Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund

(+ video) Španělská společnost Aspid postavila kolem atmosférického motoru V8 z BMW M3 GTS lehký silniční bitevník o hmotnosti pod 1 000 kg.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund

17.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Španělská společnost Aspid postavila kolem atmosférického motoru V8 z BMW M3 GTS lehký silniční bitevník o hmotnosti pod 1 000 kg.

Letos v květnu jsme vám tlumočili doporučení španělské malosériové manufaktury Aspid „sledovat zpětná zrcátka“. Důvodem byla upoutávka na jejich nový ostrý roadster s motorem V8, jenž měl ve výrobním programu navázat na sportovní modely Sport a Supersport poháněné čtyřválci Honda. Ta chvíle právě nastala.

Majitel společnosti Ignacio Fernández Rodríguez se aktuálně pochlubil obrázky stroje nazvaného GT-21 Invictus, což znamená jediné - nepřemožený. Ačkoli jeho jméno není zrovna symbolem skromnosti, dost možná ani nepřehání. GT-21, které svými tvary a od karoserie odstávajícími předními koly symbolizuje spojení klasických kupé s výše zmiňovanými modely (velmi moderními napodobeninami Lotusu 7), nabídne skutečně impozantní parametry.

Pomalý není ani dosud produkovaný Aspid Supersport. Jeho původní japonská jednotka je doplněna mechanicky poháněným kompresorem a výsledkem je 404 koní a 326 newtonmetrů. To stačí na 250 km/h, ale hlavně při hmotnosti 740 kg akceleraci na stovku v čase jen 2,8 s.

Invictus pochází z poněkud jiného soudku. Na délku měří 4 447 mm - je tedy o 700 milimetrů delší, jeho šířka činí 1 902 mm, výška 1 226 mm a rozvor 2 560 mm a místo dvousedadlové kabiny jde o konfiguraci 2+2. Hmotnost je rovněž někde jinde, ačkoli pomocí leteckého hliníku, vysokopevnostních ocelí a kompozitových materiálů se podařilo udržet suchou hmotnost GT-21 na hranici jedné tuny - přesně 990 kg. Samotná platforma váží pouze 80 kg.

Také zde konstruktéři použili dvojitá lichoběžníková ramena, k tomu připojili odpružení typu push-rod a zdvojené, odvrtávané kotouče vpředu i vzadu o průměru 400 mm. O posádku se navíc stará do struktury vozu integrované bezpečnostní klec a řidič má k dispozici ESP, ABS a v nouzi nejvyšší i adaptivní airbag.

Při pohledu na čísla motoru není pochyb, odkud pochází. Vidlicový osmiválec s rozevřením 90 stupňů a objemu 4 361 centimetrů krychlových byl původně určen pro kupé BMW M3 GTS a sedan M3 CRT. Má vrtání 92 mm, zdvih 82 mm a při kompresním poměru 12:1 vyprodukuje při 8 300 ot./min rovných 450 koní a 440 newtonmetrů má na klikové hřídeli při 3 900 ot./min.

Pro Aspid je asi důležité, že plní normu EU5, pro majitele zase jeho schopnosti uvést tuto lehkou váhu do pohybu nebývalým způsobem. Firma uvádí čas akcelerace na stovku pod tři vteřiny, 160 km/h za 6,8 sekundy a zrychlení na 200 km/h by nemělo trvat déle než 10,6 s. Chybí akorát údaj, jestli jde o časy dosažitelné ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou anebo klasickým šestistupňovým manuálem. Maximální rychlost byla stanovena na 305 km/h a stejně působivě vypadá také hodnota příčného zrychlení - Aspid GT-21 zvládne na devatenáctkách vpředu a dvacítkách vzadu příčné zrychlení 1,6 g.

Při těchto parametrech to patrně není ta nejdůležitější cennost, nicméně Invictus je schopen do svého zavazadlového prostoru pojmout kufry o objemu - na kompaktní supersport nevídaných - 275 litrů.

Aspid nehodlá vyrábět více než 250 aut ročně a podle britského Autocaru španělská firma očekává, že se jí díky tomuto projektu podaří vytvořit 200 nových pracovních míst. Za jakou cenu plánuje novinku prodávat, o tom se prozatím nezmiňují ani oficiální stránky firmy.


Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund - 1 - Aspid GT-21 Invictus 01Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund - 2 - Aspid GT-21 Invictus 02Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund - 3 - Aspid GT-21 Invictus 03Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund - 4 - Aspid GT-21 Invictus 04Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund - 5 - Aspid GT-21 Invictus 05Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund - 6 - Aspid GT-21 Invictus 06
Při těchto tvarech a rozvoru jen 2,56 budou zadní sedačky víceméně nepoužitelné, Aspid nicméně odvážně uvádí uspořádání 2+2

Zdroje: Autocar, Carscoop

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.