Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena
7.3.2024 | Petr Prokopec
Nizozemský trojnásobný šampion Formule 1 se i letos zdá být nedostižný pro kohokoli, nevyjímaje jeho týmového kolegu se stejnou technikou. Rychlejší Aston Martin se tak jeví být utopií, tohle auto ale není rychlejší, jen ho jako safety car nikdo nesmí předjet.
Pokud sledujete Formuli 1, možná jste po letošních předsezónních testech a prvních trénincích na úvodní Velkou cenu Bahrajnu dospěli k názoru, že startovní pole se zdá být poměrně vyrovnané. A že úřadující mistr světa Max Verstappen bude mít se svým Red Bullem RB20 co dělat, aby znovu usedl na trůn. Kvalifikace pořád dávala naději, technicky nejrychlejší v ní bylo Ferrari, jenže pak přišel závod a nizozemský jezdec z něj znovu udělal one man show.
Závod vyhrál s náskokem 22,457 sekundy, což je vůbec největší rozdíl v historii této velké ceny. A to je třeba se ptát, jak moc auto „ždímal”, když si s přehledem hověl na čele závodního pole. Když se v posledních fázích závodu rozhodl pojistit si další bod zajetím nejrychlejšího kola, byl v tu chvíli o 2 sekundy rychlejší než kdokoli jiný v tu chvíli na celé trati. Totální dominance, jinak to nelze nazvat.
Verstappen navíc nedosáhl jen na pole position, výhru v závodě i nejrychlejší kolo, zároveň vedl od startu až do cíle. Dosáhl tedy na svůj pátý grand slam hned v prvním závodě sezóny, což se nepodařilo nikomu od roku 2004, kdy F1 dominoval pro změnu Michael Schumacher. Pro Red Bull se pak jednalo o 114. vítězství a úspěch týmu jen podtrhl Sergio Peréz na druhém místě. Rudí býci si tedy z Bahrajnu odváží 44 bodů, tedy maximum, jaké šlo získat. Nelze se tak divit stesku Fernanda Alonsa, dle kterého je letošní mistr světa jasný a 19 jezdců bude bojovat jen o druhé místo. Mezi nimi bude i on se svým Astonem Martin, který letos není v takové formě jako loni touto dobou.
Přesto všechno se nicméně britská automobilka může pyšnit tím, že od druhého závodu nasadí vůz, který jako jediný udrží Verstappena za zády. Body do poháru konstruktérů jí však speciálně upravený Vantage nepřinese, neboť jde o safety car. Ten se pro letošek dočkal výkonnějšího motoru, dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec totiž na zadní kola posílá 665 koní a 800 Nm, tedy o 30 procent více výkonu než dřív. Stovku tak kupé osazené dále osmistupňovým automatem zdolá za 3,4 sekundy, přičemž jeho maximum činí 325 km/h.
Na veřejné silnici by přitom takové tempo bylo působivé, na závodních okruzích ale vedle ef-jedniček nejde o nic světoborného. Ostatně Verstappen i celá řada dalších jezdců si loni stěžovali na to, že safety car je příliš pomalý a zejména zatáčkami se neprotahuje tak dobře jako předchozí Mercedes-AMG GT. Proto ostatně u Astonu Martin nezvýšili pouze výkon, ale došlo i na další modifikace, kvůli kterým snad již startovnímu poli pneumatiky chladnout nebudou - poladěn byl podvozek, přeprofilování se dočkal čelní splitter a záď zdobí větší křídlo.
Vůz bude znovu kočírovat osvědčený Bernd Maylander, na kterého čeká nová sedačka i přepracovaná středová konzole, na které nechybí ani dva velké monitory. Na těch je vyobrazeno dění na dráze v reálném čase, stejně jako pozice jednotlivých aut. „Moje první dojmy jsou velmi pozitivní, neboť jsem prakticky ihned zaznamenal zlepšení v rámci ovladatelnosti i výkonu. Potřebujeme auto, které je rychlé, aby mohlo včas a bezpečně zasáhnout, a Vantage takový je,“ uvedl Maylander na adresu novinky.









Vantage F1 Safety Car je o 30 procent výkonnější než loňská verze, zároveň došlo i na změny v oblasti podvozku, aerodynamiky a interiéru. Poprvé nasazen bude tento víkend v Saudské Arábii, přičemž Verstappen by jej již za „želvu“ jako loni považovat nemusel. I tak ale bude muset zůstat za ním, tedy pokud nechce dostat zbytečný trest. Foto: Aston Martin
Zdroj: Aston Martin
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 6 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 16:32
- Na čele je Filip Salač 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? včera 14:00
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejčtenější články
Srovnejte si nový Nissan Micra s Renaultem, ze kterého vychází. Japonci to s ním zmastili hned dvakrát
27.5.2025Levná nová auta stále existují, na tohoto sympaticky střiženého soupeře Škody Fabia stačí jen 177 tisíc Kč
27.5.2025Mezi 30 nejprodávanějších aut v Evropě se letos nedostal ani jeden elektromobil, ani jeden. A i dál se dějí zajímavé věci
27.5.2025VW unikla podoba ostré verze auta, které i s velikostí překonávající Octavii stojí 465 tisíc Kč. Takhle zkusí odvrátit svůj úpadek
27.5.2025Škoda Octavia stála před 10 léty skutečně skoro půlku, RS jako dnešní základ. Podívejte se na dobové ceníky
27.5.2025
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom