Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Top Gear se roku 1983 dostal za Železnou oponu. A srovnal Škodu s tamními soupeři
14.12.2018 | Petr Prokopec
Britové na východě zjistili, že na z jejich pohledu levná auta tam lidé musí vydělávat až pět let. A přesto je nemusí získat. To byl ale jen začátek.
Za komunistů jsme se měli lépe, říkávají dnes mnozí. U některých tomu tak skutečně být i mohlo, většina národa se ale dnes má výrazně lépe. Kdo ale dnes vzpomene na fronty v obchodech, jejichž regály byly stejně prázdné, ruské vojáky prohánějící se v tancích po silnicích či nemožnost se pořádně realizovat? Naštěstí je tu ale Top Gear, aby nám připomněl, jak to ve skutečnosti bylo.
Možná si říkáte, co má nejznámější motoristický pořad světa společného s dobou temna? Abychom si vše vysvětlili, musíme se vrátit zpátky do roku 1981 a zamířit přitom do Polska. V noci z 12. na 13. prosince tamní generál Wojciech Jaruzelski vyhlásil výjimečný stav a zemi na několik měsíců odřízl od zbytku světa. Byla ustanovena Vojenská rada národní spásy, jež převzala veškerou moc a začalo zatýkání a internace především lidí z opozičních stran.
Tento krok měl za následek nemalé protesty, během kterých přišlo o život 90 lidí. Zároveň těžce zasáhl ekonomiku, která zamířila ke dnu. Jaruzelski přitom po příchodu nového milénia své jednání obhajoval tím, že pokud by nevyhlásil výjimečný stav, došlo by v zemi kvůli „kontrarevolucionářům“ ke vpádu ruských vojsk. Nicméně při soudním procesu vyšlo najevo, že to byl právě on, kdo žádal o zásah, Kreml však akci odmítl.
Výjimečný stav trval do července 1983, přičemž po tu dobu bylo možné cestovat do Polska jen na speciální povolení. Jinak byl jakýkoliv kontakt zakázán, trestný byl dokonce i kontakt mezi jednotlivými členy česko-polských rodin, jež ze dne na den rozdělila hranice ověnčená ostnatým drátem a hlídaná muži se samopaly.
Jakmile ovšem došlo k uvolnění otěží, začalo se Polsko znovu otevírat zbytku světa. Zmapovat tamní automobilovou kulturu vyrazil i Top Gear, v té době ještě bez Jeremyho Clarksona. Na jeho místě stojí William Woollard, který de facto informuje přesně o tom, co dříve narození zažívali i u nás. Tedy o neskutečných těžkostech, jež s v té době provázely pořízení auta.
Je totiž třeba si uvědomit, že v roce 1983 jste na nové auto museli vydělávat až pět let. Nicméně ani finance nebyly zárukou úspěchu, neboť bylo třeba se zapsat do pořadníku a doufat, že na vás opravdu přijde řada. A když jste se již dočkali, nebylo neobvyklé, že dorazilo něco zcela jiného, než jste objednali - od smlouvy ale přesto skoro nikdo necouvl.
Jak je tedy patrné, ony vzpomínky na „komunistické dobro“ plavou dost na vodě. Dále to ostatně dosvědčuje pohled do polské továrny na výrobu nákladních vozů a autobusů, který je rovněž součástí dnes už letité epizody
Vyjma toho se ale dočkáme ještě zajímavého srovnávacího testu, a sice čtveřice aut z Východního bloku, kdy proti sobě nastoupí Yugo 45, Lada Riva, FSO Polonez a česká Škoda Garde. Ta se nedočkala úplně dobrého hodnocení, vytýkáno jí je lehké řízení, špatná ovladatelnost či nudný interiér plný tvrdých plastů a velkých přepínačů. Ostatní východní auta ale z hodnocení vyšla ještě hůře.
Nedostatky strojů z východu byly z pohledu Britů alespoň vykoupeny nízkou cenou, nicméně jak jsme zmínili, pro Čechy či Poláky byla i přesto tato auta často nedostupným zbožím. Stejně jako spousta jiných, dnes naprosto obyčejných věcí. Opravdu nezastáváme názor, že za bývalého režimu bylo lépe a níže k tomu přikládáme i důkaz.










Top Gear se v roce 1983 vypravil za Železnou oponu, stejně jako otestoval čtyři auta z východního bloku
Bleskovky
Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
včeraIronie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
4.10.2025Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
2.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Žádná AI: Reálně nabourané Bugatti Chiron na vrakovišti se hned tak nevidí, teď ho prodávají v aukci na díly
6.9.2025VW začal prodávat jeden ze svých největších bestsellerů v novém, auto velké skoro jako Škoda Superb nabízí od 350 tisíc Kč
6.9.2025Další hvězda Formule 1 se zbavuje své exkluzivní silniční rakety, to už snad nemůže být náhoda
6.9.2025Zátah na migranty v obří továrně Hyundai udělal čáru přes rozpočet elektrickým snům Korejců, 475 lidí bylo zatčeno
7.9.2025Řidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
7.9.2025
Živá témata na fóru
- Kia EV9 10.06. 23:20 - lukasak12
- Politický koutek 10.06. 18:01 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 10.06. 16:47 - pavproch
- BMW Divize 10.06. 15:23 - pavproch
- Přepis auta z Německa 10.05. 19:15 - stenly11
- Onboard videa 10.05. 17:25 - Truck Daškam
- IT poradna 10.05. 14:20 - pavproch
- whitelist & blacklist 10.05. 11:08 - Stepan