Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Airbus chystá vrtulník, který uprostřed letu dokáže vypnout motor, přesto chce dosáhnout rychlosti až 420 km/h
3.8.2024 | Petr Prokopec
Byl by to vůbec nejrychlejší stroj svého druhu, který by navázal na stále platný rekord letu z roku 2013. Říká si příznačně Racer a je přímým pokračováním programu, jehož součástí se kromě vysoké rychlosti stala i vysoká provozní efektivita.
Jakkoli se primárně věnujeme automobilům, fascinováni jsme i jinými objekty, které se pohybují po zemi, po vodě či ve vzduchu. Jedním z nich je Eurocopter X3, experimentální helikoptéra, která 7. července 2013 dosáhla rychlosti 472 km/h. Tím byl stanoven neoficiální rekord, který dodnes nebyl překonán. X3 o pouhý rok později zamířila do leteckého muzea ve francouzské vesničce Saint-Victoret. Společnost Eurocopter, jejíž kořeny sahají až k Louisi Blériotovi, se ovšem této slávy již nedožila. V roce 2000 se totiž stala součástí Airbusu.
Evropský mezinárodní koncern se tři léta po odchodu X3 rozhodl na tento program navázat, a to novým typem experimentální helikoptéry Racer. Název je zkratkou pro Rapid and Cost-Effective Rotorcraft, tedy jinak pro rychlý a cenově efektivní prostředek poháněný rotorem. Airbus totiž v případě novinky necílí pouze na překonání rekordu, učinit tak chce s pomocí daleko menšího množství paliva. A jak se prozatím zdá, je na velmi dobré cestě, neboť vrtulník má nalétáno již devět hodin.
Něco takového na první pohled úplně neohromí, zvláště když projekt odstartoval v již zmíněném roce 2017. Tehdy se na letecké show v Paříži ukázal první prototyp, na panenský let ovšem došlo až letos 25. dubna. Za vším pochopitelně stojí snaha Airbusu dosáhnout na jedné straně vysoké rychlosti a na druhé nízké spotřeby, což se vzájemně neslučuje. RACER je totiž optimalizován na cestovní rychlost přes 400 km/h, která je o 50 procent vyšší než u ostatních helikoptér.
Souběžně s tím by ovšem novinka měla při rychlosti 241 km/h spotřebovat o 25 procent méně paliva než konkurence, při tempu 333 km/h pak o 15 procent méně. Lety, na které došlo v květnu, potvrdily, že něco takového je nejen možné, ale že lze zajít ještě dále. Racer totiž zvládl velmi agresivní manévry a dosáhl rychlosti 305 km/h, k čemuž potřeboval o 400 koní méně než konvenční vrtulníky. Oba jeho motory v dané chvíli jely pouze na polovinu svého potenciálu.
Na základě původních plánů se Airbus chtěl do konce roku dostat na rychlost alespoň 410 km/h, tento milník ale společnost již překonala - 21. června Racer letěl rychlostí ještě o 10 km/h vyšší. Opravdu klíčový test je ovšem naplánován na příští rok. Novinka je totiž osazena hned dvěma motory Safran Aneto-1X, přičemž ten hlavní dokáže snížit otáčky o 15 procent a tím šetřit palivo. Druhý je nicméně možné deaktivovat zcela, a to přímo ve vzduchu.
Svým způsobem se tak i do oblak dostává technologie vypínání některých válců, jimiž jsou mnohá moderní auta již nějaký ten pátek osazena. Tím se ale zatím s tímto velmi zajímavým projektem musíme rozloučit, další informace totiž nejsou k dispozici. Jisté je jen to, že tentokrát by Airbus nechtěl skončit pouze u jednoho prototypu, který bude nakonec umístěn v muzeu. V plánu je naopak sériová výroba a nasazení ve všech možných oblastech od té civilní až po záchranářskou.





RACER se poprvé ukázal již v roce 2017, teprve letos ovšem došlo na panenský let. Opravdu klíčový test je ovšem naplánován až na příští rok, kdy má dojít k vypnutí jednoho z motorů. Poté se ukáže, zda je vrtulník nejen rychlý, ale také úsporný. Foto: Airbus Helicopters, tiskové materiály
Zdroj: Airbus Helicopters
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
před hodinouUnikly nové informace o nástupci současného BMW 3 včetně nové M3, fanoušky nepotěší hned dvakrát
před 2 hodinamiNejnovější Mercedes je ztělesněním všeho, co je dnes s legendární německou značkou špatně
před 4 hodinamiOpravdu „americkej kýbl” překoná absolutní rekord Nürburgringu? Dlouholetý technik GM říká, že ano, jen jinak, než si myslíte
před 5 hodinamiDevastace a sebemrskačství až do hořkého konce: Škoda ukáže novou Octavii v podobě, o níž ví, že vzbudí rozpaky. A klidně na ní prodělá
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 11:21 - Předseda
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 10:14 - Zajda
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch