Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash test Mercedes Citan: Kangoo s hvězdou u Euro NCAP zrovna nezářilo
25.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) NCAP nechal tentokrát řízeně zbortit pouze jeden vůz. I po eliminaci nesmyslů v jeho metodice ale Mercedes Citan nedopadl nejlépe.
Jak se vyvíjí vzájemná spolupráce koncernů Daimler a Renault-Nissan, která zahrnuje také značky Smart, Infiniti, Samsung či Dacia, vědí nejlépe asi jen zaměstnanci, co však můžeme říci téměř se stoprocentní jistotou, je, že Němci zřejmě nebudou mít radost z výsledku aktuálního nárazového testu Euro NCAP dodávky Citan, postavené na základech francouzského protějšku Renault Kangoo.
Abychom zbytečně nedramatizovali, předně připomínáme, že tříhvězdičkový výsledek ve zkoušce bruselské agentury nemusí zákonitě znamenat propadák a nálepku ďáblova povozu. Permanentní změny metodiky Euro NCAP bez adekvátního promítnutí těchto úprav do konečného verdiktu a podle nás přehnané přikládání váhy pro ochranu posádky nedůležitým anebo okrajovým faktorům, vyústilo do nekompatibility starších a nových výsledků a odsouvání na vedlejší kolej toho skutečně důležitého.
Přes to všechno ale můžeme to podstatné z protokolu měření pořád vyčíst, a tak se místo šermování hvězdičkami i nyní zaměříme na konkrétní čísla a hodnocení dílčích parametrů.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledního crash testu Euro NCAP

Mercedes Citan
Podobně jako v některých starších případech, také zde se ukazuje, že Citan má k pojízdné rakvi poměrně daleko, nicméně je nutné říci, že některé snímače konkrétních testovacích figurín dostaly hodně zabrat. Už frontální náraz na deformovatelnou překážku se čtyřicetiprocentním překrytím ukázal, že jeden z nejnovějších Mercedesů rozhodně neprojde testem jako nůž máslem a zdaleka nedostojí standardům svých větších sourozenců. Především v případě řidiče elektronika zaregistrovala mezní hodnoty v oblasti hrudníku a pravé nohy. Euro NCAP doslova píše, že „některé struktury palubní desky představují riziko pro kolena a stehenní kosti cestujících různé výšky“.
Slavně nedopadl ani pokus nárazu zezadu, kdy se rychlost pohybu krční páteře a hlavy směrem k opěrce znovu přiblížila ke krajnímu limitu, podstatně hůře si však Citan vedl při simulovaných nehodách zboku. Srážka s maketou vozu i vržení na sloup ukázaly nedostatky způsobené v samotné konstrukci. Citan sice je vybaven bočními a hlavovými airbagy, ty se však opakovaně zachytávaly o horní úchyt bezpečnostního pásu, čímž nebyly schopny adekvátně plnit svůj úkol. Obzvláště náročnější kontakt se stromem nebo sloupem hrozí nedostatečnou ochranou hrudníku, což již uznal také Mercedes a přislíbil, že chybu napraví.
Při bočním testu se navíc ukázalo, že se při nárazu vytvořila mezera mezi sloupkem B a přední hranou posuvných dveří, což bylo komisaři vyhodnoceno jako místo potenciálního poranění končetin. Co se týče ochrany dětských pasažérů, zde Euro NCAP nemá k naměřeným hodnotám žádné připomínky, je zde ale poznámka o nemožnosti vypnout airbag spolujezdce, což zamezuje instalaci dětské sedačky proti směru jízdy.
Nedokážeme přesně říci, jestli by Citan dostal podle metodiky z roku 2011 čtyři hvězdy, každopádně o jednu z pěti jednoznačně přišel kvůli nedostatečně ochraně chodců. Příď vozu, včetně předního okna a sloupků A dnes musí získat minimálně 60 procent bodů, pokud chce automobilka pomýšlet na nejvyšší možný počet hvězd. To se ale Mercedesu nepodařilo, když zaostal za limitem o čtyři procenta, ačkoli opět musíme zdůraznit, že s pasivní bezpečností posádky dané nijak nesouvisí.
Přestože zde máme vůz postavený na platformě Renaultu (automobilky známé svým sběrem pětihvězdičkových výsledků) a logem Mercedesu (který si na bezpečnosti rovněž zakládá), je zřejmé, že ani jedno není zárukou ničeho. Citanu nepochybně ublížil fakt, že jeho základy byly vyvíjené podle starší metodiky testů, ale i kdybychom odhlédli od méně důležité ochrany chodců, Daimler má pořád co vysvětlovat.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu Citan
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Zoe na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 5 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 54 minutami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před hodinou
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 3 hodinami
Norové nakoupili pro MHD stovky čínských autobusů, až po tajné prohlídce zjistili, že jsou v nich zadní vrátka dovolující vzdálené ovládání
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
