Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW chtěl vtrhnout do Formule 1 s převratným motorem. Projekt odpískal, těží z něj ale dodnes
12.11.2022 | Petr Prokopec
Mnoha současným značkám koncernu VW nebyla Formule 1 v té či oné éře cizí, přímo pod taktovkou skupiny se do ní ale až nyní vydává Audi. Mohlo se to stát mnohem dříve v rámci vývoje dnes legendární jednotky VR6.
Rozpínavost koncernu VW má většina lidí spojenou s osobou Ferdinanda Piëcha. Není se čemu divit, neboť právě díky vnukovi Ferdinanda Porsche se Volkswagen dostal na automobilový trůn. Piëch se nicméně předsedou představenstva skupiny VW až od roku 1993 a předsedou dozorčí rady od roku 2002. Jak nicméně vyšlo nedávno najevo, Němci vystrkovali růžky již v 80. letech. Zapojit se přitom nechtěli pouze do světového šampionátu v rallye (WRC), ale rovněž do Formule 1.
Ani to není vlastně až takovým překvapením. Součástí královské motoristické disciplíny bylo totiž v určité formě v minulosti hned pět značek, které dnes platí za koncernové - Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Nicméně v prvních třech případech tu máme opravdu velmi dávnou minulost. Automobilka z Zuffenhausenu pak naposledy jako dodavatel motorů figurovala v šampionátu v roce 1991, Lamborghini po velmi nelichotivých výsledcích odešli o tři léta později.
Audi se nyní spojilo se Sauberem a od roku 2026 bude součástí vrcholné divize motorsportu znovu. Tamtéž pak mířilo i Porsche, jednání s Red Bullem ale ztroskotala. Zuffenhausen se pak sice zatím nehází flintu do žita, ovšem budoucnost je v tomto ohledu značně nejasná. Tou se nicméně dnes zabývat nechceme, místo toho zamíříme zpátky do minulosti. Konkrétně pak opět do 80. let, kdy započal vývoj dnes již legendárního motoru VR6.
Peter Hofbauer, který v roce 1983 u automobilky zastával roli šéfa pohonných jednotek, dnes vzpomíná na to, že právě tento agregát měl vést k dominanci v F1. Důvodem byla kompaktní konstrukce, jenž by nabízela bezkonkurenční poměr výkonu a hmotnosti. Němci ale chtěli šestiválec zvětšit na osmiválec, v jehož případě by taktéž dvě řady válců svíraly úzký úhel 15 stupňů a které by sdílely jednu hlavu.
„Mysleli jsme si, že daná koncepce by mohla být využita u vysoce výkonného kompaktního motoru. Vzali jsme proto produkční jednotku, trochu si s ní pohráli a změnili zdvih. Výkon motorů vychází z rychlosti, jakou se zvládají točit - a čím menší válce jsou, tím rychleji může motor běžet. VR8 s jedinou hlavou by byl neuvěřitelně kompaktním a lehkým motorem, u nějž by poměr výkonu a hmotnosti byl zcela bezkonkurenční,“ řáká dnes Hofbauer.
Menší tým techniků se nicméně dostal pouze do rané fáze vývoje. Poté byl kompaktní osmiválec vedením zaříznut, na čemž měla podíl i ta skutečnost, že ve Formuli 1 byly zakázány přeplňované jednotky. Právě s turbem totiž 1,5litrový agregát VR8 počítal. Dle Hofbauera pak neměl být v monopostech usazen ve vzpřímeném stavu. Místo toho by jej VW naklonil stejným způsobem, jako to udělalo BMW u monopostů Brabhamu.
Lze už jen zmínit, že úplně do prázdna projekt nevyzněl. VW měl sice s vývojem motoru VR6 zpoždění a do svých aut jej začal nasazovat až v roce 1991, ovšem poté pomalu nebyl model, kde by se neobjevil. Díky nasbíraným zkušenostem pak Němci přešli na rodinu jednotek W, onen osmiválec tak vlastně byl nakonec i základem šestnáctiválců, které pohání všechny moderní stroje z Molsheimu s podkovou na čelních partiích, tedy Bugatti.






Bugatti nedávno slavilo dvacetileté výročí motoru W16. Ten má základ v motoru VR6, respektive v jeho osmiválcové verzi, se kterou chtěl Volkswagen vstoupit do Formule 1. Nakonec se tak kvůli změně pravidel nestalo. Foto: Bugatti
Zdroj: Motorsport Magazine
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den 17.9.2025
- Honda WN7: elektrický motocykl 17.9.2025
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Elektrický propadák Nissanu někde končí už po 3 letech na trhu a jinde stěží dopadne líp. Kdo to jen mohl čekat?
před hodinouLewis Hamilton letos nepřichází jen o své kouzlo, přišel i o sbírku aut v hodnotě přes 360 milionů Kč
před 2 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
včeraJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
včeraMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva