Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Američané s Japonci vyvinuli nový typ pneumatik, jsou nadějí pro české silnice
8.7.2020 | Petr Prokopec
Také pneumatiky skrývají možná až překvapivě mnoho prostoru pro elektronické inovace. Nový systém vyvinutý ve spolupráci Microsoftu a Bridgestonu nesleduje jen tlak v pneu.
Pneumatiky jsou dlouhodobě jednou z nejvíce podceňovaných součástí auta. Je to do jisté míry překvapivé, zvláště s ohledem na to, jak velkou péči lidé věnují třeba koupi nových bot. Když ale totéž mají učinit v případě vozu, nechávají spíše namísto rozumu promlouvat svou peněženku. Ač tedy jde o jediný komponent zajišťující kontakt aut s vozovkou, snaží se na něm maximálně uspořit. A nejde tu pouze o hledání co nejlevnějších kousků, zanedbávaná je naneštěstí i veškerá další péče.
Aktuálně existují hned čtyři oblasti, kde hrozí riziko. A zatímco monitoring tlaku v pneumatikách, jenž je povinný ve všech nových vozech vyrobených a prodávaných v Evropě po roce 2012, se zvládá vypořádat s poklesem tlaku, na opotřebení či nerovnoměrné sjetí již musíte dávat pozor sami. Právě tato oblast je ovšem motoristy často zanedbávána, byť je třeba dodat, že alespoň k nějakým snahám dochází. Ovšem poškození už spousta lidí nepozná, a tak ani neřeší.
Pomocnou ruku se řidičům nyní rozhodl podat Bridgestone, která za pomoci Microsoftu vyvinul nový typ pneumatik pracující se systémem TDMS (Tyre Damage Monitoring System) monitorujícím právě poškození pneumatik. K tomu přitom může dojít jak odřením o obrubník, tak najetím na hřebík či třeba do díry. Ty jsou hlavně v Česku poměrně běžnou záležitostí, ovšem ani tak prakticky žádný z motoristů po jejich trefení pneumatiky nikterak důkladně nekontroluje. Navíc poškození se nemusí projevit ihned.
TDMS nicméně využívá všech senzorů instalovaných ve voze, aby je spároval s daty uloženými na cloudové platformě MCVP Microsoftu. Následně pak za pomoci pokročilých algoritmů dokáže vysledovat, zda jsou s daným místem spojeny jakékoliv nepřesnosti či anomálie. Podle Bridgestone systém zároveň i zaznamená, kdy a kde k poškození došlo. Cestáři by tak měli být okamžitě upozorněni na nevyhovující stav určitého úseku, který by tak mohl být rychleji opraven.
Podle obou gigantů aktuálně na trhu není žádný jiný adekvátní produkt, přičemž veškeré podobné vyžadují instalaci dodatečného hardwaru. Microsoft si však, jak již bylo řečeno, vystačí jen se senzory, které již v moderních vozech instalované jsou. Zapotřebí nicméně je, aby výrobce vozu napojen na onu platformu MCVP. Tu jako základ pro svůj vlastní cloud užívá třeba Volkswagen, vozy německé automobilky tak nejspíše budou pneumatikami s TDMS osazeny jako jedny z prvních.
Lze už jen dodat, že dle Bridgestone stojí poškození pneumatik za 30 procenty všech nehod, které jsou s obutím spojené. Po zavedení nového systému lze tedy očekávat snížení počtu nehod způsobených pneumatikami, což pro řadu lidí bude představovat nemalé úspory v rámci rodinných rozpočtů. Dá se ale čekat, že za komplexní monitoring pneumatik bude třeba oproti konkurenčním systémům sledujícím pouze pokles tlaku nejspíše připlácet.




Bridgestone ve spolupráci s Microsoftem vyvinul nový systém monitorující poškození pneumatik. Foto: [https://www.youtube.com/channel/UCnaudWBGw1d890Kokd7FbyA Bridgestone@Youtube]
Zdroje: Bridgestone, Microsoft
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 2 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
