Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Airbus stvořil největší propadák mezi moderními letadly, slibného stroje letos prodal jen jeden kus
6.12.2023 | Petr Prokopec
Měl řešit kritiku aerolinek mířící na jeho předchůdce. Přišel se skutečně úspornějšími motory a je celkově efektivnější, výrobce ale poněkud přestřelil s doletem, na jehož oltář obětoval počet sedadel. A teď zjišťuje, že A330neo prakticky nikdo nechce, zvlášť ve verzi 800.
V 80. letech minulého století začal Airbus pracovat na nových modelech A330 a A340. Na panenský let první zmíněné verze došlo v listopadu 1992, o necelé dva roky později pak letoun zamířil k prvnímu zákazníkovi, jímž byly aerolinky Air Inter. Firma následně vyrobila stovky dalších kusů, od klientely však často slýchala také výtky směřující k motorům. Jednotky od General Electric, Pratt and Whitney či Rolls-Royce byly totiž považovány za nepříliš ekonomické. Airbus proto začal pracovat na nové verzi A330neo, která by tyto nedostatky vyřešila.
Nové provedení se ukázalo v roce 2014, a to hned ve dvou variantách. A330-800 zvládá přepravit 257 lidí až na vzdálenost 15 090 kilometrů, zatímco Airbus A330-900 má kapacitu 287 lidí, s nimiž uletí maximálně 13 330 km. Pohon obou verzí má na starosti motor Trent 7000 od Rolls-Royce, který nahradil předchozí jednotku Trent 700. Britský výrobce nicméně jejich dodávku pozdržel, neboť měl problémy s životností agregátu Trent 1000, na kterém byla sedmitisícovka založena.
Přestože se Britové obávali, že v důsledku toho dojde na odchod klientely, nakonec se potvrdila slova někdejšího šéfa Rolls-Roycu Warrena Easta. Ten mluvil o příkladné spolehlivosti, která nakonec v reálu dosáhla 99,9 procenta. Kromě toho je motor Trent 7000 také o 11 procent úspornější než předchozí agregát, a to přesto, že jeho hmotnost vzrostla o 285 kilo z 6 160 na 6 445 kg. Stojí za tím hlavně jeho vysokotlaký kompresor, který lépe udržuje stabilitu a tím zmenšuje spotřebu hlavně při krátkých letech.
Právě jisté nesrovnalosti v konstrukci a parametrech motorů a záměrech Airbusu ovšem nakonec vedly k tomu, že hlavně z verze A330-800 se stalo naprosté fiasko. Evropská multinárodní společnost totiž letoun koncipovala jako dálkový, nicméně největší benefity v rámci spotřeby přicházely při letech krátkých. V té chvíli ovšem nebylo dosaženo toho, co požadovaly aerolinky - tedy aby došlo ke snížení nákladů, jenž by vedly ke zlevnění letenek. Svůj zájem proto upřely jen k verzi A330-900.
Airbus s delším doletem tak má od roku 2014 na kontě pouze 12 objednávek, z čehož letos byla učiněna jen jedna. A to ke všemu už v dubnu. Kdo za ní stojí, již společnost nezveřejnila. Mluví se nicméně o některém z největších světových boháčů, který letoun pochopitelně nekoupil kvůli komerčním letům, ale jen pro sebe. Potvrdit ale tyto zvěsti nemůžeme, na rozdíl od počtu dodaných kusů - z oněch 12 je v provozu jen 7 letadel, 2 pak byla dodána letos.
To byl možná i důvod, proč se Airbus na jaře chlubil optimistickou zprávou o světlých zítřcích. Ty ovšem ve finále nejsou spojené ani s verzí A330-900, byť má na kontě 311 objednávek a 105 dodaných strojů. Vůči těmto číslům totiž stojí Boeing 787-9, který je největším konkurentem Airbusu a v jehož případě objednávky již dosáhly 1 176 kusů, z čehož 606 bylo dodáno. Všechno to jsou ale hausnumera vedle jediného letos prodaného A330-800 soukromému kupci.



A330-800 má dosud na kontě pouze 12 objednávek, z toho letos došlo jen na jednu jedinou. Stát by za ní navíc měla soukromá osoba, nikoli kterákoli z aerolinek. Foto: Airbus, tiskové materiály
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Bentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před hodinouPoláci sestrojili létající motorku jako z Hvězdných válek, chtějí ji sériově vyrábět a prodávat
včeraKarta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia
včeraNěmci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
včeraFirma, ve které VW loni utopil 44 miliard, po ohlášení výsledků dál ztrácí svou hodnotu, VW do ní musí přisypat dalších 22 miliard
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva