Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento muž býval třetí moderátor Top Gearu. Zklamal, vyhodili ho, zapomnělo se na něj
25.8.2018 | Petr Prokopec
Dnes se zdát, že Clarkson, Hamonnd a May k sobě patří odnepaměti. Ten třetí v moderátorském triu Top Gearu se ale původně jmenoval jinak a dnes je prakticky neznámý. Co se s ním stalo?
Není tomu tak dávno, co jsme mohli zavzpomínat na počátky Top Gearu. Ty byly logicky svázány s Jeremy Clarksonem, který za účasti svého kamaráda z dětských let Andyho Wilmana celou show navrátil mezi živé. Během tři roky dlouhého procesu došlo na změnu formátu pořadu, stejně jako na volbu nových moderátorů. Pokud ovšem máte pocit, že těmi byli odjakživa Richard Hammond a James May, jste na omylu.
Hammond se stejně jako Clarkson začal objevovat před kamerami od první epizody první série. A mělo tomu tak být také u Maye, který ostatně stejně jako Jezza měl co do činění také s původním Top Gearem. Nicméně nevěřil, že nový formát bude úspěšný a nabídku proto odmítl. Produkce proto místo něj oslovila Jasona Dawa, který se ke Clarksonovi a Hammondovi ochotně přidal.
V pořadu se věnoval ojetým autům a tipům, jak je pořídit a provozovat co nejlevněji. Jak se můžete sami přesvědčit na dobových záběrech níže, byl to živě se projevující, veselý chlapík a v ojetinách se vyznal. Do nového formátu pořadu, ve kterém se více než na fakta hledělo na zábavu, se ale jeho vstupy vlastně moc nehodil. Již po deseti epizodách si tak musel pakovat kufry.
Je samozřejmě otázkou, zda Dawa skutečně vyštval nezájem diváků, nebo si nesedl s Jezzou a Hamsterem. Lidé si prý stěžovali na nudu během jeho segmentů, což nakonec vedlo ke stále kratším a kratším vstupům. Když tedy nakonec May po shlédnutí jinak dobrých čísel sledovanosti oznámil, že by se klidně součástí Top Gearu stal, Jezza rozhodl v jeho prospěch a Dawa vyhodil. Od druhé série se tak May součástí inventáře a se zbylými kolegy si klestí cestu pracovním životem dodnes.
My ale zůstaneme u dnes jednapadesátiletého, bodrého muže, který po vyhazovu z Top Gearu zamířil od BBC na kanál ITV4. Také tam uváděl pořad o ojetinách zvaných Used Car Roadshow, pořad ovšem vydržel na obrazovkách jen dvě sezóny, než byl kvůli nezájmu publika stažen. Diváci raději sledovali vybuchující karavany, které jim nabízeli právě Clarkson, Hammond a May.
Jason Dawe kvůli tomu s televizí nadobro skončil, ačkoliv jeho jméno bylo častokrát zmiňováno v roce 2015, kdy Jezzovi nebyl kvůli aféře se steakem prodloužen kontrakt. Nakonec se však novým moderátorem nestal, místo toho volba padla na Chrise Evanse, Matta LeBlanca a Chrise Harrise. Zajímavé přitom je, že nyní, kdy má odejít i „Joey“, se již o Dawovi ani nespekuluje.
Zdá se tedy, že celoživotní automobilový nadšenec již zůstane jen u občasných sloupků a příspěvků pro The Sunday Times, Autotrader či AA Magazine. Kromě toho se Dawe živí i sepisováním proslovů a jejich přednesem na firemních večírcích. Shodou okolností přitom totéž dělal svého času Hammond. Ten přitom na konci první série málem dostal taktéž padáka, ani s ohlasem na jeho osobu totiž Jezza nebyl spokojený.
Lze pak již jen dodat, že Dawe ještě předtím, než naskočil do Top Gearu, pracoval nejen jako motoristický novinář, ale rovněž jako automobilový prodejce. Svou kariéru přitom odstartoval v roce 1986 v malém dealerství v rodném Cornwallu, posléze se ale vypracoval na zástupce značek jako Rover, Citroën, Mercedes-Benz či Porsche. Nic z toho mu ale při účtování na konci roku 2002 nepomohlo a dnes zůstává jeho účast v Top Gearu jen zapomenutou větví vývoje tohoto pořadu.



Jason Dawe se před kamerou příliš neosvědčil, na rozdíl od Clarksona a Hammonda tak nakonec skončil v propadlišti dějin
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
před 6 hodinami
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 10:00
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely 08:00
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
Nejnovější články
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát Dacií
před hodinou
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
před 2 hodinami
Ironie: Automobilka vrátila do nabídky prý přežité motory V8. A teď je chce tolik lidí, že je nestíhá vyrábět
před 4 hodinami
Když to Mercedesu nejde s auty, zkusí to jako developer. Chytá vlastní luxusní město, Mercedes Places, bez legrace
před 5 hodinami
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
