Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové postavili autobus, který projede opravdu všude, překonat má i speciál Tatry
19.2.2020 | Mirek Mazal
Ani bažiny nezastaví tento stroj v další jízdě, o těžkém terénu, sněhu nebo vodě ani nemluvě. Těžký autobus se podobá českému výtvoru z Kopřivnice.
Loni českým éterem rezonoval neobvyklý autobus z dílny Tatry. Speciální stroj zvaný Tatrabus byl postaven na podvozku Phoenix 8x8 a vozí turisty na území jihoamerické pouště Atacama. Předností kopřivnického prototypu je průchodnost terénem a možnost přepravovat osoby při zachování vysoké úrovně cestovatelského komfortu.
Daleko od nejvyprahlejší pouště světa vznikl podobný automobil, ale v ještě extrémnější podobě. Ruská představa off-roadového autobusu se jmenuje Jamal B-4B A-20 a jeho autoři jej prezentují jako ještě schopnější stroj než Tatrabus. Těžký kloubový osobní transportér odráží náročné přírodní podmínky na Dálném východě, kde tento rovněž unikátní vůz působí.
Původně bylo pro tento vůz zamýšleno použití kabiny řidiče od společnosti Kamaz, později technici dospěli k jinému závěru a rozhodli se pro běloruského dodavatele MAZ-MAN. Stroj je dále vybaven vyhřívanou nástavbou se sedadly pro přepravu osob. Uzavřený prosklený modul je oddělený od místa řidiče a jeho spolujezdce.
O pohon se stará přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 6,7 litru s výkonem 207 kW (281 koní) při 2 500 ot./min a točivým momentem 970 Nm od 1 200 do 1 700 ot./min. Řazení dostala na starost automatická šestistupňová převodovka ZF s převodovým poměrem 22,9:1.
Při pohledu na rozměr kol a světlou výšku odolného podvozku není překvapením, že výrobce zkouší zaujmout nezvyklým využitím modelu k převozu zájemců nehostinnou krajinou. Proti zaboření do měkkého podloží pomáhá čtveřice terénních pneumatik R25, v nouzi je připraven silný naviják s ocelovým lanem. Snadnější manévrování mezi nepřekonatelnými překážkami usnadní dvoudílná stavba s kloubovým spojem.
Mnohatunový Jamal navzdory své obrovitosti prý nezná terén, který by jej zastavil. Díky svým „balónovým”, nízkotlakým pneumatikám nezapadne ani do hlubokého sněhu a nezastaví ho ani bažiny. To Tatra skutečně nabídnout neumí, pohon 8x8 ale zvládne lépe jiné nástrahy. Který terénní autobus je lepší, můžeme jen spekulovat, srovnávací test Tatrabus vs. Jamal B-4B A-20 by ale jistě byl neobyčejným kláním.
Jamal B-4B A-20 je zhmotnělá představa terénního autobusu na ruský způsob, v terénu prý překoná i podobně nekompromisní Tatrabus
Zdroj: Jamal
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
před hodinou - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před 3 hodinami - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 4 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 6 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 12:34 - petr_riha
- BMW Divize 03.19. 11:49 - Předseda
- Suzuki obecně 03.19. 11:46 - jerry
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda