Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda slaví hned dvě velká výročí svého působení v motorsportu, to blyštivější skončilo dost neslavně
30.1.2024 | Petr Prokopec
Je hezké, že se škodovka i v nejvyšších metách motorsportu pokusila prosadit, v podstatě tam ale zjistila jen to, že lépe je jí těsně pod vrcholem. Právě na úspěchy z těchto sfér bude vzpomínat raději.
Za sebou máme další ročník slavné Rally Monte Carlo. Ten vždy značí začátek nové sezóny světového mistrovství WRC, přičemž zlaté vavříny letos připadly Thierry Neuvillovi a Martijnu Wydaegheovi z týmu Hyundai. V rámci kategorie WRC-2 by pak druhým místem mohl zaujmout Pepe Lopéz, neboť stříbrného věnce dosáhl za volantem Škody Fabia RS Rally2. Ta je zatím vůbec posledním mladoboleslavským želízkem na poli rallyových soutěží. Samotné umístění, které nelze hodnotit ani jako dokonale skvělé, ani jako špatné, je pak docela vhodným dárkem ke dvěma jubileím v historii působení značky v těchto sférách.
V roce 1994 totiž Škoda slavnou rallye ovládla, a to s modelem Favorit. Posádka Pavel Sibera a Petr Gross přitom závod vyhrála již počtvrté za sebou. Šlo ale pochopitelně o vítězství v kategorii aut do 1,3litrového objemu motoru, nikoli o výhru v celkovém pořadí. Jakkoli byl totiž mladoboleslavský hatchback schopným vozem, což před třiceti lety stvrdili druhým místem Vladimír Berger a Pavel Štanc, stále šlo o předokolku, která za celkovým vítězem (Ford Escort RS Cosworth) výrazně zaostávala.
V roce 1999, tedy před pětadvaceti lety, se proto Škoda rozhodla zamířit do vyšších sfér. Představena tehdy byla Octavia WRC, jenž párovala přeplňovaný dvoulitr se šestistupňovou sekvencí, pohonem všech kol a hmotností 1 230 kg. Tento vůz si ale na kolbištích úplně skvěle nevedl, ať již v kokpitu seděl kdokoli. Ve finále tak jeho nejlepším umístěním byla třetí příčka, o kterou se během Safari Rally v roce 2001 zasadil Armin Schwarz. Ten v dané sezóně jednou dojel i čtvrtý.
Škodu napadlo, že je možná Octavia moc velká, a tak ji v půlce roku 2003 vyměnila za menší a mrštnější Fabii WRC, kvůli níž vznikla dnes ceněná Fabia RS TDI. Bylo z toho ale nakonec jen ještě větší fiasko, neboť maximem továrního týmu bylo šesté místo, jehož v roce 2005 na Korsice dosáhli Alexandre Bengué a Caroline Escudero. Privátní stáje si pak sice v následujících dvou sezónách vedly o trochu lépe, ovšem ani v jejich případě neteklo šampaňské plným proudem. Automobilka se proto rozhodla, že rallyový ekvivalent Formule 1 opustí.
Do hry vstoupil šampionát WRC-2, o kterém lze smýšlet jako o Formuli 2. Fabia S2000 poprvé představená v roce 2009 se přitom až tak moc nelišila od svého deset let starého příbuzného, také v jejím případě došlo na využití dvoulitru, šestistupňové sekvence a pohonu všech kol. Motor byl nicméně atmosférický a hmotnost činila 1 200 kg. Juho Hänninen v ní přitom v Monte Carlu vedl, než havaroval. Ovšem ještě během sezóny 2009 si vůz připsal první cenná vítězství.
O šest let později bylo provedení S2000 nahrazeno Škodou Fabia R5, která kategorii WRC-2 doslova dominovala - mladoboleslavští získali tituly v letech 2015 až 2019. Následně ovšem tovární tým skončil, přičemž automobilka začala podporovat už jen soukromé stáje. Loni pak předala již pětistý exemplář rallyové Fabie, a to pod označením RS Rally2. Ten ale již nepohání dvoulitr, nýbrž jedna-šestka, zatímco převodovka není šestistupňový, nýbrž pětistupňová.






Když Škoda na rallyová kolbiště vyrazila s Octavií WRC, byla to velká sláva. S autem ale ničeho velkého nedosáhla. Foto: Škoda Auto






Výměna za Fabii WRC pak přinesla ještě horší výsledky. Foto: Škoda Auto






Dnes tak automobilka raději pokračuje ve šlépějích někdejšího závodního Favoritu s auty jako Fabia RS Rally2. Značka loni předala již pětistý exemplář tohoto úspěšného soutěžního stroje. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto, Car Throttle
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
před 7 hodinami
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Kupec všech pěti novodobých McLarenů F1 zjistil, že mu čtyři budou stačit. Z ceny toho na prodej vám půjde hlava kolem
před 43 minutami
Ford začal předělávat svá dealerství spíš na jídelny Ikey, asi tak chce dát zapomenout na mizérii svých aut
před 2 hodinami
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
před 3 hodinami
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
před 5 hodinami
Audi mění plány. Jeho poslední elektrické modely na některé trhy vůbec nedorazí, není o ně zájem
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
