Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ruská továrna na auta se během 5 let po svém krachu proměnila v město duchů
16.9.2019 | Mirek Mazal
Neuvěřitelně rychlý úpadek zasáhl zkrachovalý ruský závod na výrobu aut různých zahraničních i domácích značek. Zaměstnance a roboty vystřídali zloději a dokonali dílo zkázy.
Přiložené fotografie a videa dokumentují trpký konec zkrachovalé ruské automobilky TagAZ (Taganrogskiy Avtomobilnyi Zavod). Podnik byl v roce 1998 založen rostovskou finanční a průmyslovou skupinou Doninvest a po přelomu tisíciletí se továrně dařilo získávat rostoucí počet zakázek především na licencovanou výrobu vozů Hyundai Accent a Sonata, které byly po oživení ruské ekonomiky velmi žádané.
Rozjetá produkce klesla poprvé výrazně v roce 2008, kdy z linek sjelo 106 332 nových automobilů. Koncem téhož roku se však závod ocitl v obtížné finanční situaci kvůli globální hospodářské krizi doprovázené prudkým oslabením rublu. Vedení společnosti neočekávalo tak výrazný pokles odbytu a bez nezbytných úsporných opatření firmě brzy došel provozní kapitál.
Chatrné hospodaření vyústilo v mnoho soudních sporů s věřiteli, marný boj o přežití ale v roce 2014 skončil vyhlášením bankrotu. Posledních pět let správci majetku prodávají jednotlivá aktiva společnosti samotné výrobní prostory TagAZu si ale z větší části majitele dodnes nenašly. A podle toho vypadají.
Opuštěné haly marně odolávají nájezdům zlodějů, kteří hledají zbytky cenných strojů nebo výrobních linek opatřených roboty. Většina techniky byla demontována a odvezena neznámo kam. Zbytky dílen jsou zaprášené a vyrabované, není divu, že děravou střechou teče. Prostory vypadají jako město duchů po konci světa. Bývalí zaměstnanci jen těžko skrývají smutek, však ještě dobře pamatují plný provoz a montáže aut značek jako Hyundai, TagAZ, Chery, JAC nebo BYD.




Úspěšné časy automobilce TagAZ vydržely jen několik let
Už pět let po krachu je areál v totálním rozkladu
Zdroj: Авто Таганрог@VKontakte
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
před 3 hodinamiZ „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
před 4 hodinamiKolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
před 6 hodinamiLuxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva