Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež
11.2.2023 | Petr Prokopec
Po vyslovení jeho jména se nerozbliká žárovka každému, o to lepší je ale připomenout si jeho nejslavnější počin. Aby Francouz vyhrál GP Francie ve francouzském autě s francouzským motorem na francouzských pneumatikách, to se opravdu nestává.
Od roku 1950 se šampionátu Formule 1 zúčastnilo 772 jezdců. Někteří jako Michael Schumacher či Lewis Hamilton se nesmazatelně zapsali do historie, na jiné ale již vzpomínají pouze v jejich domovině. Mezi takové bychom mohli zařadit nejen Tomáše Engeho, ale rovněž Jean-Pierra Jabouille. I když se sluší dodat, že francouzský závodník má na rozdíl od toho českého na kontě hned dvě vítězství. První z nich je přitom známější než sám Jabouille, ovšem z velké části díky bitvě o jiné než jeho první místo.
Než se nicméně k Velké ceně Francie z roku 1979 vrátíme, musíme bohužel zmínit smutnou aktualitu. Jabouille totiž 2. února ve věku 80 let zemřel. Jeho kariéra byla spojena hlavně s francouzskými značkami jako Alpine, Renault a Peugeot. Ve Formuli 1 zazářil hlavně ve své domovině, neboť jak v průběhu závodu, který se jel na okruhu v Dijonu, poznamenal komentátor Murray Walker, „francouzský jezdec ve francouzském voze s francouzským motorem a na francouzských pneumatikách vede ve francouzské velké ceně“.
Jabouille závod dotáhl do úspěšného konce, pročež si připsal zmiňovanou první výhru v F1. Šlo také o první vítězství v šampionátu pro Renault a první, jakého kdy dosáhl monopost s přeplňovaným motorem. „Ohledně turb přitom zpočátku panovala velká skepse, zvláště u konkurenčních týmů. Stálo za tím ovšem mnoho důvodů. Výkon motoru byl ideálně dostupný pouze na rovinkách, zatímco v zatáčkách vám chyběl. Jednotka navíc běžela hladce jen v chladném počasí, za horka byla bezútěšná,“ zavzpomínal kdysi Jabouille.
Přeplňované jednotky tak provázela značná nespolehlivost, což nakonec vedlo k tomu, že se jezdec v F1 příliš neprosadil. Ještě během sezóny 1979 totiž získal další dvě pole position, ovšem kvůli technickým problémům na vítězství nedosáhl. To se mu povedlo až následující rok v Rakousku, měsíc na to však kvůli zlomenému zavěšení havaroval v Kanadě. Při incidentu si nicméně zlomil obě nohy, a léčba neprobíhala zrovna optimálně. Když se pak v roce 1981 do několika závodů ani nezvládl kvalifikovat, v F1 skončil.
„V té době byla pozice jezdce posunuta hodně dopředu. To ovšem znamenalo, že nohy dostaly zásah i při sebemenším nárazu. Já byl po kolizi v autě zaklíněn po nějakých 30 minut,“ dodal dále Jabouille. Na čas pak dokonce se závoděním skončil zcela, než se ve druhé polovině 80. let vrátil s Peugeotem do vytrvalostních závodů. V roce 1992 a 1993 pak dokonce ve slavně čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans pokaždé dosáhl třetího místa.
Jak jsme nicméně uvedli na začátku, mimo Francii zůstává Jabouille už spíše zapomenut. Na rozdíl od onoho závodu ve Francii, který představoval tolik prvenství. O jeho zápis do historie se nicméně postarali spíše René Arnoux a později zesnulý Gilles Villeneuve. Druhý zmíněný se totiž po startu dostal před vítěze kvalifikace, kterým byl Jabouille, zatímco jeho soupeř na Ferrari naopak klesl na devátou příčku. Z té se nicméně postupně vrátil zpátky na třetí místo.
Jabouille se mezitím znovu ujal vedení, za jeho zády však začala zuřit neskutečná bitva, hlavně v posledních třech kolech. Arnoux se totiž nejprve dostal na druhé místo, než ho v předposledním kole začal zlobit motor. Toho Villeneuve využil a dostal se před něj. Poslední kolo pak dvojice absolvovala takřka bok po boku, než byl Arnoux v jedné zatáčce příliš široký, zatímco jeho soupeř zvládl zůstat na vnitřku a stříbrnou příčku uhájil.









Francouzský závodník Jean-Pierre Jabouille jako první v F1 zvítězil s vozem s přeplňovaným motorem. Následující sezónu si nicméně zlomil obě nohy, což výrazně ovlivnilo jeho kariéru. S monopostem značky se nicméně setkal i v roce 2017, kdy Renault slavil čtyřicetileté výročí svého vstupu do šampionátu. Foto: Renault
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 9 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru včera 10:49
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 5 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 6 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 8 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 9 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.02. 13:53 - denis
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93