Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První dotykový displej se v autě objevil už před 36 lety, v lecčem byl lepší než ty dnešní
17.10.2021 | Petr Prokopec
Máte pocit, že dotykové displeje jsou moderní vynález, který se v autech objevil až po rozmachu chytrých mobilů v novém tisíciletí? Mýlíte se, i tohle je stará věc, která si v autech odbyla premiéru v roce 1985.
Pokud si dnes koupíte nové auto, je skoro nemožné, abyste v něm nenašli alespoň jeden dotykový displej. Nejde navíc jen o standard vyšších obchodních tříd či výbav, nýbrž o prvek, který se objevuje i napříč mainstreamovými značkami. Ani ty už ale dnes zhusta nezůstávají pouze u jedné obrazovky, složitěji než displeje budete v mnohých současných interiérech hledat spíše klasická tlačítka. Necháme na vás, zda vám tyto trendy vyhovují či nikoliv, my si nicméně hrátky s dotykovým displejem užíváme spíše na telefonu než v „počítači na kolech“.
Bez ohledu na to je zajímavé, kdy se tato móda začala rodit a v souvislosti s jakou značkou. Na takový Rolls-Royce či Bentley nicméně zapomeňte, jejich poměrně konzervativní klientela totiž většinu trendů odmítá až do doby, než se stanou běžnými. Stopy místo toho vedou k tradiční americké značce, která postupně upadá v zapomnění. Buick je dnes výrobcem, který se zaměřuje především na Čínu, kde končí 80 procent veškeré produkce. Ta navíc nespočívá jen ve čtyřech modelech jako v USA.
Právě Buick byl vůbec první automobilkou na světě, která začala ve svých vozech nabízet dotykový displej. Stalo se tak již v roce 1985, kdy byla odhalena Riviera sedmé generace. Ta řešení zvané GCC (Graphic Control Center neboli Grafické ovládací centrum) nabízela dokonce ve standardu, v porovnání s dnešními obrazovkami ale pochopitelně nešlo o žádnou slávu. Systém používal monochromatickou obrazovku o velikosti cca 7,5 X 10 cm.
Oč menší byly rozměry, o to více systém předběhl dobu i veškerou konkurenci. A nešlo jen o dotykové ovládání, které nabízelo lepší odezvu než současné systémy, ale i to hlasové - systém se pyšnil pamětí na 32 tisíc slov, přičemž umožnil ovládání klimatizace, rádia či palubního systému. Působivé pak byly detaily, které by dokázaly oslovit i dnes. Kupříkladu při nastavení klimatizace se měnila rychlost otáčení vyobrazeného větráku dle možnosti, jakou jste zvolili. U rádia pak bylo možné nastavit také ekvalizér, stejně jako rozložení reprodukovaného zvuku.
Buick byl ihned po představení systému zaplaven pochvalnými reakcemi, proto GCC zamířilo v roce 1989 také na palubu modelu Reatta. Ve stejném roce pak navíc začal modifikovanou verzi zvanou Visual Information Center (VIC) používat také Oldsmobile Tornado Trofeo. V jeho případě přitom současné zmáčknutí tlačítek OFF a WARM vedlo k vyvolání servisního menu, načež jste se dostali k veškeré palubní diagnostice a datům, s nimiž zákazníci ani neměli přijít do styku.
Úvodní ovace však neměly dlouhého trvání, neboť zejména v případě Buicku si zákazníci začali stěžovat, že kvůli ovládání systému musí sledovat obrazovku a ne vozovku. Navíc velikost displeje činila i jednoduché operace jako zvýšení hlasitosti náročnými. V roce 1990 tak dotykový displej na bázi CRT zmizel z nabídky a my si museli počkat až na návrat panelů s LCD technologií. Paradoxní je, že jejich odezva byla a často i dodnes zůstává o poznání horší než u více jak tři dekády let starých aut.




Buick Riviera byl v roce 1985 prvním produkčním vozem osazeným dotykovým displejem. Značka jej však o pár let později přestala nabízet, neboť jeho ovládání zvyšovalo riziko nehody - to už dnes zjevně skoro nikoho nezajímá, i když jde o stále stejný problém. Foto: Buick
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Věříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 3 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva