Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle je první auto, co ve sprintu porazilo koně. Existuje dodnes a může být vaše
23.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Již před 73 léty se tento stroj dokázal rozjet až na 195 km/h. Jeho primární historický význam je ale jiný, jako první zdolal do té doby neporazitelného koně.
Závody na čtvrtmíli jsou dnes již nedílnou součástí především americké automobilové kultury. K jejich oficiálnímu zrodu došlo v roce 1944, pro někoho možná až překvapivě pozdě. Upravené i sériové vozy se tedy střetávaly i před tímto datem, teprve o 10 let dříve ale došlo k události, která automobily posunula z outsiderů podobných klání mezi favority. A zasloužil se o to vůz, který nyní může být váš.
Náš příběh začíná v kalifornském městě La Habra, kde byli motoristé pravidelně zostuzováni jedním z tamních chovatelů koní. V té době totiž auta nebyla zdaleka tak rychlá, jako je známe dnes a i když se dokázala rozjet na úctyhodné rychlosti, jejich zrychlení mělo daleko k raketovému. Právě z La Habra pak pocházel majitel výjimečně rychlého dostihového koně, kterému ve sprintech nestačil do té doby žádný automobil - kůň zkrátka akceleroval rychleji. Majitel si tím přišel na slušné peníze, neboť prohrávající vždy musel zaplatit domluvenou částku. Vědom si toho byl i tehdy osmnáctiletý Pete Henderson, který ale přesto zkusil štěstí.
Henderson ovšem nepřišel nepřipraven. Spoléhal na svůj Ford Roadster z roku 1932, který byl osazen přepracovaným 4,85litrovým osmiválcem Mercury. Kromě toho dostal ještě novou palubní desku z Auburnu z roku 1934, drátěná kola či mechanické brzdy však již byly původní. S tímto vozem přitom Henderson dosáhl právě toho roku nejvyšší rychlosti 195 km/h a jeho šance proti koni nebyly malé. Jenže jak jsme už řekli, maximálka je jedna věc a akcelerace na pár stech metrech věc druhá.
Dále již nebudeme chodit okolo horké kaše a rovnou dodáme, že kůň byl upraveným Fordem Roadster poražen. Tento moment se považuje za historický milník, neboť právě od této chvíle jednou pro vždy platilo, že kůň ve srovnání s automobilem ve všech ohledech pomalejší. Není proto překvapením, že se Hendersonův vůz záhy stal hvězdou oválů i několika filmů. Pete H. jej o dva roky později prodal, nových majitelů měl ovšem vůz daleko více. V roce 1977 jej přitom koupil Chuck Longley, který se začal zajímat o jeho historii a podal kvůli tomu i pár inzerátů.
Na jeden z nich se mu ozval sám Henderson, který posléze především díky vyměněné palubní desce poznal svůj někdejší legendární hot rod. Longley vůz ponechal po několik dekád v původním stavu, nicméně v roce 1995 jej začal renovovat se svým synem Mikem. Ponechali přitom původní rám, karoserii i čelní okno, vše ostatní ale bylo vyměněno za originální, jen lepší kousky.
Po renovaci Roadster procestoval takřka celou Ameriku a dočkal se řady cen. Při jedné z cest do Pebble Beach byl ovšem poškozen během transportu, což odstartovalo nové kolo oprav. Nyní je však znovu v prvotřídním stavu a jako takový míří 5. a 6. října do aukce RM Sotheby's. Síň přitom odhaduje, že prodán by mohl být za 180 000 USD (cca 3,9 milionu korun). Jdete do toho? Však kdo jiný může říci, že má vůz, který z koně jednou pro vždy udělal tak trochu mrtvou větev evoluce dopravy?





Do aukce RM Sotheby's míří legendární Ford Roadster Peta Hendersona...
...který v roce 1944 dokázal porazit i neporazitelného dostihového koně
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 10 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 3 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 5 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 6 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 8 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva