Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle auto jste si mohli v jeden moment koupit s 5-, 6-, 8-, 10- i 12válcovými motory. Je to historický rekord, který stěží bude překonán
25.1.2025 | Petr Miler
Je vám úzko při pohledu do současných nabídek motorů pro různá auta, ve kterých se dvojici dostupných agregátů podobného ražení dá říkat „pestrost” a trojici čehokoli „hojnost”? Vzpomeňte s námi na časy, kdy bylo líp, tohle auto dnes působí jako zjevení.
Objemově dva typy motorů (1,5 a 2,0 litru) na dva typy paliv (benzin a nafta) s jedním typem základního uspořádání (R4), to je vše, co si dnes můžete poručit pod kapotu nové Škody Octavia. A říkejme tomu hojnost, neboť pro spoustu aut nemáte k dispozici ani to - výjimkou dnes není dokonce ani jeden jediný motor s jedním jediným objemem a počtem válců na jedno jediné palivo pouze ve více typech výkonového naladění.
V tomto směru musí na člověka, který nežije aspoň 30 let působit ať surreálně, že Volkswagen, ta nejobyčejnější z obyčejných automobilek, vyráběl ne zase tak dávno - do roku 2010, tedy ještě před 15 roky - auto, do kterého jste si mohli poručit v jednu chvíli pět typů základních koncepcí motorů. A navíc některé byly k dispozici na více typů paliv, jiné s vícero objemy, další v různých výkonových verzích a nechybělo mnoho, aby přišla i hybridní varianta. Z fotek už jste uhádli, že jde o VW Touareg, také ten ale dnes můžete mít v podstatě jen se dvěma motory - 3,0 TDI a 3,0 TSI. V první dekádě nového milénia bylo všechno jinak.
Šlo o jeden z projevů pýchy Ferdinanda Piëcha a jako takový prostě musel být mimořádný. Platilo to v řadě ohledů, historicky první Touareg s kódovým označením 7L byl ale k mání také s historicky jedinečnou paletou dostupných pohonných jednotek. Pokud bychom se dívali jen po výkonových verzích, kombinací s pohony, převodovkami apod., najdeme i jiné šampiony. Pokud ale jde „jen” o základní koncepce motorů, nevíme o jiném voze, který by kdy nabídl totéž.
Podstatné je, že do Touaregu I jste v jeden a ten samý moment, ne v nějaké dekády trvající historii a řadě iterací, mohli mít cokoli od s pětiválce 2,5 TDI z Transporteru přes klasický 3,0 V6 TDI až po unikátní 5,0 V10 TDI po boku benzinových jednotek 3,2 a později 3,6 V6, 4,2 V8 a dokonce 6,0 W12. Je to neuvěřitelná, dnešním pohledem zcela bizarní selekce - pět typů jednotek jen uspořádáním válců, šest po zohlednění typů paliv a sedm po zohlednění objemu. A řekli jsme už, že ke třem variantám šlo mít také manuální převodovku v kombinaci s pohonem 4x4? Při vzpomínce na takovou rozmanitost se jen tetelím blahem a říkám: Per to do mě, ať je po mně!
Chybělo navíc málo, aby auto dostalo také hybridní verzi postavenou okolo jednotky 3,0 TSI (už tehdy). A další generace jakousi „historickou paletu” jen rozšiřovaly - hybrid přišel s Touaregem číslo dvě, ten dostal také jednotky 3,0 TSI a 4,2 V8 TDI, později dorazil i 4,0 V8 TDI a 2,0 TSI, paleta vůbec existujících pohonných jednotek je tím skoro kompletní. Ale to už je jiný příběh.
Jen jediné auto se v tomto ohledu Touaregu blíží. Jde o Mercedes třídy G, který si šlo postupně koupit s motory o 4, 5, 6, 8 a 12 válcích, navíc někdy i různých koncepcí (R6/V6 apod.). Zní to skoro jako plichta, jenže třída G se musela vyrábět několik dekád, aby o sobě tohle mohla říci, a všechny motory nikdy nebyly k dispozici souběžně. U Touaregu ano. Byla to mimořádná doba zdráháme se upřímně odpovědět na otázku, jak hluboko VW od té doby klesl...



Počítejte s námi: R5 TDI... Foto: Volkswagen
...plus V6 TDI... Foto: Volkswagen
...plus V6 FSI... Foto: Volkswagen
...plus V8 FSI... Foto: Volkswagen
...plus V10 TDI... Foto: Volkswagen
...plus W12 FSI dávají dohromady nejširší nabídku motorů co do základní koncepce v historii aut. Cokoli z toho jste si mohli v jednu chvíli vybrat. Foto: Volkswagen
Zdroje: Autoforum.cz, Volkswagen, Inspirace: Auto Week
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 10 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejčtenější články
Muž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
4.7.2025Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
4.7.2025Nová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
4.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Další firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
4.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub