Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Absolutní downsizing: Škoda Yeti 1,8 TSI končí, silný 2,0 TDI též
7.3.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Když objemnější motor nahradí,méně objemný, podobně výkonný, bývá to smutné. Když ten objemný zmizí z nabídky zcela, je to ještě smutnější.
Patrně jste zaznamenali, že nejsme zrovna příznivci downsizingu. Nikoli absolutními, to bychom nebyli o nic lepší než ti, kteří jej zatvrzele hájí, faktem ale je, že většinou přínosem pro zákazníka není. Je následkem příliš horlivých snah Evropské unie (a nejen té) o snížení papírové spotřeby aut za každou cenu, které si za oběť vzaly třeba i atmosféricky plněné motory. Že tento vývoj někdy nabírá velmi bizarní podoby, jsme naznačili v článku pojednávajícím o nahrazení jednotky 1,2 TSI od VW tříválcem 1,0 TSI. Už tak downsizovaný motor se dočká dalšího zmenšení, i když ten stávající nikoho neuráží - rozhodně ne stran svého objemu, počtu válců či spotřeby paliva.
Z dosavadního vývoje se zdá, že motory budou zmenšovány až do chvíle, kdy nebudou žádné, alespoň ne ty spalovací. V těchto případech se ale pořád bavíme o situaci, kdy je jeden motor nahrazován jiným, kdy třeba místo šestiválcového třílitru dostane čtyřválcový dvoulitr s turbem nebo místo čtyřválcové 1,2 vám bude naservírován tŕíválcový litr. Tuto evoluci ale někdy lze také přeskočit a objemný či výkonný motor v nabídce nahradit... ničím.
Nazvěme to „absolutním downsizingem” a také jeho případy můžeme v současném světě zaznamenat. Že se takový případ dotkl i české Škody, jsme naznačili už přes týden v souhrnu jejích menších ženevských novinek, v záplavě asi stovky článků, které jsme vám ze Ženevy přinesli ale mohla tato informace snadno zapadnout. Navíc nebyla úplná a zcela jednoznačná.
Pokud jste ji tedy nezaznamenali, nebo prahnete po dalších detailech, pak vězte Škoda Yeti se v rámci tzv. modelové péče, rozumějte každoročních změn v nabídce jednotlivých modelů probíhajících v květnu, dočká zcela nové palety motorů. Že bude mít v nabídce silnější 1,2 a 1,4 TSI nebo jiné 2,0 TDI, opět obvykle výkonnější, asi urazí málokoho. Důsledkem těchto změn je ale i okleštění nabídky o dva nejvýkonnější motory.
Nehledejme za tím jen bruselský komplot, i když možná ano, ale primárně trochu jiný, ne „spotřebový”. Hlavním důvodem je nutný přechod motorů na ty plnící normu Euro 6 (spotřeby resp. emisí CO2 se netýká) a také to, že předloni faceliftovaný Yeti už není nejmladší. Automobilka zkrátka musela motory vyměnit a pro změnu se nerozhodla u těch, které se zřejmě příliš dobře neprodávají - je to nákladné a pro poslední rok či dva prodeje to zřejmě nemá ekonomický smysl u každého.
Na seznamu druhů zralých na vyhynutí se tak ocitly motory 1,8 TSI s výkonem 160 koní a 2,0 TDI se 170 koňmi. Oba z nabídky od května vypadnou. Že benzinový 1,8 TSI třebaže se v našem testu předvedl ve velmi dobrém světle poptává málokdo, snad i věříme, i když občas nějaký na silnici vidíme. Nejsilnější TDI se jeví být žádanějším, ale ani u něj to nestačilo na přežití.
Tento stav „vypichujeme” proto, že nyní ještě je možnost tyto verze objednat a pokud po některým z nových Yeti v těchto verzích toužíte, je nejvyšší čas navštívit dealera. Podobné novinky, jak jsme též uvedli se týkají i řady Rapid, tam ale naopak dojde k absolutnímu upsizingu - skončí starý tříválcový motor 1,2 s atmosférickým plněním, opět proto, že na normu Euro 6 nebyl „povýšen”. Jeho absence ale snad litovat třeba není, jakkoli též má své výhody, třeba v nenáročné údržbě. K výměně části motorů pak dojde také u modelu Octavia, tomu se ale úplné odstranění některého z nich z nabídky vyhne zcela, naopak přibude nová verze RS 230.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.

































































































Škoda Yeti 1,8 TSI se v nabídce po faceliftu příliš dlouho neohřála, letos skončí bez náhrady
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 8 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Ford chce rozjet revoluci ve výrobě aut, dnes je ale vyrábět neumí. Letos vyhlásil už 104. svolávací akci!
20.8.2025Lamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
20.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Mercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
20.8.2025Němečtí dealeři odhalili čachry s prodeji elektromobilů, ve skutečnosti vůbec nejsou takové, jak naznačují oficiální čísla
20.8.2025
Živá témata na fóru
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 12:39 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 09:17 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch