Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Je to starý a jinak nechtěný Ford, přesto se právě prodal za 5,25 milionu Kč. Proč?
25.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V bazarech už se skoro nevídá a když ano, v pěkném stavu přijde tak na 20, 30 tisíc korun. Tento Ford Sierra má ale k obyčejnému opravdu hodně daleko.
Aukcí zajímavých aut minulých dekád se koná stále více. Tomu se nelze divit, neboť tyto vozy v posledních letech výrazně vzrostly na ceně, a tak své poklady snáze vydávají stodoly či garáže, které jinak majitelé nechávali ladem. Nevíme, kde přesně trávil poslední dekády vůz, který vám ukážeme dnes, s ohledem na jeho stav to ale muselo být podobné místo. A i když jde o zajímavé auto, přesto překvapilo tím, jak draze změnilo majitele.
Na dražbě, kterou v pátek pořádala britská společnost Silverstone Auctions, se totiž prodal za 182 250 liber, tedy asi 5,25 milionu Kč. To je na takřka třicet let starý Ford Sierra opravdu závratná suma a i když se do dnešních dnů dochoval v dokonalém stavu, je třeba se ptát, co za tím stojí. Ford Sierra Cosworth RS500 je obecně ceněný kus a fakt, že je upravený pro závody skupiny A mu na hodnotě jistě neubírá. To by ale nestačilo. Kousek s šasí č. MTRS01 je více než obyčejný závoďák, je to něco mnohem cennějšího.
Nebudeme přitom dlouho chodit kolem horké kaše a rovnou zmíníme, že jde o exemplář, jenž v roce 1990 vyhrál britské mistrovství cestovních vozů BTCC. Za jeho zrodem stojí DJ ranní show na Rádiu 1 Mike Smith, který se spojil s někdejším šéfem závodního týmu Prodrive Malcolmem Swetnamem a jezdcem Robbem Gravettem. Společně založili tým TrakStar, jehož cílem bylo vítězství v šampionátu BTCC. To se málem povedlo již v roce 1989, kdy stáj měla k dispozici dva kusy Sierry.
Do nové sezóny tým nastoupil pouze s jedním vozem, který měl karoserii upravenu Davem Cookem ze společnosti Yortech Fabrications. Vylepšené pak bylo i hnací ústrojí, kde přeplňovaná jednotka upravená firmou Mountune počítala s plnicím tlakem 2,5 baru a výkonem 500 koní. Ten byl přenášen pouze na zadní kola, pro která (stejně jako pro ty přední) Gravett vyjednal kontrakt s firmou Yokohama. Díky tomu měl tým Trackstar lepší obutí než konkurence setrvávající u pirellek.
Úspěch se dostavil a byl naprosto drtivý. V průběhu sezóny stáj dosáhla devíti vítězství ve třinácti závodech, osmkrát startovala z pole position a stejný počet byl i nejrychlejších kol v závodě. Zisk titulu tak byl jasný, pro Sierru se ovšem jednalo o labutí píseň. Od následujícího roku začala platit upravená pravidla a také přišla nová konkurence. Vůz tak byl překonvertován na levostranné řízení a zamířil do italské série Superturismo.
Po tamních úspěších vůz setrval v Itálii a až po 20 letech strávených na jihu Evropy se vrátil zpět do své vlasti, kde byl volant znovu navrácen na pravou stranu. Navíc došlo také k nalepení stejných grafických polepů, jaké jej zdobily v roce 1990. Plně připravena na závody historických vozů ale Sierra není, neboť novému majiteli je ponechána příležitost uzpůsobit hnací ústrojí požadované kategorii. Původní dvoulitr ovšem součástí auta byl. Jestli zatím neznámý nový majitel udělal dobrý „kauf” to už posuďte sami...




































Tento Ford Sierra Cosworth RS500 vyhrál v roce 1990 šampionát BTCC. Teď se dostal do prodeje a majitele změnil za neskutečné peníze
Zdroj: Silverstone Auctions
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
Od počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
před hodinouMédia tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před 3 hodinamiK mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva