Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy nejmenších aut: pojízdným rakvím vévodí Renault Twizy
4.6.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Club Car Villager, Ligier Ixo, Renault Twizy a Tazzari Zero sice mohou na veřejné silnice, ochranu posádce však zajistit nedovedou.
Máme tu nové kolo crash testů Euro NCAP, protentokrát však na bruselskou organizaci nebudeme nahlížet se zvednutým obočím, i když ani v případě nejnovějších nárazových zkoušek si nejsme úplně jisti, jak moc vážně je myslí. Na rozdíl od výsledků Mercedesu třídy C a Hyundai i10, kdy jsme přemítali nad tím, co vše je shnilého ve státě belgickém, si nyní spíše klademe otázku, jak velký smysl má některá ze zkoušených „aut” s vážnou tváří posílat proti zdi - na paškál si totiž NCAP vzal malé čtyřkolky, které někdy nejde označit ani za městské vozy.
Za zmíněným pojmenováním nehledejte vozy osazené systémem 4x4. Anglický název „quadricycle“ místo toho odkazuje na ekonomický dopravní prostředek, který může legálně na veřejné silnice, ovšem k jeho řízení nepotřebujete plnohodnotný řidičský průkaz. Evidovány jsou přitom dvě kategorie, kdy první zvaná L6e počítá s hmotností nižší než 350 kg a maximálkou 45 km/h. Druhá L7e pak již rychlostní limit nezmiňuje, vozítka však musí být těžší než zmíněných 350 kilo.
Právě tyto čtyřkolky pro své majitele pochopitelně nepředstavují na silnicích svatyni bezpečí a nemělo být překvapením, když rovnou zmíníme, že pojízdná rakev by vám mohla nabídnout i vyšší ochranu. Je totiž uzavřená ze všech stran. V případě některých vozítek je tento stav na pováženou, u jiných je spíše otázkou, kolik toho na silnicích najezdí - častěji je najdeme třeba na golfovém hřišti.
Ať už se na toto díváte jakkoli, právě kvůli demonstrování minimální pasivní bezpečnosti provedl Euro NCAP u čtveřice těchto vozítek relativně standardní nárazové testy, kdy čelně se bouralo celou přídí do bariéry při rychlosti 50 km/h. Ve stejném tempu pak probíhaly i boční nárazy, protentokráte však padesátkou „uháněla“ mobilní bariéra. Podle komisařů Euro NCAP totiž právě tyto testy reprezentují situace, do kterých se čtyřkolky mohou zaplést na veřejných silnicích.
Samotné výsledky vám představíme za malou chvíli, přičemž jak je naším dobrým zvykem, vozítka probereme v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Videopředstavení výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Club Car Villager
Začínáme čtyřmístným elektromobilem, který dosahuje nejvyšší rychlosti 35 km/h. Jelikož ovšem váží poměrně tučných 541 kilo, spadá do výše položené kategorie čtyřkolek. Kladeny by tak na něj měly být ty nejvyšší nároky, jeho výsledky však odpovídají pravému opaku. Z možného maxima 16 bodů totiž vozítko získalo při čelním nárazu pouhé dva, přičemž kritika mířila především na strukturu, jež se po kontaktu s bariérou totálně zdeformovala. Volant se navíc posunul o půl metru směrem k hrudníku řidiče, čímž vzniklo riziko smrtelného zranění. Mimo to pak bylo zaznamenáno zvýšené nebezpečí i v oblasti krku a páteře.
V případě bočního nárazu pak Club Car dopadl ještě hůře (jakkoliv to zisk 9 bodů ze 16 nenaznačuje), při nárazu totiž došlo k vychýlení horní části těla figuríny mimo vozítko. V reálném světě by tak opětovně hrozilo až smrtelné poranění. Na druhou stranu je však třeba vyzdvihnout zejména přední tříbodové pásy, které po absolvování obou dvou testů zůstaly v jednom kuse. To by nemělo být neobvyklé, jak si ovšem za chvíli řekneme, ne vždy pásy vydrží.
Tabulka s klíčovými výsledky Club Car Villager

Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Club Car Villager na stránkách Euro NCAP.
Ligier Ixo
Další pán na „holení“ mění elektrický pohon za benzinový, který mu umožňuje dosáhnout nejvyšší rychlosti 70 km/h. Navíc svým pasažérům nabízí kompletní karoserii, která by na první pohled měla nabízet o poznání vyšší ochranu. Ligier Ixo však získal při čelním nárazu rovněž pouhé dva body, neboť téměř došlo k oddělení spodního dveřního sloupku a horního okenního rámu. Při bočním nárazu (za který mu náleží 7,9 bodů ze šestnácti) se pak ulomily dveře a otevřelo víko zavazadlového prostoru.
I v tomto případě můžeme poreferovat o kvalitě bezpečnostních pásů, ty se však zároveň mohou stát také zdrojem smrtelného zranění. Při čelním nárazu totiž došlo k posunutí sedadla, díky čemuž se z pásů stala jakási oprátka. Mimo to pak komisaři shledali nebezpečným dozadu posunutý volant, nejhorší kritiku ovšem schytal zlomený středový sloupek po nárazu bočním. Jeho spodní část totiž kompletně vyvrátila sedadlo řidiče, který tak přišel o veškerou oporu a stal by se jen volně poletujícím kusem masa.
Tabulka s klíčovými výsledky Ligieru Ixo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Ligieru Ixo na stránkách Euro NCAP.
Renault Twizy
Po malém benzinovém intermezzu jsme zpět u elektrického pohonu, který v případě Renaultu Twizy vyvine nejvyšší rychlost 80 km/h. Řidič má navíc k dispozici čtyřbodový bezpečnostní pás (spolujezdec „jen“ tříbodový) a dokonce i airbag. Absence dveří však není dobrá při bočním nárazu, kdy stejně jako v případě Club Caru dochází k vychýlení horní části těla figuríny mimo vůz. Mimo to pak hrozilo i poranění od odletujících úlomků karoserie, ve výsledku tak francouzská čtyřkolka získává jen pouhých 7 bodů z 16.
O poznání lépe dopadly crash testy přední části vozítka, neboť hlava testovací figuríny nevykazovala jediný šrám. Na druhou stranu však kolena byla vystavena tvrdé struktuře palubní desky, zvýšené nebezpečí pak hrozí i krčním partiím. Opravdu pevně zafixovaná sedadla a bezpečnostní pásy totiž opětovně vytvářely jakousi šibenici. Výsledných šest bodů je však nejvyšším ohodnocením v rámci tohoto kola crash testů Euro NCAP, jistou úroveň ochrany tedy Twizy nabízí.
Tabulka s klíčovými výsledky Renaultu Twizy
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Twizy na stránkách Euro NCAP.
Tazzari Zero
Jsme u posledního „účastníka zájezdu“, přičemž asi rovnou můžeme uvést, že právě elektromobil Tazzari Zero je tím vozítkem, u kterého došlo k přetržení bezpečnostního pásu. Není tedy třeba dodávat, že při čelním nárazu nebyla hlava řidiče uchráněna od nárazu do volantu. Mimo to se směrem do kabiny přesunul paket baterií, načež se v ohrožení ocitly rovněž spodní partie - sice nikoliv přímo v testu, podle komisařů by však v reálném světě k poranění nohou došlo. Tazzari je totiž schopné dosáhnout maximálky 100 km/h, což představuje dvojnásobek rychlosti, při které k bourání do pevné překážky docházelo.
V rámci bočních crash testů pak stejně jako v případě Ligieru pevná karoserie svádí k důvěře v maximální ochranu, při nárazu však dveře rovněž odlétly. Vzhledem ke špatné kvalitě zmíněných bezpečnostních pásů tak komisaři Euro NCAP naznačili, že by mohlo dojít k vyvržení řidiče mimo vozítko. Zisk osmi bodů z 16 bychom tak mohli nazvat opravdu překvapivým.
Tabulka s klíčovými výsledky Tazzari Zero
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Tazzari Zero na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1