Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal
24.8.2019 | Petr Prokopec
Škodu Fabia si asi přirozeně spojíte s lecčím, jen ne s lámáním rychlostních rekordů. Přesto jich už od roku 2010 drží hned několik, překonány dodnes nebyly a automobilka se jimi přesto nechlubí.
Loni v květnu se Škoda vypravila na Nürburgring. Krátce poté oznámila, že tehdy ještě chystaný Kodiaq RS má na kontě nový rekord, neboť se Sabine Schmitz za volantem zvládl obkroužit Severní smyčku nejrychleji ze všech sedmimístných SUV. Menším problémem ovšem byla skutečnost, že se moc nebylo čím chlubit.
Vůz osazený dvakrát přeplňovaným turbodieselem s 240 koňmi a 500 Nm točivého momentu totiž dal jedno kolo za 9 minut a 29,84 sekund, a to vážně není světoborný počin. Se Škodou Rapid 1,2 TSI jsme tam v provozu zajeli lepší čas, sice v neúplném kole BTG, ale zase v provozu, s omezeními kvůli nehodám a s amatérem za volantem. Kodiaq RS by asi v úplném kole byl přece rychlejší, ale jen velmi nevýznamně.
Zajímavé přitom je, že Škoda má na svém kontě řadu rychlostních rekordů, nicméně žádný nepropagovala takovou měrou jako onen květnový počin, v jehož rámci moderní SUV překonalo tak maximálně přes deset let starou dodávku. V září roku 2010 totiž Fifth Gear vyrazil na testovací dráhu Milbrook Proving Ground, kde se jeden z moderátorů Jonny Smith posadil za volant tehdejší Fabie RS. Cílem přitom bylo zlomit některé národní rekordy, které nebyly překonány po 20 let.
Než se přitom k souboji se stopkami dostaneme, jen v rychlosti připomeneme techniku, jíž měl Smith k dispozici. Fabia RS byla totiž vybavena 1,4litrovým čtyřválcem, o jehož lepší „dýchání“ se staralo turbo i kompresor. Výkon tak vyšplhal na 180 koní, jeho přenos na přední kola přitom měla na starosti dvouspojková automatická převodovka. S ní přitom hatchback dosahoval maximálky 224 km/h, kombík byl ještě o dva kilometry rychlejší. Stovku pak obě verze zvládly za 7,6 sekundy.
Fifth Gear se na testovací dráhu vypravil ve společnosti hatchbacku, přičemž cílem bylo zajet co nejrychleji vzdálenost 5, 10, 50, 100 a 200 mil. Stát se tak mělo v kategorii aut osazených motorem o objemu jednoho až 1,5 litru, do které benzinová Fabia RS plně zapadala. Technici proto zkontrolovali vůz, připravili měřící zařízení... a Smith zašlápl plynový pedál až pod kobereček. Jak ovšem zjistil po pár minutách, příliš hluku v kabině jej odřízlo od komunikace s „boxovou uličkou“.
Daleko větším problémem však byly rány, které se začaly ozývat poté, co Jonny překonal vzdálenost 50 mil. Jelikož bouchání bylo stále častější, rozhodl se zastavit u techniků, kde zjistil, že díky jízdě po rychlostním oválu jsou pneumatiky na pravé straně sjeté až na dráty - Milbrook má velmi hrubý povrch a auto jelo vysokou rychlostí přes 80 km prakticky v nekonečné zatáčce. K dispozici pak sice měl obutí z jiné Škody Fabia, nicméně to se nakonec rozhodl z bezpečnostních důvodů nevyužít. A to přesto, že mladoboleslavský hatchback popsal jako „vůz, kterému bych svěřil vlastní život“.
Jakkoliv ovšem nakonec nedošlo na pokoření rekordů na vzdálenost 100 a 200 mil, Fifth Gear nakonec testovací areál opustil s větším množstvím „zářezů“, než bylo původně plánováno. Fabia RS se totiž stala držitelem rekordu za nejrychlejší překonání vzdálenosti 5 km, 5 mil, 10 km, 10 mil, 50 km, 50 mil a 100 km ve své objemové třídě. A dodnes nebyly překonány.
Pravda, do značné míry to bude tím, že se o ně nikdo jiný nepokouší, oficiálně uznané rekordy ale jsou a jsou možná zajímavější než vpravdě nepřesvědčivý čas Kodiaqu RS z Nürburgringu.










Fabia RS získala v roce 2010 na britském Milbrooku hned sedm rychlostních rekordů. Škoda se jimi ale pochlubila méně než letošním počinem Kodiaqu RS, který byl snad ještě méně zajímavý
Zdroj: Fifth Gear@Youtube
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
- Brno skončilo v Top-5 14.12.2025
Nejnovější články
Máte ještě šéfdesignéra? A mohli bychom ho vidět? Jaguar Land Rover odmítá říct, co se stalo s jeho „kreativním ředitelem”
před 2 hodinami
VW dnes poprvé ve své 88leté historii uzavře svůj německý závod, cesta zpět už zřejmě nevede
před 3 hodinami
Rozfofrovali jsme stovky miliard za elektromobily a efekt je nulový. Německý profesor popsal, jak absurdní je tato cesta boje proti emisím CO2
včera
Tohle je nový král ztráty hodnoty. Majitel si myslel, že na něm vydělá balík, ve skutečnosti ale prodělal přes 20 tisíc na každém ujetém km
včera
Prodeje Tesly jdou skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace v segmentu silně profituje
včera
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 12.16. 07:22 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 12.15. 20:54 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 12.15. 20:29 - GeneHawkins
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
- BMW Divize 12.15. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.15. 11:48 - pavproch
