Zklamání z nového sporťáku Toyoty dál dělá z majitelů předchozí generace boháče

Mysleli jsme si, že jde o bezprostřední reakci na nepříliš vřelé přijetí novinky a že ceny budou časem opadat. Nestalo se, další kus byl vydražen za miliony.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zklamání z nového sporťáku Toyoty dál dělá z majitelů předchozí generace boháče

14.3.2020 | Petr Prokopec

Zklamání z nového sporťáku Toyoty dál dělá z majitelů předchozí generace boháče

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mysleli jsme si, že jde o bezprostřední reakci na nepříliš vřelé přijetí novinky a že ceny budou časem opadat. Nestalo se, další kus byl vydražen za miliony.

Když se na počátku loňského roku ukázala nová Toyota Supra, většina lidí nad ní ohrnula nos. Mohlo za to fakt, že je málo Toyotou a až moc BMW. Jeho techniku pod kapotu svých strojů instaluje i takový Morgan, jenže stále ji dopřává alespoň vlastní obal. Kritika Toyoty směřuje hlavně k tomu, že Supru ze Z4 udělala v podstatě jen vyměněním pár dílů karoserie a přelepením znáčků. Její ikonický předchůdce přitom představoval kvintesenci japonského přístupu k vývoji sportovních aut.

Celá situace tak vedla k tomu, že předchozí model s interním označením A80 prakticky ze dne na den výrazně vzrostl na hodnotě. Zájem hlavně o nezprzněné exempláře prosté jakýchkoliv úprav je enormní, a pokud mají navíc nízký nájezd, vyvažují je lidé zlatem. Pro důkaz nemusíme chodit daleko - na víkendové aukci v Amelia Island se vydražil černý exemplář za neskutečných 137 200 dolarů (cca 3,1 milionu Kč). Předchozí majitel si tak nyní rázem může koupit hned dvě novinky a ještě mu zbude na benzin.

Důvody, proč se cena vyšplhala tak vysoko, jsou dva, a oba jsme zmínili výše. Kousek z roku 1993 od svého vzniku najel pouze 9 897 mil (15 924 km). Přesto se na něj jen neprášilo v garáži, vůz celou dobu dostával tu nejlepší péči. Navíc jej až do loňského roku, kdy se kupé s odnímatelným střešním panelem chopil významný sběratel, jej vlastnil původní kupec.

Je přitom otázkou, zda pro něj zachovalá, ale jinak zcela standardní a nikterak modifikovaná Supra nebyla dostačující či na ní jen chtěl vydělat. Druhé možnosti bychom se ale vůbec nedivili, neboť prozatím jakákoliv neupravená Supra, jež byla od loňského debutu nové generace prodána, vyšla dalšího majitele v pořadí na neskutečný ranec. Koneckonců loni se na aukci Amelia Island prodal kousek z roku 1994 dokonce za 173 600 USD (asi 3,9 milionu Kč).

Můžeme jen spekulovat, zda ceny porostou i nadále, vše bude určovat poměr nabídky a poptávky. Zájem je momentálně veliký, i když nová generace tu postarší po stránce dynamické poráží na plné čáře. Ovšem starší Toyotu Supra si nyní opravdu nikdo za takové peníze nekupuje na ježdění. Velmi pravděpodobně tedy budeme zakrátko mluvit o ještě vyšších sumách.


Zklamání z nového sporťáku Toyoty dál dělá z majitelů předchozí generace boháče - 1 - Toyota Supra 1993 aukce Amelia Island 01Zklamání z nového sporťáku Toyoty dál dělá z majitelů předchozí generace boháče - 2 - Toyota Supra 1993 aukce Amelia Island 02Zklamání z nového sporťáku Toyoty dál dělá z majitelů předchozí generace boháče - 3 - Toyota Supra 1993 aukce Amelia Island 03Zklamání z nového sporťáku Toyoty dál dělá z majitelů předchozí generace boháče - 4 - Toyota Supra 1993 aukce Amelia Island 05Zklamání z nového sporťáku Toyoty dál dělá z majitelů předchozí generace boháče - 5 - Toyota Supra 1993 aukce Amelia Island 06Zklamání z nového sporťáku Toyoty dál dělá z majitelů předchozí generace boháče - 6 - Toyota Supra 1993 aukce Amelia Island 07
Toyota Supra čtvrté generace ve standardním stavu a s nízkým nájezdem je stále velmi drahým zbožím, paradoxně za to může odhalení nemastné a neslané novinky

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše