Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu
2.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když se oregonský letec zamiloval do Mercedesu 300 SL, asi netušil, jak úžasnému příběhu položil základy. Z jeho auta se stal hotový stroj času.
O různých nálezech aut ve stodole se v posledních letech dozvídáme pravidelně, jen některé jsou ale skutečné nálezy aut, která někdo někde zapomněl a dál se k nim nehlásil. Ten, který tu máme dnes, mezi takové nepatří, protože nejde o náhodný objev. Přesto je zajímavý tím, co bylo objeveno a jakém stavu to bylo objeveno.
Mercedes-Benz 300 SL asi nemusíme představovat, věnovali jsme mu vlastní článek, protože okolnosti vzniku jsou zajímavé a výkony dodnes úctyhodné, zejména na 60 let staré auto. Původního majitele tohoto konkrétního červeného kusu ovšem na autě lákalo něco trochu jiného.
Byl jím Sigurd Nygren, který spolu se svým bratrem-dvojčetem Albertem vyrostl v sirotčinci v komunitě Svensen na pobřeží amerického státu Oregon. V osmnácti vstoupili oba do U. S. Merchant Marines, amerického civilního námořnictva. Oba během volna na pobřeží získali civilní pilotní licence a začali se živit jako piloti.
V roce 1955 měl Sigurd volno v Los Angeles a v dealerství Mercedesu si všiml jednoho z prvních 300 SL. Bylo to dealerství Maxe Hoffmana, člověka, který automobilku Mercedes přivedl na myšlenku vyrobit silniční verzi závodního W194, a tak dal vzniknout legendě jménem 300 SL. Kvalita zpracování, úroveň technologií a křídlové dveře připomínající letadlo ho uhranuly.
Údajně si chtěl pořídit ultralehkou verzi s hliníkovou karoserií, ale ta se prý musela objednat a doručení by trvalo nejméně čtyři měsíce. Sig chtěl 300 SL hned, a tak si pořídil kus, který byl zrovna v dealerství - kupé v barvě červené Feuerwehr s kabinou v kombinaci béžového vinylu a červeného plédu. Podle dokumentů byla kombinace červené barvy a čalounění objednána zakázkově a za příplatek vůz měl zakrytovaný podvozek pro lepší aerodynamiku. Byl vyroben přesně 23. února 1955.
Sigurd byl ale letec, a tak si z tohoto stroje udělal tak trochu letadlo. Namontoval dodatečné zpětné zrcátko s výškoměrem a teploměrem, letecký chronograf na stropní panel a větrák k odmlžování předního skla, jaký bývá v letadlech. Dalšími přídavky bylo mlhové a couvací světlo nad zadním nárazníkem, které se ovládalo přepínačem na palubní desce, a v 60. letech přibyl magnetofon eight-track a šest reproduktorů.
Tento Gullwing pravidelně jezdil ve službách Sigurda Nygrena po dalších 20 let, přesto však podle dostupných informací najel jen 31 239 mil, tj. 50 274 km. I když byl v dobrém stavu, po roce 1976 mu nebyla obnovena registrace a Sigurd ho zaparkoval do hangáru, kde měl dvě svá malá letadla. Podle nájemníků sousedních hangárů na onom letišti už na silnici nikdy nevyjel - byl ale přikryt plachtou a ochráněn proti vlhkosti.
Sigurd Nygren zemřel v roce 2013, jeho manželka Rosalie v roce 2016. Sigurdův nevlastní syn Wally Rogers pak vůz odkryl a spolu s odborníky z aukčního domu Gooding & Company prozkoumal. Nenašli žádnou korozi, ochranné plachty byly velmi účinné, a v autě se dokonce našel výtisk magazínu The Star z roku 1961. Na to, že tohle auto v podstatě od roku 1976 - to je 40 let - stojí na místě, je ohromující, jak dobře je zachováno.
Renovace by tedy mohla být relativně jednoduchá, spočívající jen v obnově mechanických částí. Vozu by zachovala unikátní patinu jako svědectví o příběhu, který si tohle s sebou nese. Pokud se do něčeho takového chcete pustit, tenhle Gullwing bude na prodej v aukci. Odhad ceny míří mezi 900 tisíc a 1,1 milionu dolarů, tedy 23,2 - 28,4 milionu korun.

Pohled do hangáru po jeho otevření v loňském roce. Zakrytý Gullwing je na něm jasně patrný
Sigurd Nygren (v tmavé bundě) s bratrem Albertem u Mercedesu 300 SL a létajícího auta Taylor Aerocar N101D
Tenhle Mercedes vypadá krásně i teď, na poslední fotce můžete vidět stále původní lístky z provedených inspekčních kontrol v padesátých letech minulého století
Zdroj: Gooding & Co.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Překvapení v MotoGP: Maverick Viňales včera 16:24
- Salač dominoval pátku v Mugellu včera 15:22
- Začalo Mugello včera 14:57
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici 19.6.2025
- Pre GP Mugello 19.6.2025
Nejčtenější články
Výletníci pozor, Itálie na některých místech zakáže vjezd dieselů. Takový chaos mohli vymyslet jen Italové
23.5.2025Honda odpískala třetinu investic mířících do elektrických aut, z původních plánů na přechod ně už není skoro nic
23.5.2025Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025Věřte nebo ne, ale tohle je poslední novinka BMW. Její autor musí být velký fanda Minecraftu
24.5.2025Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva