Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zapomeňte na Teslu, tohle je nejrychlejší elektromobil Evropy
11.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tato oranžová věc měla být řešením ropné krize. Dnes je z ní nejrychlejší silniční elektromobil v Evropě, směle se postaví i Tesle S.
Elektromobily nejsou nic nového. Dokonce i v Británii 70. let, která je proslulá malými a na palivo nepříliš náročnými auty, vznikl v době ropných krizí 70. let automobil na elektřinu, o kterém jsme dost možná nikdy neslyšeli. Byl to Enfield 8000 ECC, Electric City Car, měl 8 koní výkonu, dojezd činil asi 90 kilometrů a maximálka byla okolo 65 km/h. V letech 1973 - 1976 jich ale vzniklo jen něco přes stovka kusů a polovinu z toho údajně nakoupily úřady. Jak povědomé...
Nebylo to úplně špatné auto, koeficient odporu vzduchu byl 0,29, což je dodnes vynikající hodnota. Měl hliníkovou karoserii na ocelovém trubkovém rámu a přední okno vypadalo, že pochází z letadla. A také se všude vešel, na délku má jen 2,8 metru a na šířku metr čtyřicet. Jenže stál dvakrát tolik, co Mini Cooper, nebo také zhruba jako nový třílitrový Ford Capri.
Ovšem, v roce 1976 příběh tohoto auta neskončil. Jeden modrý kousek, ve zuboženém stavu a poškozený povodněmi, si v roce 2012 vyhlídnul jeden motoristický novinář s šílenou ideou. Je to ten člověk, kterého vidíte na obrázcích a pokud vám je povědomý, má to důvod - je to Jonny Smith, známý zejména z pořadu Fifth Gear. Ta idea byla postavit nejrychlejší silniční elektromobil Evropy.
Renovace a přestavba tohoto Enfieldu byla skutečně náročná, zabrala tři roky - až letos na jaře se Jonny svým strojem poprvé svezl. Základ vozu zůstal zachován, ovšem byl značně odlehčen a spousta jeho dílů je vyrobená zakázkově - třeba kardanová hřídel, která má jen 15 cm délky, nebo zadní náprava. Také je pohonné ústrojí kompletně nové. Je na původním místě, ve středovém tunelu, ale místo osmikoňového motoru tu jsou elektromotory dva, které celkem dávají 721 koní a 1 491 Nm a posílají je přes 9" samosvorný diferenciál Ford na zadní kola. Převodovka tu žádná není.
Zásoba elektřiny je ve vojenských lithium-ionových bateriích, které sloužily startéru a pohonu rotačního kulometu vrtulníku Bell SuperCobra. Není jí tam moc, stačí to na dojezd jen asi 50 km, ale baterie jsou relativně lehké a zvládnou zápřah na čtvrtmílové závodní dráze. Celé auto váží 882 kilogramů, takže jízdní parametry jsou působivé - na 60 mph (96,6 km/h) je za 3 vteřiny a maximální rychlost je těsně pod 200 km/h.
Tohle auto vzniklo pro čtvrtmílové závody, takže má demontovatelná kolečka proti převrácení dozadu při plném zrychlení. Na požádání dělá burnouty. A na oné čtvrtmíli si sáhne na maximálku. Vážně - zatím nejlepší výsledek na čtvrtmíli je 10,85 vteřiny s cílovou rychlostí 194,91 km/h. Tohle auto se tedy klidně vyrovná Tesle Model S.
Jenže na rozdíl od ní to není tak úplně automobil na silnice, třebaže má značky a po silnicích může jezdit. Je maximálně odlehčený, i když na takového prcka není téměř devět metráků žádná lehká váha, elektromotory a baterie jsou dost těžké. A také je uvnitř dost rámus na to, že tu neprobíhá žádné spalování v klasickém motoru a nejsou tu hřmící výfuky. Až na tohle se ale tenhle oranžový stroj, nazvaný Flux Capacitor podle sponzora, pojišťovny Adrian Flux, a jako poklonu trilogii Návrat do budoucnosti, chová úplně jako dragster.














Na začátku byl zubožený Enfield 8000 ECC, čtyřicet let starý elektromobil


















Stavba zabrala tři roky a spousta dílů musela vzniknout na míru




















Výsledek ale stojí za to, čtvrtmíle pod 11 vteřin je skvělá
Zdroj: Flux Capacitor
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 8 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před hodinou
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 2 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 4 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 5 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
