Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Airbus stvořil největší propadák mezi moderními letadly, slibného stroje letos prodal jen jeden kus
6.12.2023 | Petr Prokopec
Měl řešit kritiku aerolinek mířící na jeho předchůdce. Přišel se skutečně úspornějšími motory a je celkově efektivnější, výrobce ale poněkud přestřelil s doletem, na jehož oltář obětoval počet sedadel. A teď zjišťuje, že A330neo prakticky nikdo nechce, zvlášť ve verzi 800.
V 80. letech minulého století začal Airbus pracovat na nových modelech A330 a A340. Na panenský let první zmíněné verze došlo v listopadu 1992, o necelé dva roky později pak letoun zamířil k prvnímu zákazníkovi, jímž byly aerolinky Air Inter. Firma následně vyrobila stovky dalších kusů, od klientely však často slýchala také výtky směřující k motorům. Jednotky od General Electric, Pratt and Whitney či Rolls-Royce byly totiž považovány za nepříliš ekonomické. Airbus proto začal pracovat na nové verzi A330neo, která by tyto nedostatky vyřešila.
Nové provedení se ukázalo v roce 2014, a to hned ve dvou variantách. A330-800 zvládá přepravit 257 lidí až na vzdálenost 15 090 kilometrů, zatímco Airbus A330-900 má kapacitu 287 lidí, s nimiž uletí maximálně 13 330 km. Pohon obou verzí má na starosti motor Trent 7000 od Rolls-Royce, který nahradil předchozí jednotku Trent 700. Britský výrobce nicméně jejich dodávku pozdržel, neboť měl problémy s životností agregátu Trent 1000, na kterém byla sedmitisícovka založena.
Přestože se Britové obávali, že v důsledku toho dojde na odchod klientely, nakonec se potvrdila slova někdejšího šéfa Rolls-Roycu Warrena Easta. Ten mluvil o příkladné spolehlivosti, která nakonec v reálu dosáhla 99,9 procenta. Kromě toho je motor Trent 7000 také o 11 procent úspornější než předchozí agregát, a to přesto, že jeho hmotnost vzrostla o 285 kilo z 6 160 na 6 445 kg. Stojí za tím hlavně jeho vysokotlaký kompresor, který lépe udržuje stabilitu a tím zmenšuje spotřebu hlavně při krátkých letech.
Právě jisté nesrovnalosti v konstrukci a parametrech motorů a záměrech Airbusu ovšem nakonec vedly k tomu, že hlavně z verze A330-800 se stalo naprosté fiasko. Evropská multinárodní společnost totiž letoun koncipovala jako dálkový, nicméně největší benefity v rámci spotřeby přicházely při letech krátkých. V té chvíli ovšem nebylo dosaženo toho, co požadovaly aerolinky - tedy aby došlo ke snížení nákladů, jenž by vedly ke zlevnění letenek. Svůj zájem proto upřely jen k verzi A330-900.
Airbus s delším doletem tak má od roku 2014 na kontě pouze 12 objednávek, z čehož letos byla učiněna jen jedna. A to ke všemu už v dubnu. Kdo za ní stojí, již společnost nezveřejnila. Mluví se nicméně o některém z největších světových boháčů, který letoun pochopitelně nekoupil kvůli komerčním letům, ale jen pro sebe. Potvrdit ale tyto zvěsti nemůžeme, na rozdíl od počtu dodaných kusů - z oněch 12 je v provozu jen 7 letadel, 2 pak byla dodána letos.
To byl možná i důvod, proč se Airbus na jaře chlubil optimistickou zprávou o světlých zítřcích. Ty ovšem ve finále nejsou spojené ani s verzí A330-900, byť má na kontě 311 objednávek a 105 dodaných strojů. Vůči těmto číslům totiž stojí Boeing 787-9, který je největším konkurentem Airbusu a v jehož případě objednávky již dosáhly 1 176 kusů, z čehož 606 bylo dodáno. Všechno to jsou ale hausnumera vedle jediného letos prodaného A330-800 soukromému kupci.



A330-800 má dosud na kontě pouze 12 objednávek, z toho letos došlo jen na jednu jedinou. Stát by za ní navíc měla soukromá osoba, nikoli kterákoli z aerolinek. Foto: Airbus, tiskové materiály
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025Rusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nástupce Rey u Yamahy: Kostky jsou vrženy včera 14:45
- Superpole získal Mattia Casadei, 19. Vostatek včera 14:30
- V Motegi na čele Bezzecchi včera 12:18
- Salač musí do opravného Q1 včera 11:42
- Ducati Panigale V4 R 2026: poprvé s technikou z MotoGP včera 11:40
Nejnovější články
VW musel zasáhnout v reakci na nezájem o své elektrické modely, z nastalé situace viní všechny, jen ne sám sebe
před 9 hodinamiNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
před 10 hodinamiNová spalovací verze Fiatu 500 dokázala zdánlivě nemožné. Je současně nejrychlejší i nejpomalejší v nabídce celého motoru
včeraNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včeraČíňané nepřeháněli, jejich další klon je ztělesněnou noční můrou Rolls-Roycu
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.26. 23:17 - abgx1
- IT poradna 09.26. 20:16 - Brus
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.26. 16:23 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 15:03 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB