Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW chtěl vtrhnout do Formule 1 s převratným motorem. Projekt odpískal, těží z něj ale dodnes
12.11.2022 | Petr Prokopec
Mnoha současným značkám koncernu VW nebyla Formule 1 v té či oné éře cizí, přímo pod taktovkou skupiny se do ní ale až nyní vydává Audi. Mohlo se to stát mnohem dříve v rámci vývoje dnes legendární jednotky VR6.
Rozpínavost koncernu VW má většina lidí spojenou s osobou Ferdinanda Piëcha. Není se čemu divit, neboť právě díky vnukovi Ferdinanda Porsche se Volkswagen dostal na automobilový trůn. Piëch se nicméně předsedou představenstva skupiny VW až od roku 1993 a předsedou dozorčí rady od roku 2002. Jak nicméně vyšlo nedávno najevo, Němci vystrkovali růžky již v 80. letech. Zapojit se přitom nechtěli pouze do světového šampionátu v rallye (WRC), ale rovněž do Formule 1.
Ani to není vlastně až takovým překvapením. Součástí královské motoristické disciplíny bylo totiž v určité formě v minulosti hned pět značek, které dnes platí za koncernové - Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Nicméně v prvních třech případech tu máme opravdu velmi dávnou minulost. Automobilka z Zuffenhausenu pak naposledy jako dodavatel motorů figurovala v šampionátu v roce 1991, Lamborghini po velmi nelichotivých výsledcích odešli o tři léta později.
Audi se nyní spojilo se Sauberem a od roku 2026 bude součástí vrcholné divize motorsportu znovu. Tamtéž pak mířilo i Porsche, jednání s Red Bullem ale ztroskotala. Zuffenhausen se pak sice zatím nehází flintu do žita, ovšem budoucnost je v tomto ohledu značně nejasná. Tou se nicméně dnes zabývat nechceme, místo toho zamíříme zpátky do minulosti. Konkrétně pak opět do 80. let, kdy započal vývoj dnes již legendárního motoru VR6.
Peter Hofbauer, který v roce 1983 u automobilky zastával roli šéfa pohonných jednotek, dnes vzpomíná na to, že právě tento agregát měl vést k dominanci v F1. Důvodem byla kompaktní konstrukce, jenž by nabízela bezkonkurenční poměr výkonu a hmotnosti. Němci ale chtěli šestiválec zvětšit na osmiválec, v jehož případě by taktéž dvě řady válců svíraly úzký úhel 15 stupňů a které by sdílely jednu hlavu.
„Mysleli jsme si, že daná koncepce by mohla být využita u vysoce výkonného kompaktního motoru. Vzali jsme proto produkční jednotku, trochu si s ní pohráli a změnili zdvih. Výkon motorů vychází z rychlosti, jakou se zvládají točit - a čím menší válce jsou, tím rychleji může motor běžet. VR8 s jedinou hlavou by byl neuvěřitelně kompaktním a lehkým motorem, u nějž by poměr výkonu a hmotnosti byl zcela bezkonkurenční,“ řáká dnes Hofbauer.
Menší tým techniků se nicméně dostal pouze do rané fáze vývoje. Poté byl kompaktní osmiválec vedením zaříznut, na čemž měla podíl i ta skutečnost, že ve Formuli 1 byly zakázány přeplňované jednotky. Právě s turbem totiž 1,5litrový agregát VR8 počítal. Dle Hofbauera pak neměl být v monopostech usazen ve vzpřímeném stavu. Místo toho by jej VW naklonil stejným způsobem, jako to udělalo BMW u monopostů Brabhamu.
Lze už jen zmínit, že úplně do prázdna projekt nevyzněl. VW měl sice s vývojem motoru VR6 zpoždění a do svých aut jej začal nasazovat až v roce 1991, ovšem poté pomalu nebyl model, kde by se neobjevil. Díky nasbíraným zkušenostem pak Němci přešli na rodinu jednotek W, onen osmiválec tak vlastně byl nakonec i základem šestnáctiválců, které pohání všechny moderní stroje z Molsheimu s podkovou na čelních partiích, tedy Bugatti.






Bugatti nedávno slavilo dvacetileté výročí motoru W16. Ten má základ v motoru VR6, respektive v jeho osmiválcové verzi, se kterou chtěl Volkswagen vstoupit do Formule 1. Nakonec se tak kvůli změně pravidel nestalo. Foto: Bugatti
Zdroj: Motorsport Magazine
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 7 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 10 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 11 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva