Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vniite PT: futuristický sovětský taxík předpověděl budoucnost... filmu
26.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Když vidíte obrázky tohoto taxíku, vyjeví se vám snímky z filmu Total Recall. Tento vůz ale jako taxi budoucnosti vznikl o čtvrtstoletí dříve.
Psal se rok 1950 a sovětští specialisté v oblasti dopravy zjistili, že běžná auta nejsou vhodná pro použití coby taxi. Provozní podmínky „drožek” byl podle nich výrazně odlišné od těch, které panují u soukromých aut. Taxík potřebuje víc místa v kabině, rovnou podlahu a lepší manévrovatelnost. V roce 1962 tedy Rada ministrů SSSR vydala nařízení o konstrukci speciálního vozu taxi.
Jediný subjekt, který se přihlásil, se jmenovala VNIITE, což byla zkratka Všesvazového věděckého výzkumného institutu pro technickou estetiku. Koncept se měl jmenovat PT, tedy snad Personal Transport, a už jsme ho okrajově zmínili dříve. Firma se pustila se do vývoje konceptu a v roce 1964 ho představila Sovětskému svazu.
Nápad nebyl špatný. Řidič seděl vpředu a byl od prostoru pro čtyři pasažéry oddělen příčkou. Podlaha vozu byla zcela rovná, neběžely pod ní kardanové hřídele ani výfuky, protože motor byl umístěn vzadu napříč. I s převodovkou byl převzat z Moskviče 408, jednalo se o čtyřválcovou třináctistovku o výkonu 50 koních.
Pasažéři nastupovali vzad posuvnými dveřmi, které byly po obou stranách a otvor měl šířku 74 cm. Uvnitř bylo docela dost místa jak pro pasažéry tak pro zavazadla, popř. velký kočárek, který šlo naložit nesložený. Uspořádáním to není nepodobné londýnským taxíkům, až na ty posuvné dveře.
Technický základ byl v ocelovém prostorovém rámu, na kterém byly připevněny laminátové panely karoserie; vůz vážil 1 215 kg. Manévrovatelnost vozu v nízkých rychlostech by byla jistě velmi dobrá, protože rozvor náprav činil pouhých 1 900 mm a délka celého auta byla 4 230 mm. Motor i řidič byli vně rozvoru; na pasažéry se zde myslelo s prostorem nejvíc. Takhle krátký rozvor ale znamenal zoufale špatné jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech, takže ta maximální byla omezena na 100 km/h.
Vůz přesto v roce 1964 splnil jízdní a technické zkoušky v Moskvě a měl se začít vyrábět, prozatím jako předprodukční prototypy, v JeAZ, Jerevanských automobilových závodech. Jenže bylo zjištěno, že by muselo být investováno do kompletně nové výrobní linky a že odbyt by nebyl příliš velký, takže by se investice nevyplatila. Problematická také byla spolehlivost zastaralého motoru z Moskviče a jeho nízký výkon.
Vniite PT tak existuje údajně jen v jednom kuse a dnes je součástí výstavy historie sovětského automobilu Vojenského technického muzea v Moskvě. Nestal se tak ani současností, ani budoucností - podobná auta dodnes jako taxíky nejezdí, jakkoli vozy typu MPV jsou mu v některých rysech podobné.
Přesto nelze říci, že by tento stroj neovlivnil budoucnost, jak měl v úmyslu. Není těžké si při pohledu na něj vybavit něco amerického, ovšem nejezdilo to silnicích v 60tých letech, nýbrž v roce 2084. Ve slavném filmu Total Recall Paula Verhoevena z roku 1990 se objevil podobný taxík nazývaný Johnnycab. Ač jeho rysy jsou v detailech jiné, základní koncepce je totožná - vzhled skleníku, velké dveře po bocích a vše obětované maximálnímu vnitřnímu prostoru i rozhledu posádky. Nevěřili bychom tvůrcům Total Recall, pokud by nepřiznali, že ve Vniite PT nenašli inspiraci.
Ani oni podle všeho budoucnost netrefili, ale nesuďme předčasně - rok 2084 ještě musí přijít...
















Taxík Vniite PT byl ošklivý, ale prakticky fungovat mohl. Nakonec zůstalo u jediného exempláře






Jeho zásadním historickým odkazem je Johnnycab, podobný taxík budoucnosti. Vznikl ale o 25 let později
Zdroje: English Russia, Hemmings
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 2 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před hodinou
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 2 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Legenda žije dál. Škoda letos dokázala v Česku prodat hned 2 nové kusy modelu Yeti, i když ho už 8 let nevyrábí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
