Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A1 Clubsport Quattro: 503 koní vs. 1 390 kg
31.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Sníte o Audi RS1? Pak je na čase se probudit. Skutečná A1 Clubsport totiž nabízí ještě více, třeba zrychlení z 0 na 200 km/h za 10,9 sekundy.
Setkání upravených vozů u Wörthersee v rakouském Reifnitzu je již tradičně zasvěceno Golfům GTI, v posledních letech se ale jeho prostřednictvím snaží prezentovat i další značky koncernu Volkswagen. Očekáváme, že něčeho zajímavého se dočkáme i od české Škody, zatím se ale svým „showcarem” pro letošní, mimochodem již 30. ročník celé akce pochlubilo jen Audi. Zato připravilo něco, co nám bez nadsázky vyrazilo dech.
Jde o provedení Clubsport Quattro nejmenšího modelu A1. Slovo nejmenší ale v tomto případě platí pouze o jeho velikosti, neboť svými výkony se zařadí mezi nejrychlejší Audi, která kdy poznala světlo světa. Podívejme se ale nejprve jeho vzhled, který též není tuctový.



Na pohled extrémní A1 snadno rozeznáte už podle bílé barvy karoserie kombinované s černě lakovanými sloupky a stejně zbarvenou střechou z plastu vyztuženého karbonovými vlákny. Stavba vozu je rozšířena o 60 milimetrů, což je patrné nejen na blatnících, ale i bočních prazích a obou náraznících. Samotné nárazníky se též dočkaly úprav, zejména ten přední, který se vyznačuje monstrózní stavbou a ohromujícími otvory pro přístup chladícího vzduchu. Zadní nárazník je pak doplněn pouze o plnohodnotný difusor.
Nová je i řada detailů - výdechy na přední kapotě, výfuk umístěný ještě v prahu před levý zadním kolem ve stylu soutěžáků z DTM, nepřehlédnutelné křídlo na třetích dveřích a nebo minimalizovaná vnější zpětná zrcátka. Nevíme, jestli je takto upravená A1 hezká, nelze jí ale upřít dramatický až agresivní vzhled, ze kterého čiší síla. A o to zřejmě jejím tvůrcům vozů šlo.
Řadu specifik najdeme i v interiéru, který přišel o zadní sedadla. Ta musela ustoupit rozpěrné tyči, jež má pochopitelně na starosti zvýšení torzní tuhosti karoserie. Na stejném místě si našly místo také dvě přilby. Přední část vnitřku pak hostí dvojici skořepinových sedadel původem z modelu R8 GT, jenž jsou známa svou karbonovou šasí a možností použití čtyřbodových bezpečnostních pásů. Na řadě míst najdeme matný „karbon”, který je jedním z projevů snahy Audi o snížení hmotnosti vozu na minimální možnou mez. Stejný důvod má i odstranění veškerých zbytných palubních systému jako je ten zvukový, nahrazení kliček dveří pouhými látkovými táhly ve stylu Škody 105 S nebo eliminace řady odkládacích prostor.
To nejdůležitější ale pochopitelně není vidět na první pohled, neboť A1 Clubsport Quattro se honosí hlavně výjimečnou technikou. Jejím základem je motor, který má svůj původ v modelu TT RS. Jde tedy o dvouapůllitrový, turbodmychadlem přeplňovaný přímovstřikový pětiválec TFSI, který ve standardním provedení dává výkon nejvýše 340 koní. Pro použití v supersilné A1 byl náležitě upraven a pochlubit se může až 370 kW (503 koní) a 660 Newtonmetry dostupnými v rozmezí 2 500 a 5 300 ot./min. Audi jeho úpravy podrobněji nespecifikovalo, víme však, že upraveno či vyměněno bylo turbo, mezichladič stlačeného vzduchu, sací potrubí a výfukový systém.
Motor je ve voze umístěn klasicky vpředu napříč a příjemným překvapením je, že jeho výkon putuje na kola obou náprav posílán přes manuální šestistupňovou převodovkou, kterou si třeba do sériové RS3 nepořídíte ani za příplatek. I ta pochopitelně pochází z modelu TT RS, pro který k dispozici je.
Hmotnost vozu 1 390 kilogramů nevypadá vzhledem k jeho velikosti úchvatně, s ohledem na jeho výkon je ale velmi nízká. Clubsport je tak ve výsledku jedním z nejrychlejších Audi posledních let, když na stovku zrychluje za 3,7 sekundy, na dvoustovku za 10,9 sekundy a zrychlení z 80 na 120 km/h na čtvrtý převodový stupeň zvládne jen za 2,4 sekundy. Trochu úsměvně působí fakt, že maximální rychlost je omezena na 250 km/h - u takové specialitky snad omezovač rychlosti nebyl nutný...
O krocení síly Clubsportu se stará výkonný brzdový systém, kterému vévodí karbon-keramické brzdové kotouče s šestipístkovými třmeny na přední nápravě. Ta zadní si musí vystačit s ocelovou klasikou. Podvozek je dále vybaven 19" koly s pneumatikami o rozměru 255/30 R19 a upraveným zavěšením s tlumiči pérování s nastavitelnou tuhostí.
Jak jsme již zmínili, vůz se poprvé veřejně představí zítra u Wörthersee a bez zajímavosti není, že se mezi 1. a 4. červnem objeví i v online počítačové hře Need for Speed World jako zdarma vypůjčitelný vůz.
Pokud snad doufáte, že by se takový exot mohl sériově vyrábět, musíme vás zklamat, jde o specialitku pro zmíněnou akci. Dá se ale očekávat, že některé z jeho především vzhledových nápadů využije chystaná ostrá S1.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
před 4 hodinamiNejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejnovější články
Muž najel se Škodou Octavia I přes 1 milion km, zvládl to s původním motorem i spojkou. To se asi podiví tomu, co si teď koupil
před 2 hodinamiČínské obdoby Porsche a Ferrari za cenu Škody míří do Evropy, už víme, kdy a kde se objeví nejdřív
před 3 hodinamiNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
před 4 hodinamiInfiniti dokonale obrací, ruší své elektrické plány a místo toho nabídne sportovní sedan s V6 a manuálem
před 5 hodinamiElektrické fiasko Porsche graduje. Firma zavírá svou továrnu na baterky, stovky lidí dostanou v pondělí padáka
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.22. 16:03 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.22. 15:51 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 08.22. 14:21 - pavproch
- Onboard videa 08.22. 13:43 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.22. 13:14 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch