Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Šestiválcové kompakty připomínají, co jsme měli, nemáme a nikdy už mít nebudeme
29.6.2019 | Mirek Mazal
Obětí zvláštního pokroku pod taktovkou Evropské unie se stala spousta automobilové techniky a pořádné motory v autech nižší střední třídy patří mezi ni.
BMW před pár týdny představilo novou generaci řady 1. Zdánlivě banální premiéra na trhu celkem okrajového kompaktu se proměnila v jeden z milníků automobilového vývoje, neboť nová generace už nepočítá s šestiválcovými motory pod kapotou. Předchozí jednička se tak stala úplně posledním vozem nižší střední třídy, který pohonnou jednotku této koncepce použil. A nedělejme si iluze, že se jakýkoli jiný ještě někdy vrátí.
Taková kombinace byla už pěkných pár let raritou a možnost návratu podobného auta je absolutní utopie. Bývaly ale doby, kdy se šestiválcové motory objevovaly pod kapotami kompaktních automobilů docela běžně. I v této třídě se prosazoval jejich kultivovaný chod, vysoký výkon, rychlejší reakce a v neposlední řadě hezčí zvuk větších motorů označených R6, V6 nebo H6.
Snahy o minimalizaci papírové spotřeby aut ale něčemu takovému postupně učinily přítrž. Dnes je ekonomicky neúnosné podobné motory v kompaktech nabídnout a během pár let s to stane prakticky nemožným. Větší motory nekompromisně nahradily přeplňované čtyřválce a v tom horším případě dokonce foukané tříválce.
Zkrátka a jednoduše, pro dnešní nižší střední třídu je čtyřválec odměna a tříválec nový standard. Dnes ale nechceme plakat nad rozlitým mlékem, chceme zavzpomínat na doby, kdy zákazníci mohli navštívit několik prodejců různých značek a vybírat si z různých vozů se „správným” počtem válců pod kapotou. Na modely dostupné během posledního čtvrtstoletí zavzpomínáme chronologicky od nejstaršího k tomu poslednímu dostupnému.
1. Volkswagen Golf VR6 (1H) 1991
Volkswagen rozvířil čtyřválcové vody rychlých hatchbacků Golfem s motorem o objemu 2,8 litru vybaveným šesti válci. Atmosférické plnění se zkraje 90. let staralo o poměrné nízký výkon 128 kW (174 koní) a 235 Nm, ale papírové hodnoty zcela propadly vedle příjemného zvuku, plynulého zátahu a vysoké spolehlivosti.



2. Mazda 323F (BA) 1996
Mazdu 323F, známou též jako Lantis, svého času v nejsilnějším provedení skutečně zdobil malý vidlicový šestiválec o objemu dvou litrů. Tato verze byla obdařena motorem KF-ZE s výkonem 110 kW (150 koní) a vypadala docela nenápadně. Lantis v provedení Type-R šlo posunout vizuálně dále - dostupným příslušenstvím se staly spojlery, boční prahy a další dobové vymoženosti.
3. BMW 323ti Compact (E36) 1997
Přímý konkurent Golfu 2,8 VR6 z Mnichova vsadil na trochu jiný přístup. Malá trojka generace E36 ve verzi Compact zůstala věrná zadnímu pohonu, který pracoval s výkonem až 125 kW (170 koní) řadového šestiválce. Verze 323ti představuje velmi vyvážený kompromis zábavného ježdění a rychlého přibližovadla. Zajímavé auto ve své době prodejní rekordy netrhalo, bylo doceněno až později, kdy podobně střižené stroje začaly mizet z trhu. Dnes už je toto BMW podpultové zboží.
4. Rover 45 V6 1999
Rover 400 byl hezký sedan či liftback segmentu C. Jen o něco větší než Renault nebo Ford, aniž by si zasloužil zvláštní pozornost. Po faceliftu to přišlo. Vůz dostal nové jméno a vidlicový šestiválec 2,0 s výkonem 110 kW (150 koní) a točivým momentem 185 Nm.
5. Seat Leon Cupra 4 V6 (1M) 2001
Pod označením nejrychlejšího Seatu všech dob se soustředilo vysoké očekávání. Objevil se Leon Cupra 4 jako absolutní vlajková loď celé řady Seatu. Auto mělo všechno potřebné - 2,8litrový šestiválec o výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 265 Nm s pohonem všech čtyř kol. Automobilka odlišila rychlý typ nabídkou žlutého, nebo červeného lakování, standardem se staly nové prvky karoserie.
6. MG ZS 180 2001
MG ZS byl bratrem schopného a elegantního Roveru 45. Navzdory minimálnímu rozpočtu vykonali inženýři dost práce, osadili V6 s objemem 2,5 litru. Správný počet válců produkoval 130 kW (177 koní) a 240 Nm. Vzhledově přibylo snížení podvozku, velké disky a křídlo.
7. BMW 325ti Compact (E46) 2001
První Compact trojkové řady nesplnil očekávání BMW, přesto se automobilka o totéž pokusila znovu. Nástupce dostal základ ze sedanu/kupé řady E46, k tomu pohon zadních kol, manuální řazení a vepředu skvělý motor M54B25 s šesti válci v řadě. Celkem 141 kW (192 koní) a 245 Nm bylo třešničkou na dortu vynikajícího stroje, který byl dotažený blíže k dokonalosti než jeho podceněný předchůdce. Škoda, že dostal tak svérázný vzhled, byl by jinak jistě mnohem populárnější.
8. Volkswagen New Beetle RSi 2001
Rozzuřený brouk s velkým křídlem opustil továrnu s šestiválcem a přídomkem RSi. Nejsilnější New Beetle dosahoval výkonu 165 kW (224 koní) a 320 Nm, který pocházel ze známého velkoobjemového motoru VW 3,2 VR6. Sprinty byly silnou stránkou, ale zatáčky mu prý moc nevoněly. Dnes je to rarita prodávaná za sedmimístné sumy.
9. Alfa Romeo 147 GTA (937A) 2002
Kdyby Ferrari udělalo hatchback, možná by se zrcadlil v Alfě Romeo 147 GTA. Busso V6 pod kapotou umí navodit v kabině správné napětí, ale z dynamického hlediska to nikdy nebylo excelentní dílo. Prim hrálo spíše italské srdce a charisma, jak fanoušci rádi opakovaně připomínají.
10. Volkswagen Golf R32 (1J) 2002
Golf IV bylo možné objednávat s výkonným motorem, který si s lehkým hatchbackem snadno poradil. Produkce nejrychlejšího modelu postaveného na základě čtvrté generace začala v roce 2002. Poháněl ho motor VR6 o objemu 3,2 litru a výkonu 180 kW (245 koní), které putovaly na silnici prostřednictvím pohonu všech kol. Šlo o první auto na světě s automatem DSG, manuál byl ale pořád k dispozici.
11. Mercedes-Benz C32 AMG Sportcoupé (CL203) 2003
Z tohoto seznamu má C32 AMG Sportcoupé nejlepší papírové hodnoty výkonu. Šestiválcový motor s objemem 3,2 litrů dostal jako bonus mechanický kompresor, který vydoloval celkem 260 kW (354 koní) a točivý moment 450 Nm. Více než dostačující čísla na rok 2003, s popularitou na trhu už to tak žhavé nebylo.
12. Audi A3 3,2 quattro (8P) 2003
Ve stejném roce jako Mercedes C32 AMG vzniklo i rychlé Audi s pohonem 4x4. Rychlá verze A3 nebyla zvenčí k poznání, jen malý znáček 3,2 a zadní hraně kufru odkazoval na 3,2litrový VR6 nad přední nápravou. Nikým nezakazovaný motor dosahoval 184 kW (250 koní) - zajímavé, že vedle A3 V6 existovala i S3 s dvoulitrovým turbem.
13. BMW 130i (E87) 2005
Jedná se téměř o unikátní vůz. Pětidveřový hatchback segmentu C s pohonem zadních kol, manuálem a třílitrovým atmosférickým šestiválcem v řadě. R6 od BMW vždy byl klasikou bez vibrací, bez turba, bez letargických reakcí na pedál plynu. Pamětníci utřou zpocené čelo a později narození mohou jen závidět.
14. Volkswagen Golf R32 (1K) 2005
Poslední verze šestiválcového Golfu o výkonu 250 koní byla přijata se smíšenými pocity. Minulá generace IV přišla vhod, verze 1K doplatila na existenci vyváženého modelu GTI. Jednalo se o zcela poslední šestiválec, další sériové verze přišly už jen se čtyřválcovou technikou.
15. Toyota Blade G (E156H) 2007
Odskočíme si na japonské ostrovy, kde se prodávala Toyota Auris s pořádným motorem pod označením Toyota Blade G. Výkon 3,5litrového vidlicového šestiválce odpovídal 276 koním (206 kW), stejnou jednotku použili inženýři Lotusu do sportovního modelu Evora.
16. Mercedes-Benz CLC 350 (CL203) 2009
Pověsti mezi lidmi říkají stále něco o pohodlí a luxusu pro starší řidiče, ale těžko by si zasloužilý penzista schválně objednal Mercedes CLC 350. Elegantní vůz to možná byl, ale s větrem v zádech kvůli 3,5 V6 o výkonu 200 kW (272 koní). K dispozici byla i manuální převodovka, v silných Mercedesech naprostá rarita.
17. TRD Sportivo Blade Master G (GRE156H) 2009
Pokračování ostrého Aurisu z Japonska s motorem 3,5 V6. Poněkud staromódní vzhled byl mírně zpestřen do agresivnějšího stylu. Nový podvozek s nižší světlou výškou měl přinést přesnější vedení auta v zatáčkách, nepřehlédnutelný bodkytit byl spíše pastvou pro oči než funkční příslušenství.
18. BMW M140i (F20) 2016
Poslední šestiválec v kompaktním ustrojení na světě se dal koupit ještě v letošním roce, teď už máme smůlu. Třílitrový šestiválec o výkonu 250 kW (340 koní) mohl mít i manuální převodovku, standardně pracoval se zadním pohonem a zuby nehty se držel v konfigurátoru do posledních dnů řady 1 F20. I jeho dny jsou sečteny, nová generace řady 1 je předokolka s nanejvýš čtyřválcovým dvoulitrem.
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
EU chce zakázat používání karbonových vláken, protože Cirkus Brusel nikdy nepřestává hrát
15.4.2025BMW odhalilo zvukový projev svých příštích aut, je to umělá trapárna nejhrubšího zrna
15.4.2025Britové stvořili sporťák rychlejší než Formule 1. Popírá gravitaci, na stropě dokáže i parkovat
15.4.2025Němci chtějí zase sypat peníze do elektromobilů. Chudí by bohatým platili i Porsche, celý program vypadá, jako by ho psal VW
15.4.2025Číňané začali prodávat luxusní pětimetrové rodinné auto se spotřebou 3,7 litru na 100 km, cena Evropanům předem zacpává ústa
15.4.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch