Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru
29.4.2019 | Mirek Mazal
Vzít jaderný bombardér a místo bomb umístit mezi křídla sedadla a úložný prostor zní poněkud „sovětsky”. On to ale nakonec zase tak špatný nápad nebyl, z hlediska rychlosti, doletu a spolehlivosti fungoval stroj na jedničku.
V 50. letech 20. století procházel Sovětský svaz těžkým obdobím. Nejdříve se musel vyrovnat s demontáží režimu Josifa Stalina, současně přitom pokračoval ve vymezování se proti Spojeným státům v boji o světovou nadvládu. Američané na různých místech zeměkoule budovali letecké základny a umisťovali na ně nejnovější letadla, díky nimž mohli rychle udeřit prakticky kdekoli na světě. Sověti se až na malé výjimky museli omezit na vlastní území, v hangárech jejich základen ale na rozkaz čekaly mezikontinentální bombardéry.
Šlo o strategický čtyřmotorový turbovrtulový letoun Tupolev Tu-95, který mohl z arktických letišť odnést na celé území USA nukleární nebo konvenční nálože. Byl to nejrychlejší turbovrtulový letoun té doby a byl také velmi hlučný. Důvodem bylo to, že konce listů celkem osmi vrtulí se pohybovaly rychlostí přesahující rychlost zvuku.
Sovětská vláda v roce 1955 vznesla požadavek na vývoj dopravního letadla schopného doletět bez přestávky 8 000 km. Základem se měl stát právě bombardér Tu-95, a to pro jeho rychlost i spolehlivost. Výsledkem přestavby bylo největší a nejrychlejší dopravní letadlo své doby, které dodnes zůstává na špici i v trochu jiné kategorii - platí za vůbec nejhlučnější dopravní letoun všech dob.
První vzlet prototypu Tupolev Tu-114, jak se civilní verze nazývala, proběhl na podzim roku 1957, úspěšný zkušební provoz později dovolil plné nasazení. Sériová výroba nastala čtyři roky poté a standardní kusy využila především největší ruská letecká společnost, Aeroflot. Ta přepravila za desetiletí bez jediné nehody tři miliony cestujících na trasách dlouhých 130 milionů kilometrů, to je samo o sobě obdivuhodné.
Maximální rychlost dosahovala až 870 km/h pomocí čtveřice motorů Kuzněcov NK-12MV, každý o výkonu 11 033 kW (14 795 efektivních koňských sil). Bez doplnění paliva Tu-114 doletělo 9 tisíc kilometrů v maximální výšce 12 tisíc metrů. Do trupu dlouhého 54,1 metru se vešlo 120 až 220 cestujících a pět členů posádky. Rozpětí křídel dosahovalo 51,1 metru a hmotnost prázdného stroje kolísala mezi 91-92 tunami.
Pozoruhodné parametry na výtvor sovětského letectví, vládní předsednictvo mohlo být spokojeno. Delegace z východu na mezinárodních summitech konečně nemusely cítit křivdu při vystupování z podřadného letounu. Tu-114 v roce 1959 dokonce dopravilo sovětského vůdce Nikitu Chruščova na oficiální návštěvu do Washingtonu.
Od Chruščova to byl docela hrdinský čin - letadlo bylo tehdy ještě ve vývoji a konstruktéři na něm zdaleka nevychytaly všechny mouchy. On ale za každou cenu chtěl Američanům ukázat sovětský pokrok a do USA se vpravil s prototypem. Na palubě byli vývojáři, cestu letounu přes oceán lemovaly vojenské lodě SSSR připravené případně zahájit záchrannou operaci. Nakonec ale vše proběhlo bez větších potíží a Chruščov mohl být hrdý.
Jak jsme ale zmínili, Tupolev přes mnohá pozitiva nebyl bezchybný a jeho hlavní nedostatek zapříčinil konec jedné éry. Hlučné motory byly sice výkonné, ale zvukový projev a vibrace nebyly vhodné na dlouhodobé komerční užití, v tomto segmentu postupně převládly proudové jednotky, které se u kormidla drží dodnes. V polovině 70. let tedy Tu-114 sloužily už jen vojenskému letectvu, přepravu lidí zajistily Iljušiny Il-62. Přesto Tu-114 zůstává zapsaný v historii jako nejhlučnější dopravní letoun. A je to zápis, který jen stěží překoná cokoli modernějšího...



























Tupolev Tu-114 vznikl z obřího bombardéru na popud sovětské vlády. Čtyři vrtulové motory vydávaly až nesnesitelný rámus, v jiných ohledech to ale byl velmi schopný stroj
Zdroj: Mustard@Youtube
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejnovější články
Škoda masivně, až o 110 tisíc zdražila Octavii, měsíc lásky si představuje zvláštně. Pod psychologickou hranicí už nekoupíte nic
včeraNadšenec si koupil elektromobil od začínající automobilky a poznává, co to je. Z její „skvělé péče” má dnes noční můry
včeraKrásné BMW 3 ze zlatých časů značky nemusí stát tolik, tohle světově unikátní kupé postavili na přání prvního a jediného majitele
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraNový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva