Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik
21.10.2018 | Mirek Mazal
U některých aut na vzhledu sejde více, u jiných méně. Obří důlní sklápěčky patří nepochybně mezi ta druhá, když si je ale šikovný designér vezme do parády, může vzniknout něco velmi atraktivního.
Artyom Trofimenko pronikl do společnosti respektovaných automobilových designérů díky mnohým nákresům futuristických automobilů. Jeho zatím nejznámější výtvory vzešly ze spolupráce s výrobcem nákladních aut Kamaz, nejen jeho budoucí modely se ale Trofimenko pokouší zachytit. Od ruské značky se nadaný muž přesunul k Volvu, jehož insignie použil na vizi obřího sklápěcího vozu jménem R300E.
Záměrem bylo vykreslit důlní sklápěčku obřích rozměrů, která uveze na korbě až 300 tun nákladu a přitom dokáže laskat smysly. Máme pocit, že v tomto směru autor uspěl, neboť na poměry podobných účelových strojů je Volvo R300E opravdu atraktivní. Jeho design se drží všech aspektů nezbytných pro práci v dolech a maximum prostoru věnuje korbě. Pod tou se pomalu ztrácí skoro kompletně prosklená kabina řidiče a vzhledu zbytku vozu dominuje rozměrná maska chladiče s dvojicí světlometů.
Ani další viditelné aspekty tu nejsou pro nic za nic. K pohonu gigantického dumperu slouží turbínový motor General Electric GE9X, který obvykle najdeme u zcela jiných strojů - nejčastěji visí pod křídly Boeingů 777X. Masivní sklápěčky obvykle pracují v dolech nebo lomech hodiny bez ustání pod maximálním zatížením tlakem. Technika tedy dostane zabrat a jelikož je turbínový motor konstruován na dlouhodobý provoz pod vysokou zátěží, mohl by spolehlivě fungovat i zde. Problémem nebude ani jeho vysoká spotřeba paliva, neboť dumper si po svých stranách vozí dvě masivní válcové nádrže.
Největší Volvo na světě má kromě magického vzhledu a neméně magické síly také užitečné funkce. Onen prostor pro řidiče není prosklený pro nic za nic - takové řešení kabiny má usnadňovat rozhled do okolí, který z podobných sklápěček není zrovna ideální.
Působivé dílo vzniklo pod rukou designéra během jediného týdne, pro radost autora. I nám ji dělá a třeba by se jeho myšlenky mohlo chytnout i samotné Volvo. Už vzhledem by byl tento stroj ve světě důlních monster vynikal nad všemi...











Návrh proudového dumperu značky Volvo má označení R300E. Přesně tolik uveze tun nákladu, pohyb vpřed má na starost turbína z Boeingu
Zdroj: Artyom Trofimenko@Behance
Bleskovky
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 7 hodinami
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Nejnovější články
Chcete to nejlevnější auto na provoz? Máte v podstatě jedinou možnost, stejná značka ovládla všechny segmenty, ve kterých figuruje
před 2 hodinami
Číňané začali v novém prodávat rodinné SUV za 275 tisíc, které sveze i 7 lidí. Ovládá se pomocí gest
před 3 hodinami
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
před 5 hodinami
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
před 6 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.22. 18:11 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 17:49 - abgx1
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
