Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Uro Vamtac: španělský Hummer asi ani neznáte, též vznikl pro armádu
28.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Španělský speciál si krom armád našel cestu i do řad policie. Svými terénní schopnostmi ohromí.
Americký Hummer alias Humvee, tedy ono armádní vozidlo, vzniklé ze soutěže automobilek v 80. letech minulého století, je jistě velmi úspěšné. Ani zdaleka to ale není jediný vůz podobného typu. Jedním ze strojů, který se Humvee nechal silně inspirovat, je Uro Vamtac, který pochází ze Španělska - země, která je slavná spoustou věcí, ale výroba offroadů mezi ně rozhodně nepatři.
Trochu divný název Vamtac je zkratkové slovo, znamená to Vehículo de Alta Movilidad Táctico, tedy Taktické vozidlo vysoké mobility. Tento stroj se dostal na svět v roce 1998, tedy asi patnáct let po Humvee, přesto je na něm inspirace americkým strojem velmi silně znát, a to nejen ve vnějším designu. Dieselový osmiválec a třístupňový automat tu tedy nečekejte, ale třeba velikostí si Vamtac s Humvee nezadá - na šířku má 2,18 metru, na délku 4,84 m a na výšku 1,88 metru. Světlá výška činí 440 mm.
Tyto rozměry nejsou náhodou či prostým výsledkem vývoje - byly zvoleny s ohledem na těžiště co nejníž, aby vůz dokázal bojovat s co nejtěžším terénem a vyjet co nejstrmější kopce. A výsledky se dostavily: Vamtac zvládne 45° stoupání. Pomáhá také přední nájezdový úhel 70°, zadní 50° a přejezdový 140°. A pokud vám v cestě stojí řeka, po speciálním utěsnění projede Vamtac až 1,5 metru hlubokou vodou. V běžném nastavení zvládne poloviční hloubku. Terénní schopnosti tohoto stroje ostatně lépe demonstruje video, které uvidíte níže. Co všechno Vamtac projede, je ohromující.
Po stránce techniky je samozřejmostí pohon všech kol, tři stoprocentně uzavíratelné diferenciály a tuhé nápravy. Pod kapotu se pochopitelně montují jen diesely, základem je čtyřválec Iveco o 122 koních, nad ním stojí šestiválec od Steyru, nabízející 163 koní. Obrněné verze jsou vybaveny silnějším šestiválcem Steyr o 213 koních.
Vůz má čtyřstupňový automat a na silnici dosáhne až 135 km/h, většinou je cestovní rychlost okolo stovky. S vahou od 3 do 3,5 tuny v prázdném stavu a s užitečnou hmotností 1 500 až 2 000 kg se ale nedá žádný velký sprint očekávat. Stolitrová palivová nádrž stačí na zhruba 600 km dojezdu.
Je to primárně vojenské vozidlo, takže možnosti nástaveb karoserie jsou široké. Čtyřdveřové provedení může sloužit pro transport nebo pro vedení a vzadu může být ještě střílna. Na vůz se také dá namontovat minomet, protitankové rakety nebo třeba lehké rakety země-vzduch. Uvnitř nečekejte žádný luxus nebo spoustu prostoru, všechno musí především fungovat - například nad hlavou je místa jen velmi málo, pokud vůbec nějaké. Tak to ostatně i vypadá na fotografiích. Řidič má před sebou údajně celkem osm budíků, které mu řeknou všechno potřebné o voze.
Uro Vamtac využívá kromě španělské armády také několik dalších zemí, například Rumunsko, Malajsie, Maroko nebo Thajsko a podle některých zdrojů je zkouší i Belgie a Brazílie. Nejen v armádě ale našel Vamtac využití - ve Španělsku jej používají také hasiči, záchranná služba a policie. A také existuje ve zcela civilní verzi, ve které má šestiválec od Steyru o 193 koních a pětistupňový automat. Možnosti nástaveb karoserie jsou i zde velmi široké, jak se můžete přesvědčit mezi obrázky.
Ceník k dispozici nemáme, s žádnou lácí ale nepočítejte. Přeci jen je to kus auta, který vydrží snad všechno, co po něm může člověk chtít. Dokonce si troufáme podle videa níže odhadnout, že to dřív zabalí posádka než vůz.







Třebaže je Uro Vamtac primárně vojenským vozidlem,...
... našel využití i mezi civilními službami
Je k mání i běžným smrtelníkům, luxus uvnitř ale nečekejte
Reklamní video ukazuje špičkové terénní schopnosti Vamtacu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
včeraVorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
29.9.2025Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Márquez: Největší comeback šampiona MotoGP včera 17:02
- Vznikl European Series Road Racing včera 10:00
- Honda ADV350 2026: ve čtyřech nových barvách 29.9.2025
- Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa 28.9.2025
- Bulega zůstal v neděli neporažený 28.9.2025
Nejnovější články
Už měsíc nic nevyrábějící Jaguar Land Rover musela zachránit vláda, zaručila se za něj víc jak 40 miliardami
před 2 hodinamiNejvětší automobilka světa prodala na svém domácím trhu za minulý měsíc 18 elektromobilů, tolik k oné revoluci
před 4 hodinamiV Německu po nehodě vzplála Tesla a uhořely v ní dvě malé děti. Tragédie píše tečku za jedním velkým nesmyslem
včeraNezastavitelný hlídkový vůz schopný pokutovat až 1 500 aut za hodinu je děsivý primitivní algoritmus jako od Velkého bratra, žádná AI
včeraVietnamský nudlový miliardář se teď chce prosadit s pancéřovaným SUV, odolalo i 400 ranám laserem naváděnými střelami
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva