Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je auto Vladimira Putina z dob, kdy dělal tajného agenta KGB a kryl se Stasi
23.1.2021 | Mirek Mazal
Auta Vladimira Putina z dob, kdy byl ruským prezidentem nebo premiérem, jsou dobře známá. Ale čím jezdil ještě v době, kdy dělal pro KGB a v kapse měl i průkazku Stasi?
Ruský prezident Vladimir Vladimirovič Putin se poslední desítky let nemusí zajímat o vlastní garáž, protože má k dispozici auto i s řidičem. Těžko říci, jestli před desítkami let za volantem modré Volhy tušil, kam až to dotáhne, z agenta KGB se ale na každý pád stal neotřesitelný vládce Ruska. A jeho bývalé auto nyní hledá nového majitele.
Na prodej se tedy nabízí Volha GAZ-24, která měla dnes nejvyššího představitele Ruské federace za prvního majitele. Oblíbený model používaný vládními agenturami, taxikáři nebo záchrannými složkami začali vyvíjet v roce 1960 jako nástupce Carevny. A Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod jej v letech 1967 až 1992 produkoval ve velkém.
Existovalo několik verzí a některé dokonce dosahovaly maximální rychlosti až 200 km/h. Do útrob se dostala se synchronizovaná čtyřstupňová manuální převodovka, počítalo se i s automatem, ale jeho vývoj nebyl nikdy dokončen. Přední náprava se musela pravidelně mazat, protože její konstrukce pocházela ještě z Carevny (jako většina dílů u prvních sérií). A ani zadní provedení nebylo technické absolutorium - tuhou zadní nápravu doplnila listová péra bez příčné stabilizace. Vpředu i vzadu byly použity pouze bubnové brzdy, kotouče přišly s vyššími verzemi od roku 1982.
Tato Volha byla jedním z nejdéle vyráběných automobilů v socialistických zemích. A protože byla velmi oblíbená mezi pohlaváry, neměla v socialistickém bloku konkurenci. Vůz se vyznačoval velice pohodlným a prostorným interiérem s měkkým pérováním. Poslední vůz opustil výrobní linku v roce 1992 a nahrazen byl modelem GAZ 31029.
Ještě než se tak stalo, koupil si jeden exemplář Putin a používal jej právě až do roku 1992. Bylo to skutečně jeho soukromé auto, na které si podle vlastních slov vydělal díky dietám z NDR, kde pracoval mezi léty 1985 a 1990. Putin tedy sloužil u zpravodajské služby v Drážďanech pod rouškou postu ředitele Drážďanského sněmovního svazu SSSR-NDR. Měl i průkazku Stasi, aby lépe zapadl a během mise byl povýšen do hodnosti podplukovníka. Po zhroucení východoněmeckého režimu se Putin vrátil do SSSR a ve službách KGB dále působil na oddělení mezinárodních vztahů Leningradské státní univerzity. Z ušetřených peněz si koupil Volhu a jezdil s ní třeba na zahradu, jak dokládá vzácná dobová fotografie.
Začátkem devadesátých let začínal narůstat mocenský vliv bývalého špióna a nutnost vlastnictví soukromého vozu nebyla na prvním místě. Putin tedy dále využíval služebních aut a Volhy se zbavil, nicméně zůstala jako odkaz na období formování nového mezinárodního systému. Dnes už si zdatný geopolitický hráč v čele největší země světa na svůj GAZ 24 možná ani nevzpomene, ale současný majitel ho udržel ve výborném stavu a nabízí jej ke koupi. Vůz prošel renovací s cílem zachovat autenticitu a kupujícímu na cestu přidá i prezidentův portrét.
Bývalá Putinova Volha pochází z roku 1972, takže ji koupil jako ojetou, dnes ale vypadá, jako by včera přijela z prezentační výstavy veteránů. Na délku měří sedan přezdívaný sovětský Mercedes celkem 4 735 milimetrů, na šířku 1 800 milimetrů a na výšku 1 490 milimetrů. Benzínový čtyřválec o objemu 2,5 litru dával výkon 72 kW (98 koní). Zajímavý kus pro sběratele rarit, největší radost z transakce by mohli mít zarputilí rusofilové, kterých ani u nás jich není málo. Cenu si prodávající nechává pro sebe, ale čekejme snadno sedmimístnou cifru v korunách.



Minulost Vladimira Putina coby agenta KGB, který používal i průkazku východoněmecké Stasi, je dobře zmapována. Že tehdy jezdil Volhou, už se ví o dost méně
Bývalé auto současného prezidenta Ruska je nyní na prodej. Dosavadní majitel ji nechal zrestaurovat a jako bonus nabízí obrázek Putina, jak šlechetné
Zdroj: KB Smirnova
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
před 3 hodinamiMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici včera 15:50
- Pre GP Mugello včera 10:00
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu 18.6.2025
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
Nejnovější články
Lewis Hamilton se rozplývá nad novým vrcholným Ferrari, zákazníci to ale obvykle vidí docela jinak
před 2 hodinamiPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
před 3 hodinamiAuto, které EU už roky zkouší zabít svými absurdními pravidly, se do Evropy znovu dokázalo vrátit oknem
před 4 hodinamiŠéf Mercedesu pod tlakem definitivně odpískal nahrazení spalovacích aut elektrickými. Asi bude lepší nabízet obojí, říká po sérii fiasek
před 5 hodinamiSupersport za 75 milionů je pro majitele taková katastrofa, že chce po ujetí 441 km auto vrátit za plnou cenu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva