Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Airbus chystá vrtulník, který uprostřed letu dokáže vypnout motor, přesto chce dosáhnout rychlosti až 420 km/h
3.8.2024 | Petr Prokopec
Byl by to vůbec nejrychlejší stroj svého druhu, který by navázal na stále platný rekord letu z roku 2013. Říká si příznačně Racer a je přímým pokračováním programu, jehož součástí se kromě vysoké rychlosti stala i vysoká provozní efektivita.
Jakkoli se primárně věnujeme automobilům, fascinováni jsme i jinými objekty, které se pohybují po zemi, po vodě či ve vzduchu. Jedním z nich je Eurocopter X3, experimentální helikoptéra, která 7. července 2013 dosáhla rychlosti 472 km/h. Tím byl stanoven neoficiální rekord, který dodnes nebyl překonán. X3 o pouhý rok později zamířila do leteckého muzea ve francouzské vesničce Saint-Victoret. Společnost Eurocopter, jejíž kořeny sahají až k Louisi Blériotovi, se ovšem této slávy již nedožila. V roce 2000 se totiž stala součástí Airbusu.
Evropský mezinárodní koncern se tři léta po odchodu X3 rozhodl na tento program navázat, a to novým typem experimentální helikoptéry Racer. Název je zkratkou pro Rapid and Cost-Effective Rotorcraft, tedy jinak pro rychlý a cenově efektivní prostředek poháněný rotorem. Airbus totiž v případě novinky necílí pouze na překonání rekordu, učinit tak chce s pomocí daleko menšího množství paliva. A jak se prozatím zdá, je na velmi dobré cestě, neboť vrtulník má nalétáno již devět hodin.
Něco takového na první pohled úplně neohromí, zvláště když projekt odstartoval v již zmíněném roce 2017. Tehdy se na letecké show v Paříži ukázal první prototyp, na panenský let ovšem došlo až letos 25. dubna. Za vším pochopitelně stojí snaha Airbusu dosáhnout na jedné straně vysoké rychlosti a na druhé nízké spotřeby, což se vzájemně neslučuje. RACER je totiž optimalizován na cestovní rychlost přes 400 km/h, která je o 50 procent vyšší než u ostatních helikoptér.
Souběžně s tím by ovšem novinka měla při rychlosti 241 km/h spotřebovat o 25 procent méně paliva než konkurence, při tempu 333 km/h pak o 15 procent méně. Lety, na které došlo v květnu, potvrdily, že něco takového je nejen možné, ale že lze zajít ještě dále. Racer totiž zvládl velmi agresivní manévry a dosáhl rychlosti 305 km/h, k čemuž potřeboval o 400 koní méně než konvenční vrtulníky. Oba jeho motory v dané chvíli jely pouze na polovinu svého potenciálu.
Na základě původních plánů se Airbus chtěl do konce roku dostat na rychlost alespoň 410 km/h, tento milník ale společnost již překonala - 21. června Racer letěl rychlostí ještě o 10 km/h vyšší. Opravdu klíčový test je ovšem naplánován na příští rok. Novinka je totiž osazena hned dvěma motory Safran Aneto-1X, přičemž ten hlavní dokáže snížit otáčky o 15 procent a tím šetřit palivo. Druhý je nicméně možné deaktivovat zcela, a to přímo ve vzduchu.
Svým způsobem se tak i do oblak dostává technologie vypínání některých válců, jimiž jsou mnohá moderní auta již nějaký ten pátek osazena. Tím se ale zatím s tímto velmi zajímavým projektem musíme rozloučit, další informace totiž nejsou k dispozici. Jisté je jen to, že tentokrát by Airbus nechtěl skončit pouze u jednoho prototypu, který bude nakonec umístěn v muzeu. V plánu je naopak sériová výroba a nasazení ve všech možných oblastech od té civilní až po záchranářskou.





RACER se poprvé ukázal již v roce 2017, teprve letos ovšem došlo na panenský let. Opravdu klíčový test je ovšem naplánován až na příští rok, kdy má dojít k vypnutí jednoho z motorů. Poté se ukáže, zda je vrtulník nejen rychlý, ale také úsporný. Foto: Airbus Helicopters, tiskové materiály
Zdroj: Airbus Helicopters
Bleskovky
Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
včeraŘidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025Rusové nezaváhali a poprask okolo setkání Trumpa s Putinem a jeho daru využili ke stvoření limitované edice motorek
20.9.2025
Nejnovější články
Před 10 léty se den pýchy VW změnil v okamžik hanby, která trvá dodnes. Zneužívá jí kdekdo
včeraÚplně poslední skutečné Lambo může být vaše. Vypadá všelijak, i tak na něj potřebujete obrovské peníze
včeraRolls-Royce ukázal nový motor V12 s výkonem 2 222 koní, který je šetrný k přírodě. A pak že to nejde
včeraJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
včera„Nikdy neodstoupím, nikdy!” Jeden z nejvyšších šéfů BMW říká, že se spalovacími motory nikdy neskončí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva