Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Šťastlivec našel v lese zapomenuté BMW M3 E30, zrenovoval jej v krásný stroj
21.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dnes krásná M3 E30 byla ještě před rokem zapomenutým kusem plechu v lese. Teď se má znovu čile k světu.
Různé nálezy zapomenutých aut, typicky ve stodole (podle anglického „barn find”), jsou docela vzácné, třebaže leckdo po shlédnutí stovky nalezených historických aut nebo nové Škody 105 S mohl vyrazit prohledat svou polorozbořenou stodolu kdesi v zemi nikoho. Ovšem najít kdesi uprostřed lesa opuštěné BMW M3 E30, svatý grál hromady fanoušků divize M starý jen tři dekády a ceněný tak, že se dnes prodává za až absurdní částky, se zdá být prakticky nemožné.
Přesto se to Američanovi a fanouškovi BMW, vystupujícím na internetu jako Tippey, podařilo. Na srazu BMW ve Virginii, kde žije, se mu jeden mladík zmínil o jakémsi starém BMW, které už léta stojí někde v lese u opuštěného domu. A ukázal mu fotky, na kterých byla notně zašlá M3 E30. Také mu řekl, kde se přibližně nachází, a tak se Tippey s bratrem vydali toto auto hledat.
Našli ho. Na pohled bylo sice v dost mizerném stavu, ale jinak všechno zvenčí sedělo, až na barvu. V autě dále nebyl motor a v kabině zůstala spousta nepořádku, ovšem ani auto, ani opuštěný dům vedle nepřinesly příliš údajů o tom, kdo vůz vlastní. Nějaké informace se však přesto objevit podařilo a v marylandské databázi rozsudků všech soudních instancí, která je veřejně přístupná na internetu, se pak Tippey dostal k aktuálním kontaktním informacím na majitele pozemku.
Tedy zajel na místo, kde majitel nyní žije. Bylo to prý ohromné sídlo s drahými auty před domem; Tippey zaklepal a otevřel mu muž, který nemluvil dobře anglicky, ale slíbil, že mu zavolá. Nevolal, tedy se Tippey vypravil do domu znovu. Tentokrát otevřela anglicky mluvící žena a poskytla mu telefon na sestru majitele. Přes ni se Tippey dostal k majiteli auta, kterého přesvědčil, aby mu tuhle M3 prodal.
Dozvěděl se od něj, že si vůz koupil jako nový v roce 1988 a jezdil s ním až zhruba do roku 2009, kdy praskl píst motoru. Chtěl ho opravit, ale nedostal se k tomu, vůz stál bez hnutí asi rok, pak další rok - až do roku 2014, kdy se o něj začal zajímat Tippey. Majitel souhlasil s prodejem, chtěl za tuto M3 pouhých 2 500 dolarů, tedy asi 59 tisíc korun. Na vrak dost peněz, zvláště v USA, ale na originální M3 E30 v jakémkoli stavu drobné...
Tím začala práce na renovaci tohoto stroje. Potřeboval nový motor, protože původní S14 nejenže v autě nebyl, ale neexistoval ani v jednom kuse a zbytky byly zralé tak nanejvýš do šrotu. Shánět nový motor S14 by bylo příliš drahé a náročné, proto se Tippey rozhodl pro šestiválec S52. Ten poháněl M3 E36 ve verzi pro americký trh. Je blíž motoru M52 než S50B32, který byl v evropských verzích M3 E36, ale stále je to velmi povedený motor, který dává 243 koní a 320 Nm z 3,2 litru objemu.
Nutný byl také nový lak, M3 postupně úplně celá dostala původní červenou barvu, s jakou vyjela z fabriky v roce 1988. Pro to bylo potřeba kompletně odstrojit interiér, aby bylo nalakováno úplně všechno. Co je trochu s podivem, je, že po pěti letech stání na trávě na autě údajně nebyla téměř žádná rez, jen trocha v motorovém prostoru, která ale byla velmi snadno odstranitelná.
Postupně tedy Tippey zachránil tuto ikonu německého automobilismu od jisté zkázy, ke které ji svým nezájmem odsoudil původní majitel. Za nový motor se na něj snesla trocha kritiky, ale oprávněná je pouze kvůli historické hodnotě. Bavorský šestiválec jinak prostě není špatná věc, dodal vozu více výkonu než měl a také s ním byla renovace mnohem snazší, než kdyby byly vynakládány další peníze a síly na shánění originálního motoru.
Ze skoro-vraku tak vyrobil auto, které je jako nové. A nabídl ho k prodeji; údajně ho s tímto zájmem renovoval od začátku. Informace o prodeji je stará několik týdnů, zda už auto změnilo majitele či nikoliv, nevíme, tok informací vyschl 13. září. To může znamenat, že je vůz prodaný a novému majiteli dělá radost. A nebo možná ne a čeká na vás v Tippeyho garáži jako na něj kdysi v lesích...












Najít majitele a koupit tuto M3 bylo náročné, odvézt ji domů už méně



































Renovace postpně zabrala přes půl roku




Stála ale za to, tohle auto nevypadá, že by mělo za sebou pět let v lese
Zdroj: R3Vlimited
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 45 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
