Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle je nejšílenější věc na kolech, kterou dnes uvidíte, jezdí jak splašený sršeň
12.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Loris Rosati jezdí závody se strojem, který lze obtížně přirovnat k čemukoli jinému. Jeho vozítko vypadá jak z filmů Auta, jezdí podobně rychle.
Jistě jste si v Itálii či ve Francii všimli tříkolových vozítek, které mají vpředu malou kabinu pro jednoho řidiče a vzadu korbu, ze které třeba pekař prodává ráno v autokempu ještě teplé croissanty nebo v nich poslíčci vozí... cokoliv. Tyhle malé tříkolky vyrábí firma Piaggio a prodává je jako řadu Ape. A protože všechno, co má kola, může závodit, tyhle tříkolky nejsou výjimkou.
V Itálii existuje šampionát Ape Proto Evolution, ve kterém tyhle stroje závodí - samozřejmě s různými úpravami. Je pět kategorií, z nichž ta nejnižší může mít upravený motor z Ape do objemu 125 ccm a ta nejvyšší může mít motor i z normálního osobního automobilu. Druhá nejvyšší je kategorie, ve které může závodní stroj mít motocyklovou pohonnou jednotku s objemem nad 450 ccm. A právě tam spadá vozítko, které vám chceme dnes přiblížit.
Všechna závodní Ape musí mít jakousi ochrannou klec a žádné nemá normální korbu kvůli hmotnosti. Většina z nich je nějak nabarvena a mají na sobě nálepky sponzorů; očividně to není žádná amatérština. Je ale jeden stroj, kterému můžeme přezdívat Ape McQueen, protože tak vypadá. Ne jako ten herec, ale jako Lightning McQueen z filmů Auta.
Je to dílo Itala Lorise Rosatiho, který s tímto vehiklem také jezdí. Závody probíhají většinou na šotolině nebo hlíně, ale také se Ape McQueen občas ukáže na asfaltu. Samozřejmostí jsou divoké drifty; stroj má motor uprostřed a nad zadní nápravou není téměř žádná hmotnost. Víme, že maximální rozchod zadních kol je v téhle kategorii 1,8 metru, kolik ale stroje musí vážit, pravidla neříkají. Očekáváme hodnoty v nízkých stovkách kilogramů.
Konkrétně v tomhle stroji je motor o objemu 600 ccm z Hondy Hornet. Je umístěn uprostřed napříč a řetězem pohání zadní kola. V sériovém stavu má tenhle motor od roku 2007 víc než slušných 103 koní ve 12 tisících otáčkách a 63,5 Nm v 10 500 ot/min., ale i kdyby byl o něco starší, nebyl by na tom o moc hůř. V roce 1998, kdy se CB600F Hornet objevil, měl jeho motor 96 koní.
Přesné detaily konstrukce neznáme, ale vidíme zavěšení zadních kol jednoduchými rameny s tlumiči Öhlins s vinutými pružinami a odhadujeme, že přední kolo má architekturou docela blízko k sérii - až na pneumatiku, pochopitelně. Jistě muselo být vyztuženo zavěšení, brzdy a řízení, vidíme např. lepší tlumič pérování. Protože je ale vpředu jedno kolo a také víc hmotnosti, není pro tenhle stroj velký problém jezdit po dvou či se rovnou chtít převrátit. Není to zas tak časté, ale ochranný rám se asi může hodit.
Fotku rozbitého vozu jsme ale nenašli. Co k vidění je, jsou snímky rozebraného auta kvůli poruchám a mimo jiné také záběry zničených pneumatik - klidně několika sad během jedné události. Ape McQueen totiž asi docela rád driftuje, jak ukazují i videa, která si můžete prohlédnout níže. Jezdí jak splašený sršeň, podobně zní a víc času jede bokem než rovně. Nelze se divit hromadám pneumatik, které už jsou dobré tak leda místo kuželů při tréninku.
V každém případě Loris Rosati v jeho sedle vyhrál loňský ročník šampionátu Ape Cross ve své třídě, jak odhalují výsledky na webu Ape Proto Evolution. V letošní sezóně je aktuálně druhý. Přejme mu úspěch, zajímavější stroj aby člověk pohledal nejen v rámci tohoto seriálu...































Tenhle stroj jezdí víc bokem než rovně a podle toho vypadá spotřeba pneumatik
Zdroj: Loris Rosati@Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
