Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund
17.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Španělská společnost Aspid postavila kolem atmosférického motoru V8 z BMW M3 GTS lehký silniční bitevník o hmotnosti pod 1 000 kg.
Letos v květnu jsme vám tlumočili doporučení španělské malosériové manufaktury Aspid „sledovat zpětná zrcátka“. Důvodem byla upoutávka na jejich nový ostrý roadster s motorem V8, jenž měl ve výrobním programu navázat na sportovní modely Sport a Supersport poháněné čtyřválci Honda. Ta chvíle právě nastala.
Majitel společnosti Ignacio Fernández Rodríguez se aktuálně pochlubil obrázky stroje nazvaného GT-21 Invictus, což znamená jediné - nepřemožený. Ačkoli jeho jméno není zrovna symbolem skromnosti, dost možná ani nepřehání. GT-21, které svými tvary a od karoserie odstávajícími předními koly symbolizuje spojení klasických kupé s výše zmiňovanými modely (velmi moderními napodobeninami Lotusu 7), nabídne skutečně impozantní parametry.
Pomalý není ani dosud produkovaný Aspid Supersport. Jeho původní japonská jednotka je doplněna mechanicky poháněným kompresorem a výsledkem je 404 koní a 326 newtonmetrů. To stačí na 250 km/h, ale hlavně při hmotnosti 740 kg akceleraci na stovku v čase jen 2,8 s.
Invictus pochází z poněkud jiného soudku. Na délku měří 4 447 mm - je tedy o 700 milimetrů delší, jeho šířka činí 1 902 mm, výška 1 226 mm a rozvor 2 560 mm a místo dvousedadlové kabiny jde o konfiguraci 2+2. Hmotnost je rovněž někde jinde, ačkoli pomocí leteckého hliníku, vysokopevnostních ocelí a kompozitových materiálů se podařilo udržet suchou hmotnost GT-21 na hranici jedné tuny - přesně 990 kg. Samotná platforma váží pouze 80 kg.
Také zde konstruktéři použili dvojitá lichoběžníková ramena, k tomu připojili odpružení typu push-rod a zdvojené, odvrtávané kotouče vpředu i vzadu o průměru 400 mm. O posádku se navíc stará do struktury vozu integrované bezpečnostní klec a řidič má k dispozici ESP, ABS a v nouzi nejvyšší i adaptivní airbag.
Při pohledu na čísla motoru není pochyb, odkud pochází. Vidlicový osmiválec s rozevřením 90 stupňů a objemu 4 361 centimetrů krychlových byl původně určen pro kupé BMW M3 GTS a sedan M3 CRT. Má vrtání 92 mm, zdvih 82 mm a při kompresním poměru 12:1 vyprodukuje při 8 300 ot./min rovných 450 koní a 440 newtonmetrů má na klikové hřídeli při 3 900 ot./min.
Pro Aspid je asi důležité, že plní normu EU5, pro majitele zase jeho schopnosti uvést tuto lehkou váhu do pohybu nebývalým způsobem. Firma uvádí čas akcelerace na stovku pod tři vteřiny, 160 km/h za 6,8 sekundy a zrychlení na 200 km/h by nemělo trvat déle než 10,6 s. Chybí akorát údaj, jestli jde o časy dosažitelné ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou anebo klasickým šestistupňovým manuálem. Maximální rychlost byla stanovena na 305 km/h a stejně působivě vypadá také hodnota příčného zrychlení - Aspid GT-21 zvládne na devatenáctkách vpředu a dvacítkách vzadu příčné zrychlení 1,6 g.
Při těchto parametrech to patrně není ta nejdůležitější cennost, nicméně Invictus je schopen do svého zavazadlového prostoru pojmout kufry o objemu - na kompaktní supersport nevídaných - 275 litrů.
Aspid nehodlá vyrábět více než 250 aut ročně a podle britského Autocaru španělská firma očekává, že se jí díky tomuto projektu podaří vytvořit 200 nových pracovních míst. Za jakou cenu plánuje novinku prodávat, o tom se prozatím nezmiňují ani oficiální stránky firmy.
Při těchto tvarech a rozvoru jen 2,56 budou zadní sedačky víceméně nepoužitelné, Aspid nicméně odvážně uvádí uspořádání 2+2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejčtenější články
- Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024 - Nemoc doby: Audi se rozhodlo odpravit stále žádaný model, jeho prodeje najednou vzrostly skoro dvojnásobně
4.4.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý VW Golf VIII kombi. Auto s větším kufrem než Octavie upadlo, pořád ale má co nabídnout
4.4.2024 - Ford zrušil plány na odhalení nových elektromobilů v roce 2025, sázka na jednu kartu dál nevychází
5.4.2024 - Nová Toyota Taisor vypadá všelijak a jmenuje se podobně, ale za 217 tisíc Kč?
5.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva