Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Uprostřed Německa už 9 let chátrá 17,6 kilometru úplně nové dálnice, nikdy po ní neprojelo ani auto
26.12.2023 | Petr Miler
Máte pocit, že podobné opuštěné stavby jsou něčím exotickým, co můžete vidět leda na jiných kontinentech? Omyl, přesně takovou věc můžete spatřit u našich západních sousedů, 17,6kilometrový úsek dálnice A4 se tam už 9 let rozpadá na atomy.
Není zase tak výjimečné, když se záměr na realizaci určité stavby nepotká s realitou. A ty dopravní nemusí být výjimkami. Nakonec i z případů několika českých dálničních staveb víme, jak složité bývá dotáhnout původní nápad do úspěšného konce. Taková dálnice z Prahy na jih Čech nestojí dodnes a ve své celistvosti ještě dlouho stát nebude, i když se s ní počítá už řadu dekád. A z řady původních alternativ na konkrétní řešení nezbylo nic.
Obvykle se ale takové přípravy zastaví ve fázi projektu. Vznikne tedy nápad, ten může být i detailně rozpracován, schválen, v extrému může dojít i k výkupu části pozemků, nakonec se ale schůdnějším ukáže být jiné řešení. Z Česka nepamatujeme, že by se něco velkého skutečně postavilo a nakonec to ale nebylo zprovozněno ani na jeden den. Za výjimku lze označit nakonec nepoužité kusy „Hitlerovy” dálnice, ale to byla výjimečná věc daná především druhou světovou válkou a jejím průběhem, která stejně dokončena nebyla. A takové konflikty se - díky bohu - neodehrávají zrovna každý druhý rok.
Navzdory všemu zmíněnému ale v Německu stojí zcela hotový kus dálnice A4 mezi Kolínem nad Rýnem a Cáchami, který nikdy nebyl použit. A není to pár omylem postavených metrů, jde o dlouhý, 17,6kilometrový úsek, který byl dokončen, ale nikdy nebyl zprovozněn. Stalo se tak vlastně nedávno, v roce 2014, takže to na nějaké výjimečné geopolitické okolnosti to svést nelze. A pozoruhodné je, že velká část tohoto úseku stojí dodnes netknutá v podobě, v jaké byla dokončena - nechybí na ní svodidla nebo mosty, jen značky byly odstraněny poté, co se ukázalo, že nebude k užitku.
Jak se něco takového mohlo stát? V době přípravy to zjevně nikoho nenapadlo, až po dokončení stavby ale bylo rozhodnuto o rozšíření těžby uhlí v povrchovém dolu v Hambachu. Trasa u městské části Kerpen v Manheimu tak byla přeložena a místo původní spojnice byl postaven nový, znovu 17,6 kilometru dlouhý úsek dálnice o 1,7 kilometru jižněji. Když byla původně zamýšlená trasa uzavřena, zmizelo akorát křížení u města Buir, vše ostatní zůstalo na svém místě a je postupně sžíráno přírodou, jak můžete vidět na videu níže.
Podle magazínu 24Rhein zůstala stát i stavba, které Němci neřeknou jinak než „most duchů”. Jde o součást celého komplexu, která byla též kompletně dokončena, nikdy po ní ale neprojelo jediné auto. Přesto aspoň malá část stavby využití našla. Poblíž Niederzieru stojí solární elektrárna s výkonem 750 kilowattů, která za pomoci 2 820 modulů kupuje 620metrový úsek opuštěného asfaltu. Zbylých skoro 17 kilometrů ale využití nemá.
Rozšířením povrchového dolu pochopitelně nebyla narušena jen doprava. V Kerpenu stále stojí domy, jde ale pro změnu o obec duchů. A pokud vám opuštění 17,6kilometrového úseku dálnice kvůli jednomu „dolíku” přijde přehnané, je třena si uvědomit rozsah povrchové těžby uhlí v tomto místě. Ta má probíhat do roku 2040 (což je s ohledem na jiné plány Německa zajímavé, ale to dnes nechme být) a poté mají být všechny propojené povrchové doly v oblasti zatopeny. Pokud se tak stane, vznikne po Bodamském jezeře druhé největší jezero v Německu, tak obrovská oblast těžby je.

Hotové dálnice bez provozu se opravdu nevídají, určitě ne v Evropě. V Německu ale jedna taková, opravdu dlouhá stojí, vidět ji můžete níže. Ilustrační foto: Pixabay, CC0 Public Domain
Zdroje: 24Rhein, Adventure Crew@Youtube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch