Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Smáli se mu, že koupil předražený vrak. Dnes obdivují, co s ním dokázal provést
13.1.2019 | Petr Prokopec
Vůz, který vidíte na fotkách, nevypadá jako perspektivní stroj, který by jednou měl být hoden obdivu. Nakonec se jím ale stal, i když jezdit se s ním nedá.
Někdo má rád holky a jiný zase vdolky. Stejně tak platí, že zatímco pro někoho představují automobily pouhopouhý dopravní prostředek, řada lidí v nich může spatřovat cosi více. A mezi takové patří i jeden sběratel z Chicaga, který si na internetu říká PKI. Tento člověk je velkým fanouškem BMW M1, přičemž vlastní hned dva silniční exempláře. Jako takový tedy musel před třemi lety zareagoval na inzerát, který nabízel havarovaný vůz.
Než ovšem budeme v našem příběhu pokračovat, dovolte nám malou odbočku, která má pro jeho vyústění značnou váhu. Týká se mnichovského supersportu, který byl vyráběn v letech 1978 až 1981. Automobilka jej osadila 3,5litrovým řadovým šestiválcem, jenž byl naladěn na 277 koní. To v dnešní době není zrovna závratný výkon, ostatně s vyššími čísly lze počítat i u některých rodinných aut. Ty se však rodí jak na běžícím pásu, zatímco M1 vzniklo pouze 453 exemplářů.
Právě skutečnost, že jde o jeden z nejvzácnějších modelů, s jakými mělo BMW co do činění, se podepisuje na dnešních cenách. Drahé přitom nejsou jen kousky ve špičkovém stavu, ale i havarované vozy. Řada lidí si proto v onom roce 2015 ťukala na čelo, když PKI naznačil, že koupí exemplář nabízený newyorskou společností Gullwing Motorcars za 125 tisíc dolarů (cca 2,78 milionu korun). Nicméně tento nadšenec se nenechal zviklat a vůz nakonec opravdu pořídil.
„Já jsem ten, kdo koupil tento 'vůz' poté, co jsem ho viděl na webu Bring a Trailer. Vlastním dvě silniční M1, přičemž vrak měl posloužit jako jakási zásobárna náhradních dílů. S Gullwing Motorcars jsem přitom uzavřel dohodu, že pokud blok motoru bude prasklý či jakkoliv nepoužitelný, koupě bude anulována. Motorový prostor přitom vypadal jako popelník, ovšem díly, které se nacházely pod listím a blátem, byly v solidním stavu,“ popisuje vývoj věcí PKI s tím, že u komunity na Bring a Trailer za to sklidil jen výsměch - dát tolik peněz za torzo auta, třebaže slavného...
Jak následně dodává, v prvé řadě přišla na řadu renovace motoru a pětistupňového manuálu. Jakmile bylo vše hotové, PKI se rozhodl, že hnací ústrojí usadí na stojan, aby se jím mohl kochat, než je rozebere na součástky pro své vozy. O rok později pak zakoupil ještě jedno poničené BMW M1, které bylo skladováno v budově, jíž zachvátil požár. Většina panelů karoserie proto byla poničená, nicméně PKI doufal, že ze dvou vraků postaví jeden funkční vůz.
Vše ale nakonec dopadlo trochu jinak, než původně zamýšlel. Lví podíl na tom neměla ani tak skutečnost, že by vše bylo tak trochu nelegální (nezapomeňte, že se pohybujeme v Americe), nýbrž onen stojan s motorem. PKI jej totiž vnímal jako umělecký předmět, načež se rozhodl, že stejný osud musí potkat i samotný vůz. Ten byl samozřejmě stvořen z obou vraků, nicméně jelikož ty nikdy po veřejné silnici jezdit nebudou, k překročení zákona nedošlo.
„Byl vyroben odlehčený hliníkový rám, na který se namontovaly panely karoserie, přičemž vše vypadá jako kompletní vůz připravený k jízdě. Exteriér dokonce dostal výstavní lak v původním červeném odstínu. Řadě talentovaných lidí zabralo mnoho hodin, než se myšlenka uměleckého M1 přeměnila v realitu, nicméně před pár měsíci BMW M1 konečně na zdi,“ uvádí PKI.
Jeho příběh se již dostal k oněm pochybovačům, jimž pořádně sklapla čelist. Pravda, pojízdné auto ze své zdánlivě předražené koupě nevykřesal, jen velký závistivec by ale nyní neuznal, že totálně zničeného vraku přetvořil v něco působivého. Však kdo by nechtěl sdílet domov s jedním z nejvzácnějších BMW všech dob?




Za pomoci poškozeného BMW M1...
...a dalšího ohořelého vraku mnichovského supersportu...
...nakonec vzniklo působivé umělecké dílo...
...které skončilo na zdi příbytku autora
Za vším přitom do značné míry stojí pohonná jednotka vozu, která se stala inspirací pro celou proměnu
Zdroj: Robb Report
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejnovější články
Nový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
před 27 minutamiZisky Audi se dramaticky propadly, prodeje na jeho největším trhu též, volných peněz ubývá. A firma se přesto tváří, že se nic neděje
před hodinouCeny ojetých aut znovu rostou, ale jen těch spalovacích. Podle prodejních dat elektromobily dál ztrácí hodnotu hrozivou rychlostí
před 3 hodinamiHračka miliardářů od Bugatti schopná akcelerovat na 500 km/h za 20 s se ukázala v akci na okruhu, se superauty si hraje jako kočka s myší
před 4 hodinamiK mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva