Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 4 hodinami | Petr Prokopec
Kdyby šlo o auto za lákavou cenu definované technickými vlastnostmi, které vás pošlou do kolen, dá se i ono dvouleté zpoždění chápat. Ale na co přesně se tady čekalo? Navíc se bavíme o po kusech vyráběném voze za 7 milionů korun, nic z toho nezní přesvědčivě.
Cadillac byl kdysi jednou z nejluxusnějších značek světa, tedy přímý konkurent britských automobilek Bentley a Rolls-Royce či německého Maybachu. Nicméně v posledních dekádách spíš už jen těžil ze své někdejší pověsti, místo aby ji reálně udržoval při životě s pomocí adekvátních novinek. Nedá se však říci, že by se Američané nesnažili - třeba v roce 2003 se pochlubili naprosto úchvatným konceptem Sixteen, který pod enormně dlouhou přední kapotou skrýval 13,6litrový šestnáctiválec s 1 014 koňmi.
Automobilka sice neplánovala, že by přímo Sixteen šel do sériové výroby, produkční model však předznamenávat měl - jen by u něj Američané použili osmiválec standardně a dvanáctiválec za příplatek. Z těchto plánů ovšem sešlo, stejně jako se ukázaly být lichými další spalovací pokusy. A proto se Cadillac rozhodl, že zpátky na Olymp jej vynese elektrický pohon. Z toho důvodu značka původně osmiválcový koncept Escala z roku 2016 přepracovala na elektromobil a oznámila jeho výrobu.
Jen málokterá cesta je však delší než ta, kterou musel urazit právě Cadillac. Ten totiž v návaznosti na elektrickou Escalu přišel v roce 2022 s dalším konceptem, a sice 5,5metrovým liftbackem Celestiq. Automobilka tehdy tvrdila, že kusovou výrobu rozjede hned následující podzim, ovšem místo toho přišla série průtahů. Na uspokojení prvního zákazníka tak dochází až nyní, přičemž podle publikované fotky se majitel rozhodl pro hnědý exteriér i kabinu. Možná ne náhodou, protože víc než cosi hnědého kombinace klíčových vlastností tohoto auta nepředstavuje.
K tomu se sluší dodat, že Cadillac má pro každého klienta vyhrazeného zástupce značky a dokonce i designéra, s nimiž dotyčný může pracovat na své specifikaci, v důsledku čehož by neměly vzniknout dva ani vzdáleně podobného kusy. Něco takového by přitom výrobu prodražilo i nad rámec ne zrovna nízké ceny, která startuje na zhruba 340 tisících dolarech neboli na 7,24 milionu korun. Proto značka investovala do montážní linky ve Warrenu neuvěřitelných 81 milionů dolarů (1,72 miliardy korun).
Šasí modelu Celestiq skládá z šesti celků, které jsou na nové lince svařeny dohromady. Kromě toho byl u mnoha dílů z nerez oceli, hliníku či titanu využit 3D tisk. I to napomáhá oné individualizaci, byť ta se netýká pohonného ústrojí. V jeho prospěch ovšem zapracovaly zmiňované odklady, neboť Cadillac během nich navýšil velikost paketu na 111 kWh. To je ale pořád o ničem, ekvivalent asi 23litrové nádrže na naftu je u takové silniční jachty výsměch.
Vnitřek pak staví hlavně na displejích, přičemž ten suplující palubku je roztažen od jednoho sloupku k druhému a má na šířku 55 palců. Středovou konzoli vpředu pak opanovalo 11palcové „řídicí“ centrum, zatímco vzadu je 8palcové. Doplňují jej pak ještě dva 12,6palcové monitory starající se o zábavu cestujících. Ti jej přitom mohou doplnit audio systémem spárovaným s 38 nebo dokonce 42 reproduktory, stejně jako třeba se zatmavovací prosklenou střechou.
Neříkáme, že to je špatné auto, to asi nebude. Ale tohle za víc jak 7 milionů v základu? Kolik to člověku dává důvodů, aby si nekoupil skutečný britský Rolls-Royce, ne tento americký pokus o něco podobného?

První předaný Celestiq automobilka zatím ukázala jen na jediné fotce. Hnědá barva je na něm k nepřehlédnutí i tak. Foto: Cadillac
Klientela by přitom měla mít možnost volit i daleko více než jen specifický odstín karoserie a čalounění, zejména kontroverzní záď vozu tím ale nespraví. Foto: Cadillac
Zdroj: Cadillac
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 8 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 16:32
- Na čele je Filip Salač 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? včera 14:00
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejčtenější články
Kolaps Porsche pokračuje i v domácím Německu. Je na tom tak špatně, že slevy musí dávat už i na ikonické verze 911
28.5.2025Prodeje Jaguarů v Evropě se propadly téměř na nulu, z Česka se ale v tomto prostředí stává hotové království divokých koček
28.5.2025Francouzům asi přeskočilo, další novinkou Alpine je otylá absurdita s hmotností nejmíň 2,1 tuny
28.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Automobilka chtěla během pár let přejít jen na elektromobily. Teď investuje 19,5 miliardy, aby od roku 2027 vyráběla nové motory V8
28.5.2025
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom