Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle auto jste si mohli v jeden moment koupit s 5-, 6-, 8-, 10- i 12válcovými motory. Je to historický rekord, který stěží bude překonán
25.1.2025 | Petr Miler
Je vám úzko při pohledu do současných nabídek motorů pro různá auta, ve kterých se dvojici dostupných agregátů podobného ražení dá říkat „pestrost” a trojici čehokoli „hojnost”? Vzpomeňte s námi na časy, kdy bylo líp, tohle auto dnes působí jako zjevení.
Objemově dva typy motorů (1,5 a 2,0 litru) na dva typy paliv (benzin a nafta) s jedním typem základního uspořádání (R4), to je vše, co si dnes můžete poručit pod kapotu nové Škody Octavia. A říkejme tomu hojnost, neboť pro spoustu aut nemáte k dispozici ani to - výjimkou dnes není dokonce ani jeden jediný motor s jedním jediným objemem a počtem válců na jedno jediné palivo pouze ve více typech výkonového naladění.
V tomto směru musí na člověka, který nežije aspoň 30 let působit ať surreálně, že Volkswagen, ta nejobyčejnější z obyčejných automobilek, vyráběl ne zase tak dávno - do roku 2010, tedy ještě před 15 roky - auto, do kterého jste si mohli poručit v jednu chvíli pět typů základních koncepcí motorů. A navíc některé byly k dispozici na více typů paliv, jiné s vícero objemy, další v různých výkonových verzích a nechybělo mnoho, aby přišla i hybridní varianta. Z fotek už jste uhádli, že jde o VW Touareg, také ten ale dnes můžete mít v podstatě jen se dvěma motory - 3,0 TDI a 3,0 TSI. V první dekádě nového milénia bylo všechno jinak.
Šlo o jeden z projevů pýchy Ferdinanda Piëcha a jako takový prostě musel být mimořádný. Platilo to v řadě ohledů, historicky první Touareg s kódovým označením 7L byl ale k mání také s historicky jedinečnou paletou dostupných pohonných jednotek. Pokud bychom se dívali jen po výkonových verzích, kombinací s pohony, převodovkami apod., najdeme i jiné šampiony. Pokud ale jde „jen” o základní koncepce motorů, nevíme o jiném voze, který by kdy nabídl totéž.
Podstatné je, že do Touaregu I jste v jeden a ten samý moment, ne v nějaké dekády trvající historii a řadě iterací, mohli mít cokoli od s pětiválce 2,5 TDI z Transporteru přes klasický 3,0 V6 TDI až po unikátní 5,0 V10 TDI po boku benzinových jednotek 3,2 a později 3,6 V6, 4,2 V8 a dokonce 6,0 W12. Je to neuvěřitelná, dnešním pohledem zcela bizarní selekce - pět typů jednotek jen uspořádáním válců, šest po zohlednění typů paliv a sedm po zohlednění objemu. A řekli jsme už, že ke třem variantám šlo mít také manuální převodovku v kombinaci s pohonem 4x4? Při vzpomínce na takovou rozmanitost se jen tetelím blahem a říkám: Per to do mě, ať je po mně!
Chybělo navíc málo, aby auto dostalo také hybridní verzi postavenou okolo jednotky 3,0 TSI (už tehdy). A další generace jakousi „historickou paletu” jen rozšiřovaly - hybrid přišel s Touaregem číslo dvě, ten dostal také jednotky 3,0 TSI a 4,2 V8 TDI, později dorazil i 4,0 V8 TDI a 2,0 TSI, paleta vůbec existujících pohonných jednotek je tím skoro kompletní. Ale to už je jiný příběh.
Jen jediné auto se v tomto ohledu Touaregu blíží. Jde o Mercedes třídy G, který si šlo postupně koupit s motory o 4, 5, 6, 8 a 12 válcích, navíc někdy i různých koncepcí (R6/V6 apod.). Zní to skoro jako plichta, jenže třída G se musela vyrábět několik dekád, aby o sobě tohle mohla říci, a všechny motory nikdy nebyly k dispozici souběžně. U Touaregu ano. Byla to mimořádná doba zdráháme se upřímně odpovědět na otázku, jak hluboko VW od té doby klesl...



Počítejte s námi: R5 TDI... Foto: Volkswagen
...plus V6 TDI... Foto: Volkswagen
...plus V6 FSI... Foto: Volkswagen
...plus V8 FSI... Foto: Volkswagen
...plus V10 TDI... Foto: Volkswagen
...plus W12 FSI dávají dohromady nejširší nabídku motorů co do základní koncepce v historii aut. Cokoli z toho jste si mohli v jednu chvíli vybrat. Foto: Volkswagen
Zdroje: Autoforum.cz, Volkswagen, Inspirace: Auto Week
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 5 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 11 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Evropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
31.3.2025Škoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
1.4.2025Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha