Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena
7.3.2024 | Petr Prokopec
Nizozemský trojnásobný šampion Formule 1 se i letos zdá být nedostižný pro kohokoli, nevyjímaje jeho týmového kolegu se stejnou technikou. Rychlejší Aston Martin se tak jeví být utopií, tohle auto ale není rychlejší, jen ho jako safety car nikdo nesmí předjet.
Pokud sledujete Formuli 1, možná jste po letošních předsezónních testech a prvních trénincích na úvodní Velkou cenu Bahrajnu dospěli k názoru, že startovní pole se zdá být poměrně vyrovnané. A že úřadující mistr světa Max Verstappen bude mít se svým Red Bullem RB20 co dělat, aby znovu usedl na trůn. Kvalifikace pořád dávala naději, technicky nejrychlejší v ní bylo Ferrari, jenže pak přišel závod a nizozemský jezdec z něj znovu udělal one man show.
Závod vyhrál s náskokem 22,457 sekundy, což je vůbec největší rozdíl v historii této velké ceny. A to je třeba se ptát, jak moc auto „ždímal”, když si s přehledem hověl na čele závodního pole. Když se v posledních fázích závodu rozhodl pojistit si další bod zajetím nejrychlejšího kola, byl v tu chvíli o 2 sekundy rychlejší než kdokoli jiný v tu chvíli na celé trati. Totální dominance, jinak to nelze nazvat.
Verstappen navíc nedosáhl jen na pole position, výhru v závodě i nejrychlejší kolo, zároveň vedl od startu až do cíle. Dosáhl tedy na svůj pátý grand slam hned v prvním závodě sezóny, což se nepodařilo nikomu od roku 2004, kdy F1 dominoval pro změnu Michael Schumacher. Pro Red Bull se pak jednalo o 114. vítězství a úspěch týmu jen podtrhl Sergio Peréz na druhém místě. Rudí býci si tedy z Bahrajnu odváží 44 bodů, tedy maximum, jaké šlo získat. Nelze se tak divit stesku Fernanda Alonsa, dle kterého je letošní mistr světa jasný a 19 jezdců bude bojovat jen o druhé místo. Mezi nimi bude i on se svým Astonem Martin, který letos není v takové formě jako loni touto dobou.
Přesto všechno se nicméně britská automobilka může pyšnit tím, že od druhého závodu nasadí vůz, který jako jediný udrží Verstappena za zády. Body do poháru konstruktérů jí však speciálně upravený Vantage nepřinese, neboť jde o safety car. Ten se pro letošek dočkal výkonnějšího motoru, dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec totiž na zadní kola posílá 665 koní a 800 Nm, tedy o 30 procent více výkonu než dřív. Stovku tak kupé osazené dále osmistupňovým automatem zdolá za 3,4 sekundy, přičemž jeho maximum činí 325 km/h.
Na veřejné silnici by přitom takové tempo bylo působivé, na závodních okruzích ale vedle ef-jedniček nejde o nic světoborného. Ostatně Verstappen i celá řada dalších jezdců si loni stěžovali na to, že safety car je příliš pomalý a zejména zatáčkami se neprotahuje tak dobře jako předchozí Mercedes-AMG GT. Proto ostatně u Astonu Martin nezvýšili pouze výkon, ale došlo i na další modifikace, kvůli kterým snad již startovnímu poli pneumatiky chladnout nebudou - poladěn byl podvozek, přeprofilování se dočkal čelní splitter a záď zdobí větší křídlo.
Vůz bude znovu kočírovat osvědčený Bernd Maylander, na kterého čeká nová sedačka i přepracovaná středová konzole, na které nechybí ani dva velké monitory. Na těch je vyobrazeno dění na dráze v reálném čase, stejně jako pozice jednotlivých aut. „Moje první dojmy jsou velmi pozitivní, neboť jsem prakticky ihned zaznamenal zlepšení v rámci ovladatelnosti i výkonu. Potřebujeme auto, které je rychlé, aby mohlo včas a bezpečně zasáhnout, a Vantage takový je,“ uvedl Maylander na adresu novinky.









Vantage F1 Safety Car je o 30 procent výkonnější než loňská verze, zároveň došlo i na změny v oblasti podvozku, aerodynamiky a interiéru. Poprvé nasazen bude tento víkend v Saudské Arábii, přičemž Verstappen by jej již za „želvu“ jako loni považovat nemusel. I tak ale bude muset zůstat za ním, tedy pokud nechce dostat zbytečný trest. Foto: Aston Martin
Zdroj: Aston Martin
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
před 4 hodinamiRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
včeraJediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nejnovější články
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
před 4 hodinamiDalší velký dodavatel automobilek krachuje, je v insolvenci. Má největší pobočku v Česku, zaměstnává 4 500 lidí
před 5 hodinamiNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro bosse, nebo jde o vrak?
před 7 hodinamiČistka ve vedení Mercedesu: Technický ředitel odpovědný za spoustu přešlapů náhle končí, kufry si balí i šéf AMG
před 8 hodinamiStellantis zastavil výrobu ve dvou svých továrnách, pro nezájem ale stojí jen jedna. Té druhé láme vaz moc velký zájem
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.25. 18:31 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.25. 17:38 - Sato
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 09.23. 15:23 - Předseda
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.23. 15:11 - pavproch