Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Uprostřed Německa už 9 let chátrá 17,6 kilometru úplně nové dálnice, nikdy po ní neprojelo ani auto
26.12.2023 | Petr Miler
Máte pocit, že podobné opuštěné stavby jsou něčím exotickým, co můžete vidět leda na jiných kontinentech? Omyl, přesně takovou věc můžete spatřit u našich západních sousedů, 17,6kilometrový úsek dálnice A4 se tam už 9 let rozpadá na atomy.
Není zase tak výjimečné, když se záměr na realizaci určité stavby nepotká s realitou. A ty dopravní nemusí být výjimkami. Nakonec i z případů několika českých dálničních staveb víme, jak složité bývá dotáhnout původní nápad do úspěšného konce. Taková dálnice z Prahy na jih Čech nestojí dodnes a ve své celistvosti ještě dlouho stát nebude, i když se s ní počítá už řadu dekád. A z řady původních alternativ na konkrétní řešení nezbylo nic.
Obvykle se ale takové přípravy zastaví ve fázi projektu. Vznikne tedy nápad, ten může být i detailně rozpracován, schválen, v extrému může dojít i k výkupu části pozemků, nakonec se ale schůdnějším ukáže být jiné řešení. Z Česka nepamatujeme, že by se něco velkého skutečně postavilo a nakonec to ale nebylo zprovozněno ani na jeden den. Za výjimku lze označit nakonec nepoužité kusy „Hitlerovy” dálnice, ale to byla výjimečná věc daná především druhou světovou válkou a jejím průběhem, která stejně dokončena nebyla. A takové konflikty se - díky bohu - neodehrávají zrovna každý druhý rok.
Navzdory všemu zmíněnému ale v Německu stojí zcela hotový kus dálnice A4 mezi Kolínem nad Rýnem a Cáchami, který nikdy nebyl použit. A není to pár omylem postavených metrů, jde o dlouhý, 17,6kilometrový úsek, který byl dokončen, ale nikdy nebyl zprovozněn. Stalo se tak vlastně nedávno, v roce 2014, takže to na nějaké výjimečné geopolitické okolnosti to svést nelze. A pozoruhodné je, že velká část tohoto úseku stojí dodnes netknutá v podobě, v jaké byla dokončena - nechybí na ní svodidla nebo mosty, jen značky byly odstraněny poté, co se ukázalo, že nebude k užitku.
Jak se něco takového mohlo stát? V době přípravy to zjevně nikoho nenapadlo, až po dokončení stavby ale bylo rozhodnuto o rozšíření těžby uhlí v povrchovém dolu v Hambachu. Trasa u městské části Kerpen v Manheimu tak byla přeložena a místo původní spojnice byl postaven nový, znovu 17,6 kilometru dlouhý úsek dálnice o 1,7 kilometru jižněji. Když byla původně zamýšlená trasa uzavřena, zmizelo akorát křížení u města Buir, vše ostatní zůstalo na svém místě a je postupně sžíráno přírodou, jak můžete vidět na videu níže.
Podle magazínu 24Rhein zůstala stát i stavba, které Němci neřeknou jinak než „most duchů”. Jde o součást celého komplexu, která byla též kompletně dokončena, nikdy po ní ale neprojelo jediné auto. Přesto aspoň malá část stavby využití našla. Poblíž Niederzieru stojí solární elektrárna s výkonem 750 kilowattů, která za pomoci 2 820 modulů kupuje 620metrový úsek opuštěného asfaltu. Zbylých skoro 17 kilometrů ale využití nemá.
Rozšířením povrchového dolu pochopitelně nebyla narušena jen doprava. V Kerpenu stále stojí domy, jde ale pro změnu o obec duchů. A pokud vám opuštění 17,6kilometrového úseku dálnice kvůli jednomu „dolíku” přijde přehnané, je třena si uvědomit rozsah povrchové těžby uhlí v tomto místě. Ta má probíhat do roku 2040 (což je s ohledem na jiné plány Německa zajímavé, ale to dnes nechme být) a poté mají být všechny propojené povrchové doly v oblasti zatopeny. Pokud se tak stane, vznikne po Bodamském jezeře druhé největší jezero v Německu, tak obrovská oblast těžby je.

Hotové dálnice bez provozu se opravdu nevídají, určitě ne v Evropě. V Německu ale jedna taková, opravdu dlouhá stojí, vidět ji můžete níže. Ilustrační foto: Pixabay, CC0 Public Domain
Zdroje: 24Rhein, Adventure Crew@Youtube
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nejnovější články
VW musel zasáhnout v reakci na nezájem o své elektrické modely, z nastalé situace viní všechny, jen ne sám sebe
před 3 hodinamiNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
před 4 hodinamiNová spalovací verze Fiatu 500 dokázala zdánlivě nemožné. Je současně nejrychlejší i nejpomalejší v nabídce celého motoru
před 6 hodinamiNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
před 7 hodinamiČíňané nepřeháněli, jejich další klon je ztělesněnou noční můrou Rolls-Roycu
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva