Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny
12.12.2018 | Mirek Mazal
Automobilky jsou obvykle rády, když své vozy někomu prodají. V tomto případě se ale z jinak působivého Citroënu stal takový průšvih, že výrobce chtěl všechna auta zpátky.
Jistě nejpopulárnější érou rallyových závodů byly časy skupiny B. Dodnes nejzajímavější a také nejšílenější součást historie automobilových soutěží si běžně nespojíte se značkou Citroën, přesto se i ta do skupiny B snažila proniknout. Učinila tak s vozem postaveným na základech modelu BX, výsledkem ale bylo takové fiasko, že by Francouzi byli nejraději, kdybychom na jejich tehdejší snahy dočista zapomněli.
I když si u Citroënu byli vědomi úspěchu speciálů s motorem uprostřed, sami se rozhodli vsadit na stroj s motorem vepředu, však takovou koncepci nakonec používalo i legendární Audi Quattro. Francouzský vůz vsadil na monokokové šasí a na rozdíl od sériového provedení měl pohonnou jednotku umístěnou vpředu podélně kvůli lepší integraci pohonu všech kol. Tou jednotkou byl čtyřválec Simca Type 180, který se montoval i do Chrysleru 180 a jeho standardní objem byl 2 155 ccm. Pro použití v soutěžním provedení byl jeho objem snížen na 2 141 ccm, protože dostal turbodmychadlo a Citroën chtěl, aby se i po aplikaci koeficientu objemu 1,4 vešel do kategorie do tří litrů objemu.
Citroën nacpal motor co nejvíce za přední nápravu, aby pomohl lepšímu rozložení hmotnosti a za zmínku stojí i další pozoruhodnosti BX 4TC. Jednak tu byl fakt, že ostrému soutěžnímu autu zůstal hydropneumatický podvozek, který francouzskou značku proslavil. A jednak to, že chladiče motoru a oleje byly v zadní části vozu, i když motor byl vpředu. Takovéto umístění chladičů mělo za cíl dále pomoci rozložení hmotnosti.
V prvních variantách se objevilo turbo značky Garrett, které dolovalo z motoru 405 koní. To nebyl na speciály skupiny B žádný zázrak, přesto se později pod kapotu nastěhovalo turbo KKK K26 a výkon byl snížen na 380 koní, to kvůli spolehlivosti. Ve spojení s hmotností 1 150 kg, která byla na Béčkové speciály vysoká, to předem vypadalo na velký průšvih, který dále malovalo rozhodnutí nepoužit středový diferenciál. Přesto se Citroën odhodlal s touto výbavou do soutěží nastoupit.
Vzniklo 20 ostrých soutěžních kusů a tým s částí z nich odjel v roce 1986 na Rally Monte Carlo s ambicemi na medailové pozice. Jenže ani jeden vůz nedojel do cíle. V následující švédské rallye skončila nejlepší posádka šestá a ve třetím podniku, portugalské rallye, Citroëny opět nedojely do cíle. Dalších soutěží v kalendáři WRC se už tým neúčastnil a když došlo k sérií tragických nehod, které skupinu B nakonec pohřbily, ze seriálu se stáhl zcela. S ohledem na komplikované přípravy to byla velmi krátká a velmi neúspěšná epizoda.
Může se zdát, že nic horšího už se nemohlo stát, opak je ale pravdou. Automobilky se musely spolu se vstupem do soutěže zavázat k výrobě 200 homologačních kusů a teprve ty se pro Citroën staly učiněnou noční můrou. O jejich výrobu se měla postarat firma Heuliez, která pod dlouhou kapotu s přídavnými světlomety montovala čtyřválec o výkonu 200 koní (147 kW) při 5 250 ot./min. Ve srovnání se soutěžními stroji slabota, vůz ale s pohonem všech kol sprintoval na stovku za 7,1 sekundy, což v polovině 80. let byla velmi zajímavá hodnota.
Dnes bychom nad něčím takovým jen zajásali a čekali, až Citroën odpočítá sekundy, které bude trvat vyprodání celé omezené série, jenže... dnes je dnes a tehdy bylo tehdy. Ostrý silniční BX 4TC byl pětkrát dražší než běžný, civilní BX a zájem o něj byl mizivý. Z plánovaných 200 homologačních exemplářů se tak prodalo jen 86 kusů a ani tím nebyl fiasku konec. Prodané vozy byly příšerně nespolehlivé a jejich nekonečné záruční opravy stály automobilku majlant. Firma se tak rozhodla k do značné míry bezprecedentnímu kroku - rozhodla se i to málo draze prodaných strojů vykoupit zpět.
Citroen oslovil zákazníky s ochotou zaplatit dvojnásobek kupní ceny za vrácení homologačního speciálu. U části z nich uspěl a auta buď sešrotoval nebo je použil jako zdroj náhradních dílů pro zachované soutěžní exempláře. Ne všichni ale své vozy dali - podle dostupných údajů dodnes přežilo něco okolo 40 aut a níže můžete vidět jeden z dodnes existujících kusů, který se loni prodával v aukci. Pokud byste ovšem čekali, že půjde o zlatem vyvažovanou raritu, pravdu tak úplně mít nebudete - ceny okolo 2 milionů Kč jistě nejsou nízké, na nejetý homologační speciál skupiny B je to ale docela málo.
Jedna z temných ér historie francouzské automobilky tak dodnes zůstává obdobím, na které by Francouzi nejraději zapomněli. A to přesto, že o dvě dekády později zejména díky Sébastienu Loebovi zářili ve světových rallye dříve nepoznaným způsobem, když si postupně připsali devět titulů mistra světa...

















Tenhle silniční BX 4TC je jedním z asi 40 kusů, které se dožily dnešních dnů. Ostatní buď vůbec nevznikly, nebo byly vykoupeny a zničeny samotnou automobilkou
Dobové i pozdější historické fotky silniční verze
Silniční a soutěžní auto pospolu
Souťežní verze se na erzetách skupiny B objevila, zrovna úspěšná v nich ale nebyla
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 11 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nejnovější články
Lada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
před 10 hodinamiNejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 11 hodinamiSliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včera