Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Airbus stvořil největší propadák mezi moderními letadly, slibného stroje letos prodal jen jeden kus
6.12.2023 | Petr Prokopec
Měl řešit kritiku aerolinek mířící na jeho předchůdce. Přišel se skutečně úspornějšími motory a je celkově efektivnější, výrobce ale poněkud přestřelil s doletem, na jehož oltář obětoval počet sedadel. A teď zjišťuje, že A330neo prakticky nikdo nechce, zvlášť ve verzi 800.
V 80. letech minulého století začal Airbus pracovat na nových modelech A330 a A340. Na panenský let první zmíněné verze došlo v listopadu 1992, o necelé dva roky později pak letoun zamířil k prvnímu zákazníkovi, jímž byly aerolinky Air Inter. Firma následně vyrobila stovky dalších kusů, od klientely však často slýchala také výtky směřující k motorům. Jednotky od General Electric, Pratt and Whitney či Rolls-Royce byly totiž považovány za nepříliš ekonomické. Airbus proto začal pracovat na nové verzi A330neo, která by tyto nedostatky vyřešila.
Nové provedení se ukázalo v roce 2014, a to hned ve dvou variantách. A330-800 zvládá přepravit 257 lidí až na vzdálenost 15 090 kilometrů, zatímco Airbus A330-900 má kapacitu 287 lidí, s nimiž uletí maximálně 13 330 km. Pohon obou verzí má na starosti motor Trent 7000 od Rolls-Royce, který nahradil předchozí jednotku Trent 700. Britský výrobce nicméně jejich dodávku pozdržel, neboť měl problémy s životností agregátu Trent 1000, na kterém byla sedmitisícovka založena.
Přestože se Britové obávali, že v důsledku toho dojde na odchod klientely, nakonec se potvrdila slova někdejšího šéfa Rolls-Roycu Warrena Easta. Ten mluvil o příkladné spolehlivosti, která nakonec v reálu dosáhla 99,9 procenta. Kromě toho je motor Trent 7000 také o 11 procent úspornější než předchozí agregát, a to přesto, že jeho hmotnost vzrostla o 285 kilo z 6 160 na 6 445 kg. Stojí za tím hlavně jeho vysokotlaký kompresor, který lépe udržuje stabilitu a tím zmenšuje spotřebu hlavně při krátkých letech.
Právě jisté nesrovnalosti v konstrukci a parametrech motorů a záměrech Airbusu ovšem nakonec vedly k tomu, že hlavně z verze A330-800 se stalo naprosté fiasko. Evropská multinárodní společnost totiž letoun koncipovala jako dálkový, nicméně největší benefity v rámci spotřeby přicházely při letech krátkých. V té chvíli ovšem nebylo dosaženo toho, co požadovaly aerolinky - tedy aby došlo ke snížení nákladů, jenž by vedly ke zlevnění letenek. Svůj zájem proto upřely jen k verzi A330-900.
Airbus s delším doletem tak má od roku 2014 na kontě pouze 12 objednávek, z čehož letos byla učiněna jen jedna. A to ke všemu už v dubnu. Kdo za ní stojí, již společnost nezveřejnila. Mluví se nicméně o některém z největších světových boháčů, který letoun pochopitelně nekoupil kvůli komerčním letům, ale jen pro sebe. Potvrdit ale tyto zvěsti nemůžeme, na rozdíl od počtu dodaných kusů - z oněch 12 je v provozu jen 7 letadel, 2 pak byla dodána letos.
To byl možná i důvod, proč se Airbus na jaře chlubil optimistickou zprávou o světlých zítřcích. Ty ovšem ve finále nejsou spojené ani s verzí A330-900, byť má na kontě 311 objednávek a 105 dodaných strojů. Vůči těmto číslům totiž stojí Boeing 787-9, který je největším konkurentem Airbusu a v jehož případě objednávky již dosáhly 1 176 kusů, z čehož 606 bylo dodáno. Všechno to jsou ale hausnumera vedle jediného letos prodaného A330-800 soukromému kupci.



A330-800 má dosud na kontě pouze 12 objednávek, z toho letos došlo jen na jednu jedinou. Stát by za ní navíc měla soukromá osoba, nikoli kterákoli z aerolinek. Foto: Airbus, tiskové materiály
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 5 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 3 hodinamiŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
před 4 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 5 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 6 hodinamiŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom