Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
1.2.2025 | Petr Miler
Hloubku svých vlastních problémů zná dokonale jen Volkswagen sám, pokud ale přímo šéf firmy veřejně připouští, že si část německých fabrik umí představit v rukou čínských partnerů, je vidět, že situace není dobrá.
Prakticky celý poslední loňský kvartál se v automobilovém světě nesl v duchu vyjednávání vedení Volkswagenu se zástupci zaměstnanců poté, co vedení firmy varovalo, že na současné trajektorii je VW rok nebo dva před úpadkem a nejvyšší šéf společnosti dokonce řekl, že celý koncern je zralý na bankrot už teď. Nevíme, do jaké míry to bylo reflexí reality a do jaké míry projevem snad zlepšit vyjednávací pozici vedení, v každém případě to ale znamenalo, že firma donutila odbory k nebývalým ústupkům.
Ačkoli padaly hrozby dekády nevídaných stávek, VW v této bitvě drtivě vyhrál a domohl se postupného zrušení 35 tisíc pracovních míst, možnosti zbavit se továren a nikomu 7 let nezvýšit mzdu ani o haléř. Celý program „společensky odpovědných úspor” měl automobilce pomoci od 1,5 miliardy euro nákladů ročně jen na mzdách a pomoci k celkovému snížení nákladů o 15 miliard euro (377 miliard Kč) ve střednědobém horizontu. Jenže ani to nebude stačit.
Handelsblatt s odvoláním na své zdroje ve společnosti uvádí, že ani takové škrty nejsou dostatečné a „musí být hlubší”, aby firma vyšla. Už teď tak navzdory výše uvedenému odkládá své původní cíle z hlediska ziskových marží - nákladů je prostě moc a příjmů vzhledem k upadajícím prodejům zejména jí preferovaných aut málo.
A nebudou to žádné plané řeči, neboť přetrvávající komplikovanou situaci VW v rozhovoru pro Reuters připustil znovu sám generální ředitel celé skupiny Oliver Blume. Ten potvrdil zvěsti o tom, že čínští partneři automobilky mají zájem o churavějící německé závody firmy a nevyloučil, že jim je automobilka může prodat. Celou situaci ostatně vnímá kladně, byť specifické kroky zatím v plánu nejsou: „Je vždy pozitivní, když společnosti investují v Evropě. Máme s nimi blízká partnerství v Číně a samozřejmě došlo k rozhovorům, ale žádná konkrétní rozhodnutí zatím nepadla.”
Jak už zaznělo dříve, první na ráně jsou továrny v Osnabrücku a Drážďanech, tedy pomineme-li továrnu Audi v Bruselu, ta zcela skončí k poslednímu únorovému dni letošního roku. Že je tento stav dán primárně hazardní sázkou VW na zákazníky nechtěná a ekonomicky neefektivní auta v situaci, kdy otevřeně podporuje EU, která svými kroky fakticky zdražuje firmě klíčové vstupy typu energie, je bez jakýchkoli debat. Proč se tomu firma nepostaví jinak než dalšími a dalšími úsporami na místo snah o hledání větší efektivity v oblasti atraktivity svých produktů či eliminace opatření zřetelně jen uměle zvyšujících její náklady, je mimo naše chápání.

Šéf Volkswagen Group Oliver Blume připouští, že problémy firmy trvají, i když na konci roku zajistil společnosti bezprecedentní úspory v oblasti mzdových nákladů. Hlavní problém je ostatně jinde, jen si to dokázat přiznat... Foto: Volkswagen
Zdroje: Handelsblatt, Reuters, Volkswagen
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 4 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nejnovější články
Jeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 2 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 3 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 4 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 5 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha