Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
5 věcí, které byste měli vědět o největší hvězdě Autosalonu ve Frankfurtu 2017
14.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Většinu ostatních novinek zastínil tak moc, že se mluvilo skoro jen o něm. Řekli jsme vám toho o něm hodně, jeho duchovní otec teď prozradil ještě víc.
Silniční Formule 1, tedy nový Mercedes-AMG Project One, byla představena v předvečer autosalonu ve Frankfurtu. I u nás se stala bezpečně nejsledovanější novinkou, která vypálila, vlastně stále vypaluje rybník většině ostatních exponátů. Dodat k ní zdánlivě není co, u premiéry byla ale přítomen také René-Christopher Wollmann, duchovní otec projektu. A ten umí prozradit i věci, o nichž se tiskové materiály nezmiňují.
Wollmann se v minulosti podepsal třeba pod Mercedes SLS AMG Electric Drive, nyní však elektrifikaci dotahuje na zcela novou úroveň. Byl to právě on, na koho se šéf divize z Affalterbachu Tobias Moers obrátil s úkolem vyvinout vůbec první firemní hybridní hypersport. Jeho tajemnější zákoutí nám nyní Wollman přiblíží v pěti bodech.
1. Vlastně to není hypersport
Dle šéfa projektu bychom o novince neměli smýšlet jako o hypersportu, který byl odvozen od závodního speciálu. Podle něj jde o plnohodnotný závoďák, který kvůli zisku registračních značek musel přistoupit na určité kompromisy. Máme tu tedy airbagy či světlomety, stejně jako systémy, jež se starají o redukci emisí. Ač se to dopředu předpokládalo, vzhled nakonec nebyl definován jen aerodynamikou, do hry vstoupila i estetika.
Ve Frankfurtu se ukázala verze blízká produkčnímu vozu, očekávat tedy zjevně můžeme ještě drobné změny. Nicméně koncepce zahrnující jeden spalovací šestiválec o objemu 1,6 l a čtyři elektromotory se již měnit nebude. Stejně jako skutečnost, že každá pohonná jednotka má svou vlastní baterii, jejíž kapacita je vůči monopostu F1 čtyřnásobná. Vše nakonec i proto, že vůz musí vydržet mnohem více než pár dvouhodinových závodů.
2. Z Formule 1 tu není jen motor
Právě kvůli každodenní použitelnosti Wollman popisuje novinku „spíše jako silniční vůz než Formuli 1“. To jsou poněkud protichůdná slova vůči výše zmíněnému, nicméně zmiňuje to hlavně v souvislosti s podvozkem, který se musí vypořádat s mnohem méně kvalitním povrchem než jaký mají závodní okruhy. Project One proto užívá speciální tlumiče, které mají též kořeny v F1.
Zajímavé je, že nejsou přímo od Mercedesu, vyvinula je firma Multimatic, která dodává třeba i konkurenčnímu Red Bullu. Důvod je prostý - podvozkové díly od Multimaticu používá i nový Ford GT, a tak má tato kanadská firma více zkušeností s úpravou techniky ef-jedniček pro silniční auta. V tomto případě jde o tlumiče DSSV (Dynamic Suspension Spool Valve), jaké se v motorsportu užívají od roku 2002. Kromě toho pak můžeme zmínit ještě nahrazení klasických stabilizátorů vzpěrou zahnutou směrem k levé straně vozu, jež má odvádět lepší práci při stabilizaci vozu.
3. F1 je to uvnitř, zvnějšku jde spíše o speciál z Le Mans
Dostáváme se k designu, který se nám během představení zdál být vcelku nenápaditý. Nemysleli jsme tím, že by Project One nebyl zrovna pohledným vozem, nicméně po všech avízech jsme zkrátka čekali něco více - něco ve stylu Astonu Martin Valkyrie. To byl ale vlastně dle Wollmanna záměr, inspirací totiž byly spíše prototypy z Le Mans než samotné monoposty F1, ačkoliv jejich odladěnou pohonnou jednotku novinka používá.
Project One tedy prolétl aerodynamickým tunelem, díky čemu karoserii naprosto všude zdobí aktivní spoilery. Ty se zvedají za účelem navýšení přítlaku tím výše, čím více řidič sešlapuje plynový pedál. Kromě toho hypersport užívá kol s karbonovými vsuvkami, jež mají vylepšovat aerodynamiku ve vyšších rychlostech a zároveň napomáhat s odvětráváním podběhů. Kromě toho přispívají - stejně jako kompozitní karoserie k nízké hmotnosti vozu.
4. Přes svou nekompromisnost obelstí i omezení vjezdu do center
Stále více se blíží doba, kdy vozům s pouze spalovacím motorem nebude umožněn vjezd do center mnoha měst. Ano, nejde sice o nejbližší budoucnost, nicméně Mercedes chce být připraven i na tu vzdálenější. Proto novinka zvládá i 25 kilometrů čistě na elektřinu. Není to sice mnoho a dá se předpokládat, že jedno razantní sešlápnutí plynu energii zcela vyčerpá, nicméně to již úřady zajímat nebude - důležité je, že Project One dokáže, alespoň teoreticky, dojet do garáže „bez emisí“.
5. Chcete ho? Máte smůlu
Jsme u posledního bodu, jimž je dostupnost. Či respektive nedostupnost. O čem jsme v době představení mohli jen spekulovat, to nyní Wollmann definitivně potvrdil. Mercedes vyrobí pouze 275 exemplářů, nicméně zájem byl více než čtyřnásobný. Zákazníci jsou již vybráni, AMG tedy muselo přes 800 lidí obvolat s velmi špatnou zprávou. Od roku 2019 tedy můžeme čekat nemalý ruch na trhu s „ojetinami“...





















Nový král hypersportů se ukázal naživo...
...stejně tak si ale můžeme nový Mercedes-AMG Project One prohlédnout i na oficiálních fotkách
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Joe Roberts (American Racing): „Věk je blbost!“ včera 17:13
- Statistiky MotoGP 2025: Čísla nelžou včera 10:55
- Arona Caneta (25) lákají jak Ducati tak BMW včera 10:00
- Agostini chválí Márqueze – kritika fanoušků Rossiho včera 03:27
- Jezdci MotoGP od Ducati testovali na Balaton Ringu 6.8.2025
Nejnovější články
První test už to říká naplno: Tohle nové Audi je horší než jeho předchůdce
před hodinouFiat dál zkouší dělat ze svých levných aut Maserati pro chudé, asi to na lidi funguje
včeraČíňané se chlubí bezpečností své novinky tak absurdně, že se před ní musí třást i řidiči náklaďáků
včeraAudi padá stále hlouběji. Po kolapsu zisků sahá dealerům na marže, přinese to další zdražení a další pád
včeraPrvní majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.08. 00:48 - Truck Daškam
- Volkswagen obecne 08.07. 21:21 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.07. 20:53 - řidičBOB
- Onboard videa 08.07. 16:04 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.07. 11:08 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.06. 15:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch
- Rychlodotazy 08.06. 10:15 - řidičBOB