro na čtvrtinu snížit jeho cenu? Tušíte správně, výrobní linka byla revolucí.
Příchod prvního automobilu se datuje již k lednu 1886. Nicméně během prvních zhruba tří dekád šlo o dopravní prostředek, který byl pro většinu světa naprosto nedosažitelným. Se změnou přišel až Henry Ford, který jako první v branži začal produkovat auta s pomocí výrobní, chcete-li montážní linky. Realizaci projektu ovšem neměl na starosti přímo zakladatel firmy, ale jeho zaměstnanci Clarence Avery, Peter E. Martin, Charles E. Sorensen a C. Harold Wills, za původním návrhem pak stojí William C. Klann.
Nyní ovšem nebudeme probírat jednotlivé zásluhy všech zúčastněných. Podstatné je, že dne 13. dubna 1913 byla vůbec první automobilová montážní linka spuštěna a 14. dubna, přes před sto čtyřmi lety, zažila svůj první celodenní provoz. Jednalo se o zásadní změnu v tomto průmyslu, neboť zatímco dříve montáž jednoho Fordu T zabrala dělníkům více než dvanáct hodin, po její instalaci bylo již třeba pouhých 93 minut, tedy necelá osmina původního času.
Souběžně s automatizací výroby klesla také cena. Ještě v roce 1909 stál Ford T 825 USD. V té době průměrná americká mzda činila 525 dolarů za rok. Po zavedení montážní linky ale cena vozu klesla na 260 USD.
Není proto asi překvapivé, že pro Fordu nové postupy přinesly enormní úspěch. Již v roce 1914 takto značka vyrobila více nových automobilů, než všichni ostatní výrobci dohromady. V momentě, kdy padla meta 10 milionů exemplářů, bylo devět z deseti aut na celém světě od Forda. V letech 1917 až 1923 tak automobilka vůbec nemusela platit za reklamu, celkově přitom vyrobila 15 007 033 kusů Fordu T.
Toto číslo možná dnes již tolik neohromí, nicméně je třeba znovu zdůraznit, že značka jej dosáhla před sto lety. Stačilo jí na to přitom jen velmi krátké období (1908 až 1927), zatímco třeba původní Volkswagen Beetle musel vydržet ve výrobě po dlouhých 65 let, aby bylo dosaženo produkce 21,5 milionů kusů. To jen dokazuje, jak zásadní byl příchod montážní linky pro Ford a jakým způsobem vlastně změnil celou branži.
Je to milník, který by nikdy neměl být zapomenut, nakonec i proto, že auta se do dnešního dne vyrábí v principu úplně stejným způsobem, třebaže konkrétní podoba výrobních linek je dnes pochopitelně úplně jiná. Pár pokusů o to posunou evoluci ještě dále proběhlo, žádný ale zatím nezastínil efektivitu Fordova vynálezu. Nejnověji s něčím novým přišlo Audi, až čas ale ukáže, zda opravdu půjde o krok správným směrem...
Zavedením montážní linky Ford zcela změnil automobilový průmysl, zároveň zmotorizoval i celou Ameriku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB