Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vedle obřího SUV s dieselem 16,0 pro ruského politika vypadají běžná auta jako hračky
14.6.2020 | Petr Miler
Některá moderní SUV umí být opravdu velká, vedle kolosu z pera dnes už zesnulého ruského designéra ale vypadají jako hračky pro děti.
Loni navždy opustil tento svět Genadij Chainov, známý designér nejprve sovětských a později ruských aut, který se celý svými unikátními stroji proslavil i daleko za hranicemi rodné země. Viděli jsme řadu jeho výtvorů, až po jeho skonu ve věku pouze 59 let ale vyšlo najevo, na čem také pracoval. Jedním z dříve neznámých děl je technicky i designově výstřední SUV zvané Uran.
Tento neobvyklý sportovně užitkový vůz se zrodil v 90. letech minulého století. Pro pohon byl použit šestnáctilitrový dieselový šestiválec s přímým vstřikem a kapalinovým chlazením. Velkoobjemová pohonná jednotka UTD-20 původně patřila do bojového vozidla pěchoty, Chainov ji ale použil jako základní kámen svého extrémního SUV.
První skica tohoto monstra byla nakreslena v roce 1998 a už abnormální proporce tehdy zaujaly jednoho moskevského zájemce. První a poslední zákazník dodal finance a po dvanácti měsících od dokončení kresby začala konstrukce skutečného Uranu.
Základ neobvyklého automobilu tvoří prostorový rám svařený ze čtyř ocelových nosníků s obdélníkovým profilem. Těžký agregát dostal místo vepředu s napojením na převodovku ze ZILu-131. Dvojité lichoběžníky zajišťují nezávislé zavěšení všech obrovských kol. Mezi postranními prvky rámu jsou dvě 120litrové palivové nádrže. Odpružení pracuje s pneumatickými polštáři z autobusu značky LiAZ (jde o ruský LiAZ, nikoli český LIAZ).
Na přelomu tisíciletí začala stavba karoserie z ocelové klece s navěšenými sklolaminátovými panely. Následné neshody s pronajímatelem dílny nutily automechaniky odtáhnout nedokončené auto mimo základnu do míst nedaleko Petrohradu. Tam byl stroj dokončena a začaly práce na luxusně vyhlížejícím čtyřmístném interiéru, který navrhl nejstarší syn designéra.
Zakázka byla hotová někdy mezi léty 2003 až 2004, auto ale objednatel nikdy nepoužil. Byl jím totiž ruský politik, který byl v mezičase zvolen do Státní dumy a upozorňovat na sebe nepřehlédnutelným automobilem se od chvíle objednání vozu stalo i v Rusku společensky nepřijatelným. Extravagantní dílo tak stálo téměř 10 let stranou, než jej koupil jiný majitel, kterému patří dodnes. Jestli s ním jezdí, zdroje neuvádí, ale pokud ano, těžko si toho někdo na silnici nevšimne - zejména na fotkách s lidmi poblíž je vidět, jak obří stroj to je.









SUV zvané Uran nezapře ruské kořeny, je to monstrum svého druhu
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 11 hodinami