Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ve Francii našli hřbitov plný 1 500 starých aut. Teď byl rozprodán
30.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(214 foto) Jean-Pierre Dumelie vlastnil vrakoviště, část aut ale odkládal pro pozdější renovaci. Už na ni nedošlo, auta byla nyní objevena a prodána.
Vrakoviště jsou nezřídka dobrým zdrojem náhradních dílů, pokud vám stačí použitý kousek a hledáte něco za nízkou cenu. Leckoho tedy může napadnout pořídit si ke svému autu jedno další na náhradní díly, někam ho uložit a postupně z něho brát to, co je potřeba. Spousta lidí také kupuje nepojízdná stará auta s tím, že je zrenovuje a bude v nich jezdit.
Podobně přemýšlel i Jean-Pierre Dumelie, majitel vrakoviště ve francouzské vesnici Brazey-en-Plaine kousek od Dijonu. Vykupoval stará auta jako každé jiné vrakoviště, ale ne všechna odsuzoval k zániku. Některá si odkládal stranou s tím, že je jednoho dne zrenovuje a buď v nich bude jezdit, nebo je se ziskem prodá.
Ovšem, renovace byť jednoho auta je věc mimořádně náročná, i když je nakládání s vraky váš denní chleba a teoreticky byste tak mohli mít téměř neomezený přístup k náhradním dílům. Dumelie tak možná zrenovoval pár aut, která si odložil, možná taky žádné, ale stále se nevzdával a postupem času nakupil neuvěřitelných 1 500 aut, která stála na odlehlém místě poblíž nikterak frekventovaného Brazey-en-Plaine. Z jakéhosi odložiště se tak postupem času stal doslova hřbitov automobilů - bylo jich tu na patnáct stovek a spousta z těch starších se tam už pomalu rozkládala.
Nic se s nimi nedělo až do letoška, kdy se pár nadšenců o tomto místě dozvědělo a rozhodlo se jednat. Zjistili, že pan Dumelie stále žije, je však už desátým rokem v penzi a se svým podivným, ale rozsáhlým majetkem by zřejmě nic neprovedl. Po domluvě se tedy rozhodl svůj rozhodl svůj „sklad aut” definitivně zrušit a auta prodat - z většiny do šrotu, 200 z nich ale bylo nabídnuto k prodeji těm, kteří by o ně mohli mít zájem. Třeba proto, že renovují svá auta a potřebují nějaké součástky, které jinak sehnat by bylo krajně obtížné.
Co všechno na tomto hřbitově stálo, ukážou nejlépe fotky níže. Vidíme mechem porostlé „Bohyně”, staré Peugeoty, Renaulty, „Kachny”, Alfy Romeo, vraky aut s logy GTi na bocích, zkrátka skoro všechno ze silnic západní Evropy posledních několika dekád. Také ale vidíme Peugeot 301 z meziválečných dob, Simcy, BMW, Maluchy, Mercedesy... a takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna.
Spoustu typů ani neznáme a v řadu dalších už nelze pro pokročilé stádium rozkladu identifikovat. Zmiňme ale také jednu Tatru 603 se „čtyřokým” čelem, dokonce na českých značkách, která je bohužel už také dávno za bodem, ze kterého by se ještě dala zachránit. To je ostatně stav 99 % aut na fotkách - a ten zbytek zachraňovat nemá cenu, protože co šlo a mělo to význam, už bylo zrenovováno. Všechna prodaná auta byla bez dokladů a samozřejmě bez záruky.
„Člověk vždycky zamáčkne slzu, když se loučí s něčím takovým, se svou celoživotní prací. Je to téměř padesát let mého života,” komentoval konec svého vrakoviště Jean-Pierre Dumelie. Na odvezení některých aut k novým majitelům a jiných rovnou do sběrných surovin se přišla podívat spousta lidí, z velké části jistě obyvatel Brazey-en-Plaine, kteří vedle vrakoviště léta žili.
Mezi návštěvníky byl i Joffroy Colliard z nedaleké vsi La Grande-Résie a návštěvu zdokumentoval na 214 fotografiích, které si můžete prohlédnout níže. Je to skutečně zajímavá podívaná, zejména pokud jste fanoušky starých aut. Podobných hřbitovů aut na světě není tolik a těch, které fungovaly jako vrakoviště či sklad aut určených k renovaci - ne jako prosté odkladiště doslouživších aut - ještě méně...






















































































































































































































Tenhle hřbitov aut kdysi býval obyčejným vrakovištěm
Foto: Joffroy Colliard@Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
