Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy

(+ video) Tato oranžová věc měla být řešením ropné krize. Dnes je z ní nejrychlejší silniční elektromobil v Evropě, směle se postaví i Tesle S.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy

11.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Tato oranžová věc měla být řešením ropné krize. Dnes je z ní nejrychlejší silniční elektromobil v Evropě, směle se postaví i Tesle S.

Elektromobily nejsou nic nového. Dokonce i v Británii 70. let, která je proslulá malými a na palivo nepříliš náročnými auty, vznikl v době ropných krizí 70. let automobil na elektřinu, o kterém jsme dost možná nikdy neslyšeli. Byl to Enfield 8000 ECC, Electric City Car, měl 8 koní výkonu, dojezd činil asi 90 kilometrů a maximálka byla okolo 65 km/h. V letech 1973 - 1976 jich ale vzniklo jen něco přes stovka kusů a polovinu z toho údajně nakoupily úřady. Jak povědomé...

Nebylo to úplně špatné auto, koeficient odporu vzduchu byl 0,29, což je dodnes vynikající hodnota. Měl hliníkovou karoserii na ocelovém trubkovém rámu a přední okno vypadalo, že pochází z letadla. A také se všude vešel, na délku má jen 2,8 metru a na šířku metr čtyřicet. Jenže stál dvakrát tolik, co Mini Cooper, nebo také zhruba jako nový třílitrový Ford Capri.

Ovšem, v roce 1976 příběh tohoto auta neskončil. Jeden modrý kousek, ve zuboženém stavu a poškozený povodněmi, si v roce 2012 vyhlídnul jeden motoristický novinář s šílenou ideou. Je to ten člověk, kterého vidíte na obrázcích a pokud vám je povědomý, má to důvod - je to Jonny Smith, známý zejména z pořadu Fifth Gear. Ta idea byla postavit nejrychlejší silniční elektromobil Evropy.

Renovace a přestavba tohoto Enfieldu byla skutečně náročná, zabrala tři roky - až letos na jaře se Jonny svým strojem poprvé svezl. Základ vozu zůstal zachován, ovšem byl značně odlehčen a spousta jeho dílů je vyrobená zakázkově - třeba kardanová hřídel, která má jen 15 cm délky, nebo zadní náprava. Také je pohonné ústrojí kompletně nové. Je na původním místě, ve středovém tunelu, ale místo osmikoňového motoru tu jsou elektromotory dva, které celkem dávají 721 koní a 1 491 Nm a posílají je přes 9" samosvorný diferenciál Ford na zadní kola. Převodovka tu žádná není.

Zásoba elektřiny je ve vojenských lithium-ionových bateriích, které sloužily startéru a pohonu rotačního kulometu vrtulníku Bell SuperCobra. Není jí tam moc, stačí to na dojezd jen asi 50 km, ale baterie jsou relativně lehké a zvládnou zápřah na čtvrtmílové závodní dráze. Celé auto váží 882 kilogramů, takže jízdní parametry jsou působivé - na 60 mph (96,6 km/h) je za 3 vteřiny a maximální rychlost je těsně pod 200 km/h.

Tohle auto vzniklo pro čtvrtmílové závody, takže má demontovatelná kolečka proti převrácení dozadu při plném zrychlení. Na požádání dělá burnouty. A na oné čtvrtmíli si sáhne na maximálku. Vážně - zatím nejlepší výsledek na čtvrtmíli je 10,85 vteřiny s cílovou rychlostí 194,91 km/h. Tohle auto se tedy klidně vyrovná Tesle Model S.

Jenže na rozdíl od ní to není tak úplně automobil na silnice, třebaže má značky a po silnicích může jezdit. Je maximálně odlehčený, i když na takového prcka není téměř devět metráků žádná lehká váha, elektromotory a baterie jsou dost těžké. A také je uvnitř dost rámus na to, že tu neprobíhá žádné spalování v klasickém motoru a nejsou tu hřmící výfuky. Až na tohle se ale tenhle oranžový stroj, nazvaný Flux Capacitor podle sponzora, pojišťovny Adrian Flux, a jako poklonu trilogii Návrat do budoucnosti, chová úplně jako dragster.


Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 1 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 01Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 2 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 02Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 3 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 03Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 4 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 04Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 5 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 05Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 6 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 06Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 7 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 07Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 8 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 08Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 9 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 09Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 10 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 10Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 11 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 11Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 12 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 12Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 13 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 13Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 14 - flux cap enfield 8000 ecc puvodni 14
Na začátku byl zubožený Enfield 8000 ECC, čtyřicet let starý elektromobil

Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 15 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 01Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 16 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 02Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 17 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 02aZapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 18 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 03Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 19 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 04Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 20 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 05Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 21 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 06Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 22 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 07Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 23 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 08Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 24 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 09Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 25 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 10Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 26 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 11Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 27 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 12Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 28 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 13Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 29 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 14Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 30 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 15Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 31 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 16Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 32 - flux cap enfield 8000 ecc stavba 17
Stavba zabrala tři roky a spousta dílů musela vzniknout na míru

Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 33 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 01Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 34 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 02Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 35 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 03Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 36 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 04Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 37 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 05Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 38 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 06Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 39 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 07Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 40 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 08Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 41 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 09Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 42 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 10Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 43 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 11Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 44 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 12Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 45 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 13Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 46 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 14Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 47 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 15Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 48 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 16Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 49 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 17Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 50 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 18Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 51 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 19Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy - 52 - flux cap enfield 8000 ecc hotovy 20
Výsledek ale stojí za to, čtvrtmíle pod 11 vteřin je skvělá

Zdroj: Flux Capacitor

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.