Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Absolutní downsizing: Škoda Yeti 1,8 TSI končí, silný 2,0 TDI též
7.3.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Když objemnější motor nahradí,méně objemný, podobně výkonný, bývá to smutné. Když ten objemný zmizí z nabídky zcela, je to ještě smutnější.
Patrně jste zaznamenali, že nejsme zrovna příznivci downsizingu. Nikoli absolutními, to bychom nebyli o nic lepší než ti, kteří jej zatvrzele hájí, faktem ale je, že většinou přínosem pro zákazníka není. Je následkem příliš horlivých snah Evropské unie (a nejen té) o snížení papírové spotřeby aut za každou cenu, které si za oběť vzaly třeba i atmosféricky plněné motory. Že tento vývoj někdy nabírá velmi bizarní podoby, jsme naznačili v článku pojednávajícím o nahrazení jednotky 1,2 TSI od VW tříválcem 1,0 TSI. Už tak downsizovaný motor se dočká dalšího zmenšení, i když ten stávající nikoho neuráží - rozhodně ne stran svého objemu, počtu válců či spotřeby paliva.
Z dosavadního vývoje se zdá, že motory budou zmenšovány až do chvíle, kdy nebudou žádné, alespoň ne ty spalovací. V těchto případech se ale pořád bavíme o situaci, kdy je jeden motor nahrazován jiným, kdy třeba místo šestiválcového třílitru dostane čtyřválcový dvoulitr s turbem nebo místo čtyřválcové 1,2 vám bude naservírován tŕíválcový litr. Tuto evoluci ale někdy lze také přeskočit a objemný či výkonný motor v nabídce nahradit... ničím.
Nazvěme to „absolutním downsizingem” a také jeho případy můžeme v současném světě zaznamenat. Že se takový případ dotkl i české Škody, jsme naznačili už přes týden v souhrnu jejích menších ženevských novinek, v záplavě asi stovky článků, které jsme vám ze Ženevy přinesli ale mohla tato informace snadno zapadnout. Navíc nebyla úplná a zcela jednoznačná.
Pokud jste ji tedy nezaznamenali, nebo prahnete po dalších detailech, pak vězte Škoda Yeti se v rámci tzv. modelové péče, rozumějte každoročních změn v nabídce jednotlivých modelů probíhajících v květnu, dočká zcela nové palety motorů. Že bude mít v nabídce silnější 1,2 a 1,4 TSI nebo jiné 2,0 TDI, opět obvykle výkonnější, asi urazí málokoho. Důsledkem těchto změn je ale i okleštění nabídky o dva nejvýkonnější motory.
Nehledejme za tím jen bruselský komplot, i když možná ano, ale primárně trochu jiný, ne „spotřebový”. Hlavním důvodem je nutný přechod motorů na ty plnící normu Euro 6 (spotřeby resp. emisí CO2 se netýká) a také to, že předloni faceliftovaný Yeti už není nejmladší. Automobilka zkrátka musela motory vyměnit a pro změnu se nerozhodla u těch, které se zřejmě příliš dobře neprodávají - je to nákladné a pro poslední rok či dva prodeje to zřejmě nemá ekonomický smysl u každého.
Na seznamu druhů zralých na vyhynutí se tak ocitly motory 1,8 TSI s výkonem 160 koní a 2,0 TDI se 170 koňmi. Oba z nabídky od května vypadnou. Že benzinový 1,8 TSI třebaže se v našem testu předvedl ve velmi dobrém světle poptává málokdo, snad i věříme, i když občas nějaký na silnici vidíme. Nejsilnější TDI se jeví být žádanějším, ale ani u něj to nestačilo na přežití.
Tento stav „vypichujeme” proto, že nyní ještě je možnost tyto verze objednat a pokud po některým z nových Yeti v těchto verzích toužíte, je nejvyšší čas navštívit dealera. Podobné novinky, jak jsme též uvedli se týkají i řady Rapid, tam ale naopak dojde k absolutnímu upsizingu - skončí starý tříválcový motor 1,2 s atmosférickým plněním, opět proto, že na normu Euro 6 nebyl „povýšen”. Jeho absence ale snad litovat třeba není, jakkoli též má své výhody, třeba v nenáročné údržbě. K výměně části motorů pak dojde také u modelu Octavia, tomu se ale úplné odstranění některého z nich z nabídky vyhne zcela, naopak přibude nová verze RS 230.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.

































































































Škoda Yeti 1,8 TSI se v nabídce po faceliftu příliš dlouho neohřála, letos skončí bez náhrady
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
dnesIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Muž najel se Škodou Octavia I přes 1 milion km, zvládl to s původním motorem i spojkou. To se asi podiví tomu, co si teď koupil
před 3 hodinamiStudie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
před 5 hodinamiNejméně jeden miliardář vlastnící extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
před 6 hodinamiTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
před 8 hodinamiBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 20:10 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.21. 17:47 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 08.21. 14:31 - pavproch
- Volkswagen obecne 08.21. 12:31 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda