Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren
19.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říkal si Monteverdi Hai 650 F1 a měl v útrobách přesně to, co naznačuje jeho jméno. Parametry překonal i McLaren F1, zůstalo však jen u dvou prototypů.
V debatě o supersportech 90. let se snad každému vybaví legenda jménem McLaren F1, která posunula hranice možného. Nechybělo však mnoho a měl konkurenta ze země, která je proslulá nádhernými silnicemi, ale už ne výrobou čehokoliv, co by po nich mohlo jezdit - ze Švýcarska. Onen konkurent se měl jmenovat Monteverdi Hai 650 F1.
Jestli vám nic neříká ani značka Monteverdi, natož jméno modelu, jistě nejste sami. Přibližme, že tahle automobilka byla založena v roce 1967 Peterem Monteverdim a sídlila v Basileji až do roku 1984, kdy výrobu aut ukončila. Následující rok bylo v původní továrně otevřeno muzeum značky.
Peter Monteverdi však učinil ještě jeden pokus se do automobilového průmyslu vrátit, a to v roce 1992. Přišel s prototypem, který se jmenoval Hai 650 F1. „Der Hai” je německy „žralok”, 650 podle počtu koní a F1 podle toho, že šasi v útrobách pocházelo z monopostu Formule 1 týmu Monteverdi-Onyx, který jezdil v roce 1990.
To je také jedna z mála věcí, kterou dnes o autě víme s velkou jistotou. Všechny ostatní informace je potřeba bez záruky, protože zdroje se v jejich popisu různí. Jedna z fotografií níže hovoří o tom, že v útrobách byl motor Ford BVR. Jenže nic takového neexistuje; vůz pohání motor Ford Cosworth DFR V8 o objemu 3,5 litru, který dává 650 koní.
Takhle ohromný litrový výkon - 185,7 koně na litr bez přeplňování opravdu není hodnota pro smích - je možný jen díky jedné věci: motor pochází z Formule 1. Není podobný, není založený na motoru z F1, je to prostě motor, který skutečně poháněl formule, potomek slavné série Cosworth DFV. Svůj maximální výkon dává v 11 tisících otáčkách.
Podle některých zdrojů je ale maximální výkon tohoto motoru 578 koní, to ale nezní příliš pravděpodobně, už s ohledem na jméno vozu. Jistá není ani maximální rychlost, která se uvádí různě od „přes 320” do 336 km/h, a ani to, jestli má převodovka pět nebo šest stupňů. Že to je manuál, víme jistě.
Vůz údajně vážil 850 kg a tak byl na 60 mph (97 km/h) za tři vteřiny, o 0,2 s rychleji než McLaren F1. Samozřejmě, může to být jen teoretická hodnota, jestli to někdo skutečně měřil, nevíme. S větším výkonem a nižší hmotností ve srovnání s McLarenem F1 bychom se ale takovému času vůbec nedivili.
Fakt, že dnes automobilka Monteverdi není světoznámá jako Pagani, Koenigsegg nebo i onen McLaren, napovídá něco o osudu Hai 650 F1 - na sériovou výrobu nikdy nedošlo. Vznikly dva prototypy; některé zdroje hovoří o třech, ale my víme o dvou, červeném a stříbrném. Jestli vůbec někdy byly prodány, nebo jestli zůstaly v majetku automobilky, nevíme, ale tipujeme spíše tu druhou možnost.
Vidět byly po dlouhou dobu v muzeu značky, ale pokud už začínáte plánovat výlet do Basileje, musíme vás zklamat - muzeum Monteverdi bylo v prosinci 2016 zavřeno, prý nadobro. Kam poputují auta, netušíme, ale tipovali bychom to na nějakou sbírku nebo rozprodej v aukci. Sám Peter Monteverdi zemřel v roce 1998, pár let po neúspěchu Hai 650 F1...





















Hai 650 F1 připomene všechno krásné na designu aut 90. let
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nejnovější články
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraHonda odpískala třetinu investic mířících do elektrických aut, z původních plánů na přechod ně už není skoro nic
včeraVýletníci pozor, Itálie na některých místech zakáže vjezd dieselů. Takový chaos mohli vymyslet jen Italové
včeraBritský král si koupil čínské auto a ještě se tím chlubí, to je také pozoruhodný posun
včeraÚplně nová italská automobilka se najednou pochlubila hned dvěma sporťáky. Spojuje je motor 7,0 V12 plný zlata s až 2 157 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.23. 11:18 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.23. 08:50 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 05.22. 21:50 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan